Hoe belangrijk is zoekmachine marketing voor merken?

26 september 2005, 06:00

De sterk groeiende invloed van zoekmachines, weblogs en forums op de koopbeslissing van consumenten vormt een steeds grotere bedreiging voor merken. Zoekresultaten worden in toenemende mate be?nvloed door wat er over merken op forums en op weblogs te vinden is (zie ook Hoe belangrijk is een goede positie in Google?).

Market Sentinel en Weboptimiser hebben enkele maanden geleden de whitepaper Search is brand (pdf) gepubliceerd waarin wordt ingegaan op de uitdagingen die merken ondergaan door de invloed van internet. Tevens biedt het organisaties tools en technieken om terug te vechten. Vooral gericht op onderzoek in de UK maar ook voor Nederlandse merken een absolute aanrader!

Negatieve vondsten

Onderzoek in juni 2005 naar Google zoekresultaten voor de vijftig bekendste Britse merken voor supermarktartikelen, leverde bij 40 procent van de sites negatieve content onder de hoogste tien zoekresultaten op. Dit betrof onder meer de merken Coca-Cola, Walker’s chips, Lucozade, Mars en McCain ovenfrites.

Alleen al in Engeland zijn momenteel 900.000 bloggers actief die dagelijks een brede vari?teit aan onderwerpen behandelen. Omdat blogsites veel naar elkaar en andere sites verwijzen, is Google gek op ze. Dat is de reden dat zoekresultaten vaak weblogs weergeven in de Top 10-resultaten en het kan voorkomen dat een merk negatief besproken wordt op de gevonden blogsite.

Voor 25 bedrijven uit de Top 30 aan de Londense beurs genoteerde bedrijven geldt dat ze niet gemakkelijk via een gewone zoekopdracht te vinden zijn. Blogs wedijveren meer en meer om de gunst van de internetgebruiker. Vijftien van de Top 37 online nieuwsbronnen zijn op dit moment weblogs.

Actie ondernemen

Het blog-incident rond het Amerikaanse merk Kryptonite demonstreert de impact van negatieve publiciteit op weblogs: het kostte deze fabrikant van fietssloten tien miljoen dollar om haar product uit de markt te halen. Topmerken beginnen langzaam te beseffen dat een online negatieve bespreking van grote invloed is. Recent onderzoek toont zelfs aan dat online aanbevelingen sterk correleren met de aandelenkoers.

Organisaties kunnen verschillende acties ondernemen om de risico?s van zoekmachines en weblogs te minimaliseren. Als bedrijven de meest recente technieken voor online monitoring en zoekmachineoptimalisatie gebruiken en daarnaast ook wat technieken van de bloggers zelf toepassen, kunnen ze er voor zorgen dat ook hun eigen boodschap (weer) duidelijk in de blogosfeer wordt gehoord en in de zoekresultaten terug te vinden is.

Bedrijfsblog

Een bedrijfsweblog is een krachtig middel om de mening van een organisatie op een geloofwaardige manier kenbaar te maken op internet. De toon die gezet wordt in een bedrijfsblog verschilt vaak enorm van de conventionele bedrijfswebsite: het is persoonlijk, informeel en ontvankelijk. Het opzetten van een blog is eenvoudig te bewerkstelligen via de gratis service www.blogger.com Voor men begint is het echter van groot belang stil te staan bij de doelgroep, het redactiebeleid, de eventuele schrijver en de ‘look en feel’ van de weblog.

Om de bedrijfsblog vervolgens goed vindbaar te maken op internet is ‘automatische syndicatie’ een zeer belangrijke factor. Really Simple Syndication (RSS) is de standaardvorm die door de meeste weblogs toegepast wordt.

Via:

http://www.ag-rapportenservice.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!