Hoeveel sitebezoek komt via RSS-feeds?

16 oktober 2005, 18:26

Herkomst bezoekers op Marketingfacts (gemeten op vrijdag 14 oktober)

Ondanks het feit dat de grote doorbraak van RSS nog moet komen, maakt in de VS nu al 31 procent van de internetgebruikers gebruik van RSS. 27 procent doet dat onbewust (via portals als My Yahoo!) en 4 procent doet dat bewust (via RSS-readers). Weblogs en nieuwssites zien in toenemende mate dat hun bezoekers binnenkomen via RSS-feeds.

In Nederland liggen de RSS-gebruikcijfers iets lager dan in de VS maar ook hier is de verwachting dat het gebruik zal toenemen en dat het sitebezoek in toenemende mate zal verlopen via RSS-feeds. En net als in de VS zal dit grotendeels onbewust zijn via portals en zoekmachines (die gebruik maken van RSS-feeds).

Voor weblogs als Marketingfacts zijn de gebruikcijfers al vergelijkbaar met de situatie in de VS. Zo blijkt dat ruim 30 procent van de Marketingfacts-bezoekers op dit moment binnenkomt via RSS-feeds. Daarmee is het de tweede belangrijkste bron van herkomst na bezoekers via bookmarks (of rechtstreeks intypen van URL) en voor bezoekers via zoekmachines (zie tabel).

Marketingfacts maakt al vanaf februari 2004 gebruik van Feedburner om de RSS-statistieken te meten. Vanaf september 2004 heb ik ook alle detailgegevens bewaard zoals het aantal unieke RSS-lezers, het aantal hits en het aantal doorkliks.

Het aantal unieke RSS-lezers blijft gestaag toenemen en is inmiddels de 1.600 unieke RSS-lezers per dag gepasseerd (in de weekends daalt dit tot ca. 1.200 unieke RSS-lezers per dag). Ik ben benieuwd of de integratie van RSS in IE7 (nieuwe browser van Microsoft) straks een significante toename van het aantal RSS-lezers laat zien.

Aantal unieke RSS-lezers per dag voor Marketingfacts (gemeten met Feedburner)

In tegenstelling tot de toename van het aantal unieke RSS-lezers, fluctueert de toename van het aantal hits in de tijd. Het aantal hits is het aantal keer dat de RSS-feed van Marketingfacts wordt opgevraagd door een RSS-reader of aggregator. In de periode van februari tot juli 2005 lag het aantal hits duidelijk onder de gemiddelde groeilijn, terwijl deze de laatste maanden explosief lijkt toe te nemen. De lancering van Feedo, de RSS-zoekmachine van ilse media, zou daar een reden voor kunnen zijn.

Aantal hits per dag op de RSS-feed van Marketingfacts (gemeten met Feedburner)

De gemiddelde click-through-rate (CTR) op de RSS-feeds lijkt zich te stabiliseren tot een gemiddelde van 5 tot 6 procent. Dit is het percentage van de RSS-lezers dat een RSS-feed van Marketingfacts te zien krijgt in een RSS-reader of aggregator en vervolgens doorklikt naar de website van Marketingfacts.

Gemiddelde click-through-rate (CTR) voor RSS-feed Marketingfacts (gemeten met Feedburner)

Het toenemende aantal unieke RSS-lezers en hits in combinatie met een gemiddelde CTR van 5-6% resulteert in een toenemend aantal doorkliks oftewel bezoekers op de website van Marketingfacts. Op dit moment komen gemiddeld 1.500 bezoekers per dag via de RSS-feed op de website van Marketingfacts.

Aantal bezoekers per dag op Marketingfacts via RSS-feed (gemeten met Feedburner)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Vanaf dit weekend heb ik de RSS-feeds van Marketingfacts zodanig aangepast dat lezers na doorklikken niet op een tussenpagina maar direct op het betreffende artikelpagina belanden. Dit heeft als voordeel dat de lezers niet meer een extra muisklik moeten doen om het gehele artikel te lezen. Verder worden nu voor het eerst ook de doorkliks vanuit RSS meegenomen in het aantal views dat onder een artikel staat genoteerd.


    16 oktober 2005 om 20:05
    ehannink

    @Marco:

    Dit is een hele verbetering. Ik gebruik Feedreader en door nu vanuit de feedreader reachtstreeks op het artikel uit te komen is een enorme verbetering dan de extra klik hiervoor!


    17 oktober 2005 om 04:09
    Welleke

    Het is een interessante ontwikkeling.

    Het meten en registreren van bezoekers via RSS feeds zal echter nog wel bepaalde “regels” moeten krijgen. Zo lijkt mij dat bezoekers die via rss feeds op andere sites bij de eigen site uitkomen vanuit marketingoogpunt geen “rss bezoekers” maar “externe herkomst” zijn. (je wilt als site eigenaar toch wel weten waar jouw rss feeds worden gebruikt?)

    Ps. idd een hele verbetering dat je direct op de pagina uitkomt waarop het gehele artikel wordt weergegeven.


    17 oktober 2005 om 04:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!