Hoe meet je de effectiveit van online media?

In toenemende mate rijst de vraag hoe de effectiviteit van online media het best kan worden gemeten. In de reclamebranche zijn nog steeds geen eenduidige standaarden gedefinieerd voor het meten van het effect van online reclame, terwijl aan klantzijde hier wel steeds meer behoefte aan is. Jasper Hundepool, lid van de Commissie E-com (VEA), geeft een eerste aanzet in deze whitepaper (pdf).
Mocht je de 69 pagina’s gelezen hebben, plaats dan even een comment.
Impressive! Heb het ff snel gelezen maar ga van het weekend zeker grondig lezen. Eerste indruk is: behoorlijk complete beschouwing, mis her en der wel een online marketing vorm maar 69 pagina’s vol relevante info. Zeker de moeite waard!
Zeer lezenswaardige paper.
Conclusie (herschreven in mijn woorden)
De mogelijkheden van effectmeting van online campagnes zijn ongeëvenaard. In de dagelijkse praktijk wordt het niet optimaal benut, want klanten en bureaus zijn hier organisatorisch niet klaar voor. Hierdoor blijven kansen op nog effectievere communicatie liggen.
De paper heeft qua schrijfstijl een hoog afstudeerscriptie gehalte. Ik heb niet kunnen achterhalen of het er één is, maar voor mij mag de schrijver een zeer ruime voldoende krijgen. De eerste drie hoofdstukken, ‘Internet’, ‘marketingperspectieven’ en ‘marketingcommunicatie’, zullen bekend zijn bij de lezers van Mediafacts. Ga verder op bladzijde 38.
Hoofdstuk 4, “Meten van marketingcommunicatie-effecten op internet” is een aanrader. Dit hoofdstuk bevat een gedetailleerde opsomming van alle vormen van effectiviteitmeting. De volgende zaken passeren de revue:
-Marktonderzoek
-Bezoekersstatistieken; goed onderscheid naar de verschillende technieken, log, tag, sniffer en application based.
-Online gebruikersonderzoek; online enquetes, online interviews, etc
-Technische performance analyse
-Benchmarkonderzoek
-Usability onderzoek
-Search engine optimalisatie
-Kwantitatief Campagne onderzoek; views, clicks, uniques en conversie
-Kwalitatief campagne onderzoek; attention, likebility, communicatie, merkpositie, etc
Van iedere methode komt aan de orde waarom je het inzet, wat je ermee kan, de voor- en nadelen en de output.
Het hoofdstuk en daarmee de paper sluiten af met interessante toepassingsvormen voor effectiviteitmeting.
@Daniel: Bedankt voor je reactie. Ik had al de indruk dat het een gedegen stuk was, maar was nog niet toegekomen om het te lezen, maar dat ga ik dus nu zeker doen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!