Het onderwijs en het bedrijfsleven: het blijft een haat-liefdeverhouding. Het bedrijfsleven wijst telkens weer met de vinger naar het onderwijs en beweert dat het onderwijs achterloopt. Afgestudeerden zijn volgens bedrijven binnen de digitael marketing niet startproof en de gap tussen het onderwijs en de praktijk neemt toe. En dat terwijl er in onderwijsland alles aan gedaan wordt om nu juist die aansluiting met de praktijk te maken. Jouw hulp als marketingprofessional kan daar ook aan bijdragen.
Als docent digital marketing heb ik de taak om studenten binnen de hbo-studie Commerciële Economie bij Fontys Hogescholen de basisvaardigheden op het gebied van digital marketing mee te geven. Dit lijkt een redelijk gemakkelijke taak: formuleer enkele pijlers op het gebied van digital marketing, ontwikkel lessen, zoek het bijbehorende lesmateriaal en start met het lesgeven. Zo makkelijk is het helaas niet.
De ontwikkelingen binnen digital marketing gaan razendsnel en studenten doen minimaal vier jaar over hun studie. Dat betekent dat je als docent ook bezig bent met de toekomstige ontwikkelingen. Wat over vier jaar trending is, moet je de studenten nu al bijbrengen. Daarnaast zijn we constant in gesprek met het bedrijfsleven over trends en innovaties.
Knoppen vs. strategie
Daarnaast kiezen wij er als vakgroep digital marketing heel bewust voor om de studenten een strategische visie mee te geven. Hiermee waarborgen we dat hun kennis over een aantal jaren nog steeds toepasbaar is. Belangrijkste is dat studenten begrijpen welke digitale opties er zijn qua kanalen, programma’s en systemen, dat je digitale kanalen over de gehele customer journey kan inzetten, dat je de data kan meten en dat je de kanalen op de juiste (ondersteunende) waarde moet inschatten.
De specifieke kanalen en programma’s zoals Google AdWords komt tijdens de studie wel aan bod, maar hier wordt niet gedetailleerd op ingegaan. Ook het bedrijfsleven geeft aan dat het weinig nut heeft om studenten hands on uit te leggen welk knopje op welk scherm te vinden is, want de interfaces van programma’s veranderen door de jaren heen. Dit betekent dat als studenten bij het bedrijfsleven aankloppen voor een stage of startersfunctie, dat ze inderdaad nog ingewerkt moeten worden in programma’s zoals AdWords. Ondertussen weten ze wel wáárom je biedingen instelt. En dat is precies die strategische visie die we de studenten willen bijdragen.
Samenwerken
Om de kwaliteit van lesstof met betrekking tot digital marketing te verhogen, en om de aansluiting met de praktijk te houden, werken we intensief met het bedrijfsleven samen. Bij onze minor Digital Marketing werken we bijvoorbeeld met innovatieve bedrijven zoals Sendcloud, Gamehouse en KLM, die onze studenten begeleiden bij opdrachten waarbij de input van de studenten direct in de praktijk wordt toegepast.
Daarnaast bieden we de studenten veel gastcolleges aan. Deze lessen worden goed door studenten gewaardeerd en sommige studenten blijven na de les nog even hangen om vragen te stellen. Tot slot laten we de studenten ook kiezen in de onderwerpen waarin ze zich verder willen verdiepen zodat ze echt bezig zijn met wat ze zelf leuk vinden. Zo is de ene student bezig met marketing automation terwijl de andere student zich verdiept in videocampagnes.
Denk mee
Het leven van een docent is dus ontzettend divers. Het is een combinatie van trainer, coach, projectmanager en innovatiemanager. Dit alles met als doel om de studenten te enthousiasmeren voor het vakgebied en ze de strategische visie op digital marketing mee te geven. Hierbij hebben we de hulp van bedrijven hard nodig.
Dit kan zijn in de vorm van een kwartiertje telefonisch sparren over de inhoud van het lesprogramma, insturen van cases waarmee we de studenten kunnen laten zien hoe digitale marketing werkt, het begeleiden van studenten bij opdrachten of bijvoorbeeld het geven van een gastcollege. Het hoeft dus geen tijdsinvestering van uren te zijn, maar met één goede e-mail kun je al het verschil maken voor de +- 500 studenten die jaarlijks bij ons afstuderen. Dus lijkt het je leuk om bij te dragen aan de toekomstige marketeers, laat het vooral weten, want je hulp wordt gewaardeerd!
Natuurlijk is dit de visie van mij als docent midden in het onderwijs. Waarschijnlijk ben jij werkzaam in het bedrijfsleven. Daarom ben ik juist benieuwd naar jouw visie? Ben jij van mening dat het onderwijs het goed aanpakt? Krijgt het bedrijfsleven voldoende ruimte om het onderwijs te verbeteren?
Laat het weten door te reageren op dit artikel!