Hoe smombie ben jij aan het phubben?

2 januari 2020, 14:00

Wie vandaag de dag in een willekeurig restaurant, een kroeg of een bar om zich heen kijkt, zal het beeld van vrienden aan een tafeltje die allemaal op hun smartphone kijken, niet vreemd zijn. We zijn met z’n allen continu aan het phubben en gaan als smombies door het leven. Ja, er zijn inmiddels termen voor ons smartphone-gedrag in sociale situaties.

Dit artikel is geschreven door Ellen Groenestein, hoofddocent bij de opleiding Communicatie en het lectoraat Communication in the Networked Society van de Hogeschool Rotterdam, en verscheen eerder op SWOCC.nl.

Phubbing is het verschijnsel waarbij je in gezelschap niet met je gesprekspartner bezig bent, maar met je telefoon. Het woord is een samenstelling van de engelse woorden ‘phone’ en ‘snubbing’, oftewel ’telefoon’ en ‘afpoeieren’. Inmiddels is er ook een woord voor iemand die totaal verdiept is in zijn mobiele telefoon en daardoor geen oog heeft voor zijn omgeving. Hij gedraagt zich als een zombie, vandaar de term smombie, een verbastering van ‘smartphone’ en ‘zombie’.

Het woord ‘phubbing’ werd in 2012 door een groep taaldeskundigen bedacht, op initiatief van het Australisch reclamebureau McCann. In 2013 bracht het reclamebureau in samenwerking met Macquarie Woordenboek een online korte film (2:27 min) uit genaamd ‘A Word is Born’, waarin wordt uitgelegd hoe het woord ooit is bedacht. Inmiddels is het woord phubbing ook in Van Dale te vinden.

Hoe erg is dat eigenlijk, phubbing?

Uit recent onderzoek in schoolkantines van een universiteit blijkt dat phubben veel voorkomt. Van de gesprekken die geobserveerd werden bleek in zes van de tien gevallen ‘gephubt’ te worden, en dat al binnen tien minuten. Slechts in twee van de zes gevallen werd het scherm van de telefoon gedeeld en werd de gesprekspartner dus betrokken bij wat er op de telefoon te zien was.

“Phubbing kan worden beschouwd als een vorm van sociale uitsluiting”

Onderzoekers bestudeerden de effecten van phubbing en toonden aan dat hoe meer iemand zijn telefoon gebruikt in bijzijn van anderen, hoe minder attent en beleefd de gesprekspartner werd bevonden. Daarnaast bleek dat de kwaliteit van het gesprek als minder positief werd beoordeeld wanneer iemand tijdens het gesprek op z’n telefoon keek. Phubbing kan worden beschouwd als een vorm van sociale uitsluiting. Wanneer de telefoon van onze gesprekpartner belangrijker lijkt te zijn dan aandacht en interesse in jou als persoon, krijgt ons zelfvertrouwen een knauw. Opvallend is wel dat reageren op een notificatie minder erg bevonden wordt dan wanneer een persoon zomaar naar zijn telefoon grijpt.

Waarom zou je phubben?

Hoewel vrijwel iedereen zich stoort aan het ‘phub-gedrag’ van anderen, maakt bijna iedereen zich er schuldig aan. We zijn voortdurend bang om iets te ‘missen’ waar onze online vrienden wel bij betrokken zijn. Die angst om te missen, beter bekend als het acroniem FOMO, drijft mensen naar hun telefoon. Even nog door je Instagram-feed scrollen, een binnenkomend appje beantwoorden of je mail checken, zelfs wanneer het hebben van ‘echt contact’ binnen handbereik is. Dit zorgt er dus voor dat zelfs jij, zonder dat je het wellicht door hebt, aan het phubben bent. Wel is het zo dat phubbing vaker voorkomt bij mensen die verslaafd zijn aan hun mobiel en bij mensen met minder zelfcontrole.

The Fear of Missing Out (FoMO)

“De alomtegenwoordige vrees dat anderen misschien wel lonendere ervaringen hebben dan jij, wordt gekenmerkt door de wens om voortdurend verbonden te blijven met wat anderen doen” – Przybylski et al., 2013, p. 1841

We kunnen er niet omheen, phubbing is alom vertegenwoordigd in onze hyper-connectiviteitssamenleving. Aangezien onderzoek aantoont dat phubbing een negatieve impact heeft op de phubbee, wil jij wellicht in het nieuwe jaar wel proberen je smartphonegebruik te beteugelen. Daarom een aantal tips: zet het geluid van je telefoon uit, leg hem niet in het zicht of binnen handbereik en zet je notificaties uit. Stoor jij je vooral aan het phubgedrag van anderen, dan is de Myndr het ultieme kerstcadeau. Met deze gadget kun je zelf bepalen welke internetdiensten je thuis blokkeert.

Het volledige artikel van Abeele, Hendrickson, Pollman en Ling ‘Phubbing behavior in conversations and its relation to perceived conversation intimacy and distraction: An exploratory observation study’, is gepubliceerd in ‘Computers in Human Behavior’. Je vindt dit artikel hier (betaald).

Meer weten? Dit artikel is gebaseerd op onder meer de volgende publicaties:

Abeele, M. M. V., Antheunis, M. L., & Schouten, A. P. (2016). The effect of mobile messaging during a conversation on impression formation and interaction quality. Computers in Human Behavior, 62, 562-569. Je vindt het artikel hier (betaald).

Chotpitayasunondh, V., & Douglas, K. M. (2016). How ‘phubbing’ becomes the norm: The antecedents and consequences of snubbing via smartphone. Computers in Human Behavior, 63, 9-18. Je vindt het artikel hier (gratis).

Davey, S., Davey, A., Raghav, S. K., Singh, J. V., Singh, N., Blachnio, A., & Przepiórkaa, A. (2018). Predictors and consequences of ‘Phubbing’ among adolescents and youth in India: An impact evaluation study. Journal of family & community medicine, 25(1), 35. Je vindt het artikel hier (gratis).

Oduor, E., Neustaedter, C., Odom, W., Tang, A., Moallem, N., Tory, M., & Irani, P. (2016, June). The frustrations and benefits of mobile device usage in the home when co-present with family members. In Proceedings of the 2016 ACM conference on designing interactive systems (pp. 1315-1327). ACM. Je vindt het artikel hier (betaald).

Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848. Je vindt het artikel hier (betaald).

Roberts, J. A., & David, M. E. (2016). My life has become a major distraction from my cell phone: Partner phubbing and relationship satisfaction among romantic partners. Computers in human behavior, 54, 134-141. Je vindt het artikel hier (gratis).

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties, het organiseren van lezingen en het schrijven van blogposts: via dit account zullen onderzoekers, docenten en andere schrijvers hun kennis over marketing delen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Meer SWOCC? Ga naar swocc.nl of volg ons via @SWOCC_NL

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gert

    ik heb hier zelf niet veel last van


    6 januari 2020 om 08:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!