Hoeveel sitebezoek komt via weblogzoekmachines?

31 oktober 2005, 22:01

Het is weer de eerste van de maand en dat betekent dat ik vandaag de statistieken voor Marketingfacts op een rijtje ga zetten. Een van de vragen waar ik al een tijdje mee rond loop is waarom er zo weinig bezoekers op deze site komen via weblogzoekmachines als Technorati (< 0,1%) en Feedster (< 0,1%). Veruit de meeste bezoekers komen rechtstreeks (ca. 30%), via RSS-feeds (ca. 30%) of via Google (ca. 25%).

Mijn voorlopige conclusie is dat weblogzoekmachines slechts zeer beperkt worden gebruikt voor zoekopdrachten waardoor ik me wel eens afvraag of alle moeite van tags en pings op dit moment gerechtvaardigd is.

Ik ben overigens niet de enige die zich dit afvraagt, ook Robert Scoble heeft hierover geschreven. Welke ervaring hebben jullie?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Henk

    Hi Marco, wij zien dezelfde trend als jij wat op zich niet verbazend is. Ik zou ook eerlijk gezegd niet wten wanneer ik er zelf gebruik van zou maken, tenzij ik iets heel specifieks wil weten en dan vooral wat de Blogosphere er over heeft te melden.

    Ik geloof dat we er meer aan zou hebben als blogs zouden samenwerken. Die kunnen namelijk vis a vis wel voor de nodige crosstraffic zorgen door de boodschap verder te verspreiden.


    31 oktober 2005 om 22:08
    René

    @Henk: ‘vis à vis’?, ‘de boodschap’?

    Nee, ik maak ook geen gebruik van een weblog-zoekmachine. Want wat moet je zoeken? Oud nieuws? Persoonlijke meningen van onbeduidende figuren? Verwijzingen van het ene weblog naar het andere? Zoeken doe je meestal naar feiten en achtergronden. En die vind je overal, behalve op weblogs (de <0,1 % daar gelaten natuurlijk…).


    1 november 2005 om 01:18
    media

    @Henk: Hoe zie jij dat voor je? Ben het namelijk met je eens dat we eens goed zouden moeten kijken naar de cross-traffic tussen marketingblogs.

    @Anders: Tagging is in mijn optiek alleen zinvol als dit (semi)automatisch wordt gedaan. Laat 5 mensen de tags kiezen voor een bepaald artikel en je hebt 5 verschillende sets aan tags.

    @Rene: Hmmm, hier moet ik nog eens over nadenken. 3:18 uur?


    1 november 2005 om 06:19
    Rutger

    Je kan weblogzoekmachines op drie manieren gebruiken in mijn ogen:

    1. [strong]Voor het zoeken naar nieuws.[/strong] Zoeken naar nieuws is een beetje een contradictio in terminis: iets nieuws weet je per definitie niet, en daar kan je dus niet op zoeken. Ik zou de statistieken van Google News search dan ook wel eens willen zien. Snel indexeren is de kracht van weblogzoekmachines, maar dan moeten mensen er wel achter komen: zoeken is een pull mechanisme en dus veel geïndexeerde berichten zullen nooit gevonden worden. Je kan je wel abonneren op zoekresultaten (bij Feedster bijvoorbeeld), maar dan mis je context.

    2. [strong]Voor het zoeken naar feiten.[/strong] Hier zie ik de toegevoegde waarde van een weblogzoekmachines niet, dan kan je ook Google of Yahoo gebruiken. Technorati’s rank-algoritme haalt het niet bij die van Google bijvoorbeeld.

    3. [strong]Voor het zoeken naar conversaties.[/strong] Dat is in mijn opinie het gat waar weblogzoekmachines in kunnen springen. Het inzichtelijk maken (en context geven aan) communicatie tussen weblogs kan wat mij betreft waarde hebben. Obscure termen als trackbacks en permalinks moeten daarbij vermeden worden.


    1 november 2005 om 07:57
    Berry

    Belangrijk lijkt me dat weblogzoekmachines volgens mij door webloggers wordt gebruikt, niet door bezoekers. En dan nog niet eens altijd: ik houd zo’n 200 sites bij via RSS, die sites gebruik ik als mijn bronnen. Mocht ik willen weten wat er nog meer over iets is geschreven (recentelijk), dan gebruik ik bijvoorbeeld Technorati.


    1 november 2005 om 09:34
    Michel

    Blogsearch is alleen relevant wanneer je op zoek bent naar zeer actueel nieuws dat nog niet door veel nieuwssites is opgepakt of naar nieuwsachtergronden en citizen journalism over zeer actueel nieuws. Blosearch vult naar mijn mening het gat tussen de trage indexering van normale zoekmachines en het mainstream nieuws. Wanneer er bijvoorbeeld geruchten over google of andere techzaken gaan dan is bogsearch zeker een welkome aanvulling. Ook om kleinere aanpassingen van het nieuws op weblogs te volgen overigens..

    Via blogsearch houd ik zaken in de gaten zoals Google Base en Riya en bij 9/11 achtige zaken zal ik zeker blogsearch inzetten, maar buiten snelheid zijn er niet echt veel toegevoegde zaken. Onbekend nieuws vinden doe je namelijk niet met search, maar juist met tags via bijvoorbeeld del.icio.us


    1 november 2005 om 12:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!