Hoe effectief zijn weblogs voor productseeding?

Hoe effectief zijn weblogs voor productseeding?

Het toenemende belang van weblogs (op het gebied van marketing) blijkt uit het feit dat er steeds meer afstudeeropdrachten over dit onderwerp verschijnen. Zo heeft David Feenstra voor zijn afstudeeropdracht aan de Universiteit Twente (opleiding Toegepaste Communicatiewetenschappen), een scriptie geschreven met de titel “Weblogs als marketingtool: De effecten van overreding in verhaalvorm op weerstand”.

Uitgangspunt van dit experimentele onderzoek is het feit dat weblogs steeds vaker in worden gezet als marketinginstrument. Een belangrijke vorm hiervan is het zogenaamde product seeding via weblogs: een weblogger (opinieleider) laten schrijven over een bepaald product/ merk zodat het meer bekendheid krijgt en er een buzz ontstaat. In de korte periode dat dit middel wordt ingezet is gebleken dat het uiterst effectief kan zijn, maar dat het ook snel kan leiden tot een enorme weerstand bij lezers.

David heeft voor zijn onderzoek verschillende versies van een weblog over een nieuwe mobiele telefoon opgesteld. Door deze weblogs in twee studies aan verschillende proefpersonen te laten lezen is getracht te achterhalen in welke vorm een weblog over een product tot de minste weerstand leidt bij de lezer. Hiertoe is de praktijk van het weblog gelinkt aan de wetenschappelijke theorie van overreding in verhaalvorm.

In de eerste studie is gebleken dat een weblog in verhaalvorm (de blogger vertelt over een reis naar Rome, waarin hij producteigenschappen van zijn nieuwe telefoon naar voren laat komen) niet tot minder weerstand leidt bij de lezer dan een weblog met een droge opsomming van dezelfde producteigenschappen van de telefoon. Dit komt niet overeen met de wetenschappelijke theorie.

Daarom heeft David een tweede studie opgezet. Hierin zijn wederom beide weblogs gebruikt, alleen nu zijn er twee extra versies gemaakt door het merk telefoon een hoofdrol of een bijrol te laten innemen in de weblog. Nu blijkt dat wanneer het merk een bijrol speelt, het weblog in verhaalvorm wel tot minder weerstand leidt, omdat de commerci?le boodschap als het ware ‘under the radar’ binnenkomt bij de lezer.

De algemene praktische les is dus dat wanneer bedrijven gebruik willen maken van weblogs om producten te seeden, ze het best kunnen kiezen voor een weblog waarin het product ‘opduikt’ in een algemener verhaal en belangrijk is dat hierbij niet teveel wordt ingezoomd op het merk, maar dat de merknaam terloops wordt genoemd. Deze wijze leidt tot de minste weerstand en heeft dus het meest kans om de lezer te overtuigen van de waarde van het product.

Wie interesse heeft in het volledige onderzoek kan mailen naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Aangezien David nu klaar is met zijn studie en graag als junior strateeg aan de slag wil bij een reclamebureau, heeft hij nu zelf een weblog ingezet om het merk David Feenstra onder de aandacht te brengen. Je kunt zijn weblog vinden op denieuwejuniorstrateeg.web-log.nl.

David, complimenten voor je scriptie en succes met het vinden van een job!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Interessant onderwerp, ik ben nog steeds verbaasd (of eigenlijk niet helemaal gezien de cultuur bij uni's) dat er niet een doctorandus studie psychologie aan deze facetten is gewijd. Promoveren op de psychologische aspecten van bepaalde schrijfwijzen op het web....

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.