Hoe zet je (1st party) data slim in? #spon

Hoe zet je (1st party) data slim in? #spon

Hoe ga je als marketeer slim om met data en hoe zorg je dat je er zo veel mogelijk uit haalt? Die vraag bespreken Bart Meerdink en Jessica Florentinus in de nieuwste podcast van Studio Beeckestijn. Jessica is freelance data consultant en digital marketing strateeg. "Mijn data hart breekt als er, nog steeds, vanuit een onderbuik gevoel zaken worden live gezet."

1st party data is data die je op je eigen platformen verzamelt. Bijvoorbeeld data uit je CMS of je CRM systeem. Waarom is 1st party data zo belangrijk en hoor je er steeds meer over? 3th party data, data die je via andere partijen verzameld gaat verdwijnen. Hierdoor wordt het een stuk lastiger om o.a. de customer journey goed in kaart te brengen en aan de slag te gaan met remarketing. Door deze ontwikkeling neemt het belang van 1st party data alleen maar toe.

Het is dan ook geen moeilijke vraag wat Jessica de meest spannende (en leuke) trend van het moment vindt? "Hoe ga je 1st party data inzetten en echt gebruiken? Je hebt goud in handen met 1st party data".

Het belang van 1st party data

Hoe heet wordt de soep gegeten? Is een terechte vraag van Bart aan Jessica. Google zou aanvankelijk eind dit jaar al stoppen met de 3th party cookies, maar heeft dit onlangs door geschoven naar 2023. Volgens Jessica is het juist mooi dat er extra tijd ontstaat om je er in te verdiepen. "Ga specialisten in huis halen en zorg dat de specialisten die je in huis hebt, er over gaan leren". Het geeft je ruimte om de manier van werken aan te passen. Er is dus geen reden voor paniek, maar ga wel aan de slag. Gebruik de tijd nuttig!

De mogelijkheden

Data is de fundatie voor optimalisaties. Als je niet weet welke schat aan informatie je in huis hebt, wordt het lastig om je doelstellingen te behalen. De mogelijkheden van 1st party data benutten start bij: hoe kunnen we de 1st party data die we al hebben goed inzetten?. Welke data en informatie kan je halen uit je 1st party data en welke acties kan je daarmee ondernemen?

Vertaling naar de praktijk

Google suite, crm systemen en data layers een greep uit de tools en technieken die je helpen om met data aan de slag te gaan. Maar hoe gaat dat nu in de praktijk? Bart en Jessica bespreken de discrepantie tussen de technische mogelijkheden en het slim inzetten van die mogelijkheden.

Samen aan de slag

Een belangrijk aandeel in het verschil tussen de mogelijkheden en praktijk zijn de silo's binnen een organisatie. In veel organisaties heeft elke silo zijn eigen expertise, tool stack om mee te werken en daarmee eigen data. Dit voorkomt dat er een verband ontstaat tussen verschillende databronnen. In een silo kun je efficiënt werken, maar om data goed te kunnen inzetten moet je die silo’s afbreken. Je kan het niet alleen, maar hoe pak je dat aan? Jessica ligt haar visie daarop toe.

Kennis en skills

Welke kennis en skills heb je nodig om samen aan de slag te gaan? Moet een data professional beter begrijpen wat marketing doet? En/of moet marketing meer data skills krijgen (bijvoorbeeld SQL of programmeren)? Bart en Jessica bespreken hoe goed we elkaar moeten leren kennen. 

Welke data skills heb je zelf als professional nodig? Als communicatie specialist heb je ook KPI’s en wordt je afgerekend op resultaten. “Mijn data hart breekt als er nog steeds vanuit onderbuik gevoel zaken live worden gezet. Je wil niet iets optimaliseren omdat je het zelf mooi vindt, maar omdat het werkt voor de klant. Het draait allemaal om de meerwaarde voor de klant."

Luister de podcast en ontdek hoe je (1st party) data succesvol inzet

Over Studio Beeckestijn

Interessante learnings, spannende trends en nieuwe inzichten, dat is waar de podcasts van Studio Beeckestijn om draaien. Elke podcast gaat Bart Meerdink (digital strateeg en partner bij Beeckestijn Business School) in gesprek met een expert binnen digital, maketing, cx, data of communicatie. Samen worden de laatste ontwikkelingen en toepassingen besproken. Luister via Spotify, Soundcloud of de Apple podcast app.

Make impact   

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinics bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen   


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel