Hoe overbruggen we de kloof tussen onderwijs en de marketingpraktijk?

Hoe overbruggen we de kloof tussen onderwijs en de marketingpraktijk?

Het onderwijs en het bedrijfsleven: het blijft een haat-liefdeverhouding. Het bedrijfsleven wijst telkens weer met de vinger naar het onderwijs en beweert dat het onderwijs achterloopt. Afgestudeerden zijn volgens bedrijven binnen de digitael marketing niet startproof en de gap tussen het onderwijs en de praktijk neemt toe. En dat terwijl er in onderwijsland alles aan gedaan wordt om nu juist die aansluiting met de praktijk te maken. Jouw hulp als marketingprofessional kan daar ook aan bijdragen.

Als docent digital marketing heb ik de taak om studenten binnen de hbo-studie Commerciële Economie bij Fontys Hogescholen de basisvaardigheden op het gebied van digital marketing mee te geven. Dit lijkt een redelijk gemakkelijke taak: formuleer enkele pijlers op het gebied van digital marketing, ontwikkel lessen, zoek het bijbehorende lesmateriaal en start met het lesgeven. Zo makkelijk is het helaas niet.

De ontwikkelingen binnen digital marketing gaan razendsnel en studenten doen minimaal vier jaar over hun studie. Dat betekent dat je als docent ook bezig bent met de toekomstige ontwikkelingen. Wat over vier jaar trending is, moet je de studenten nu al bijbrengen. Daarnaast zijn we constant in gesprek met het bedrijfsleven over trends en innovaties. 

Knoppen vs. strategie

Daarnaast kiezen wij er als vakgroep digital marketing heel bewust voor om de studenten een strategische visie mee te geven. Hiermee waarborgen we dat hun kennis over een aantal jaren nog steeds toepasbaar is. Belangrijkste is dat studenten begrijpen welke digitale opties er zijn qua kanalen, programma’s en systemen, dat je digitale kanalen over de gehele customer journey kan inzetten, dat je de data kan meten en dat je de kanalen op de juiste (ondersteunende) waarde moet inschatten.

De specifieke kanalen en programma’s zoals Google AdWords komt tijdens de studie wel aan bod, maar hier wordt niet gedetailleerd op ingegaan. Ook het bedrijfsleven geeft aan dat het weinig nut heeft om studenten hands on uit te leggen welk knopje op welk scherm te vinden is, want de interfaces van programma’s veranderen door de jaren heen. Dit betekent dat als studenten bij het bedrijfsleven aankloppen voor een stage of startersfunctie, dat ze inderdaad nog ingewerkt moeten worden in programma’s zoals AdWords. Ondertussen weten ze wel wáárom je biedingen instelt. En dat is precies die strategische visie die we de studenten willen bijdragen.

Samenwerken

Om de kwaliteit van lesstof met betrekking tot digital marketing te verhogen, en om de aansluiting met de praktijk te houden, werken we intensief met het bedrijfsleven samen. Bij onze minor Digital Marketing werken we bijvoorbeeld met innovatieve bedrijven zoals Sendcloud, Gamehouse en KLM, die onze studenten begeleiden bij opdrachten waarbij de input van de studenten direct in de praktijk wordt toegepast.

Daarnaast bieden we de studenten veel gastcolleges aan. Deze lessen worden goed door studenten gewaardeerd en sommige studenten blijven na de les nog even hangen om vragen te stellen. Tot slot laten we de studenten ook kiezen in de onderwerpen waarin ze zich verder willen verdiepen zodat ze echt bezig zijn met wat ze zelf leuk vinden. Zo is de ene student bezig met marketing automation terwijl de andere student zich verdiept in videocampagnes.

Denk mee

Het leven van een docent is dus ontzettend divers. Het is een combinatie van trainer, coach, projectmanager en innovatiemanager. Dit alles met als doel om de studenten te enthousiasmeren voor het vakgebied en ze de strategische visie op digital marketing mee te geven. Hierbij hebben we de hulp van bedrijven hard nodig.

Dit kan zijn in de vorm van een kwartiertje telefonisch sparren over de inhoud van het lesprogramma, insturen van cases waarmee we de studenten kunnen laten zien hoe digitale marketing werkt, het begeleiden van studenten bij opdrachten of bijvoorbeeld het geven van een gastcollege. Het hoeft dus geen tijdsinvestering van uren te zijn, maar met één goede e-mail kun je al het verschil maken voor de +- 500 studenten die jaarlijks bij ons afstuderen. Dus lijkt het je leuk om bij te dragen aan de toekomstige marketeers, laat het vooral weten, want je hulp wordt gewaardeerd!

Natuurlijk is dit de visie van mij als docent midden in het onderwijs. Waarschijnlijk ben jij werkzaam in het bedrijfsleven. Daarom ben ik juist benieuwd naar jouw visie? Ben jij van mening dat het onderwijs het goed aanpakt? Krijgt het bedrijfsleven voldoende ruimte om het onderwijs te verbeteren?

Laat het weten door te reageren op dit artikel!

Credits afbeelding: CGP Grey, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Geplaatst in

Delen

0
1


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Om te weten wat de arbeidsmarkt verwacht is het een kwestie van op vacature sites te kijken wat er van starters in digital marketing verwacht wordt. Als oud Commerciele Economie student was dat nogal confronterend. Want wat verwacht/vereist is blijkt kennis en ervaring met tools zoals adwords, Facebook ads etc te zijn. Strategische kennis is natuurlijk ook nooit weg maar dat leert men binnen bedrijven wel aangezien dat toch per branche enorm verschilt. De behoefte is simpelweg dag iemand meteen aan de knoppen kan draaien en aan de slag kan. Zonder ervaring is het soms al moeilijk een stage te krijgen. De hoeveelheid afgestudeerde digital marketeers zorgt er ook voor dat de eisen voor afgestudeerden hoger liggen. Met regelmaat verscheinen vacatures onder de kop: Starter met als vereiste minimaal 3 jr ervaring met een hele batterij tools.

    Mijn opleiding heeft daar enorm steken laten vallen dus alles in eigen tijd zelf met spoed me moeten aanleren. Ik zie een kans om studenten op school zo veel mogelijk tools aan te leren dus Individual Qualifications voor google halen etc. Zie ook een mooie kans met het project Jong Ondernemen waar men praktijkervaring kan opdoen met digital marketing evt. met gratis/goedkope licencies van bedrijfssoftware die veelal gebruikt word.

    geplaatst op
  • Hi Pauline,
    Als (nieuwbakken) docent Digital Marketing op de HvA herken ik jouw verhaal. De uitdaging is en blijft om de stap tussen het aanbod van een afstudeerder en de vraag op de arbeidsmarkt zo klein mogelijk te houden. In een dynamisch vakgebied is het noodzakelijk om voortdurend scherp te blijven op waar er uiteindelijk voor wordt opgeleid. Daarbij is het contact zoals jij het schetst met het bedrijfsleven onontbeerlijk. Op de HvA bij CE / Digital Marketing zijn er natuurlijk al diverse initiatieven op dit terrein, evengoed blijft het noodzaak om theorie & praktijk te blijven vermengen. Zoals uit de eerste reactie blijkt, is het van belang om zo goed als mogelijk in te spelen op de behoefte van 'de klant' (het bedrijfsleven. Het is net marketing :)

    geplaatst op
  • Wat goed dat je dit onder de aandacht brengt. Naar mijn idee ontbreekt het leraren vooral te kunnen expirimenteren met moderne marketing tools. Presentaties en zo prima, maar uiteindelijk wil je het in de praktijk zien. Wat dat betreft zou ik een oproep willen doen aan organisaties als Salesforce, Oracle of Hubspot om het mogelijk te maken dat studenten binnen hun opleiding ook hands-on ervaring kunnen opdoen.

    Ps, de nadruk ligt bij de opleidingen wat mij betreft ook iets teveel op B2C (social en advertising) terwijl B2B eigenlijk veel uitdagender en complexer is.

    Aldo
    Stan & Stacy

    geplaatst op
  • Fantastisch! Een tijd geleden heeft Edwin Schravesande en ik een soortgelijke vraag gesteld. Heel fijn dat dit weer opgepakt wordt.

    https://www.marketingfacts.nl/berichten/denk-mee-over-een-e-marketingcanon

    geplaatst op
  • Hi Pauline,

    Ik ben het helemaal met je eens met je visie dat studenten in staat moeten zijn om goede beslissingen te maken, en niet per sé hoeven te weten welke knoppen er precies allemaal zijn. Immers veranderen de knoppen constant, en ook de layout van de knoppen. Maar de gedachte er achter, die blijft, en die moeten studenten snappen. Denk aan contentstrategie, het Facebookalgoritme verandert continu maar het gaat om de denkwijze.

    Je kan ook niet in alle domeinen die specifieke knoppenkennis hebben. Vaak valt in dit kader de term 't-shaped', het feit dat werknemers breed zijn opgeleid en in 1 discipline zijn gespecialiseerd. Iets wat ik vaak terugzie in mijn omgeving.

    Ik ben het afgelopen half jaar druk geweest met het schrijven van een boek over data-gedreven marketing waarbij ik ook veel over deze zaken na heb moeten denken. Ik heb er bewust voor gekozen om een boek (http://www.dannyoosterveer.nl/studieboek-digital-analytics/) te schrijven voor alle marketing- en communicatiestudenten om hen te leren hoe zij data kunnen inzetten om hun marketinginspanningen te optimaliseren op basis van learning uit data, en daarbij ook thema's als metrics, privacy en big data te behandelen. Ik vind het belangrijk dat studenten overal kennis van hebben, maar tegelijkertijd zijn zij straks niet de webanalist of bigdataspecialist. Wel moeten ze het begrijpen en er mee/over kunnen werken/communiceren.

    geplaatst op
  • Bedankt voor de reacties en het meedenken!

    @Wouter, je hebt het juist over het gebruik van Tools. Maar hoe kijk je aan tegen de veroudering van deze tools? Stel je voor dat je als student vorig jaar AdWords had gebruikt en je gaat nu solliciteren: De nieuwe interface ziet er alweer heel anders uit. Hoe kan een opleiding daarin voorzien?

    @Lode, bedankt voor je visie en goed om te zien dat ook bij de HvA deze discussie speelt.

    @Aldo, goed om ons te wijzen op het belang van B2B, ik ben het met je eens dat B2C erg prominent naar voren komt. Dit heeft ermee te maken dat B2C vaak concreter en herkenbaarder is voor de studenten. Dat neemt niet weg dat vooral in de ‘gevorderde vakken’ aandacht moeten besteden aan B2B.

    @Danny, laat je het weten als je boek uit is?

    geplaatst op
  • Dank, Pauline, dat je dit onderwerp weer even op de kaart zet. Ik ken zelf beide kanten van het verhaal, zowel het bedrijfsleven als het onderwijs.

    Als ik hier naar de reacties kijk zie ik veel terug van de discussies die we in mijn tijd op Hogeschool Windesheim voerden. Hoofddocent Sander Janssens en ik schreven er destijds ook al iets over op Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2015/08/18/contentmarketing-op-hbo-hoe-bereid-studenten-goed/

    We hebben het in dat stuk over 'de kunst van het prutsen'. Ja, alle tools gaan veranderen, verouderen, verdwijnen en vervangen worden. Maar als je nu al leert om doelgericht te experimenteren met de mogelijkheden die je hebt, dan zul je straks als afgestudeerde marketeer ook veel makkelijker met nieuwe tools aan de gang gaan. En volgens mij is dat de essentie: je moet studenten niet zozeer trucjes leren, als wel proberen om ze een 'experimentele mindset' bij te brengen.

    En volgens mij is dat dan meteen een belangrijk deel van de strategische visie die je ze wilt meegeven. De tijd van jaarplanningen en vooraf vastgestelde advertentiebudgetten loopt op zijn einde. De meest succesvolle bedrijven werken met korte cycli van bedenken-testen-meten-leren. Strategie neemt daarin veel meer de vorm aan van een leidende visie dan van een dik document met allerlei in steen gehouwen aannames.

    Als je studenten dat kunt meegeven, voegen ze volgens mij echt iets toe aan de organisaties waar ze terechtkomen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.