Hoe maak je succesvol gebruik van LinkedIn? 5 lessen van LinkedIn-expert Corinne Keijzer

26 september 2017, 13:00

In deze aflevering pak je vijf ondernemerslessen mee over succes met LinkedIn. Corinne Keijzer startte met het opbouwen van haar kennis over LinkedIn toen zij in het verleden zelf in de categorie ‘werkzoekende’ terecht kwam. Ze geeft antwoord op de centrale vraag: hoe maak ik succesvol gebruik van LinkedIn?

Corinne Keijzer heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing, met de focus op LinkedIn. Zij houdt zich als zelfstandig ondernemer dagelijks bezig met consultancy voor diverse organisaties en heeft al vele andere zelfstandig ondernemers op weg geholpen.

#1 “Je persoonlijke profiel is je digitale visitekaartje, zorg dat het er ook zo uitziet.”

Iedereen weet hoe het werkt: als je een zakelijke afspraak of een sollicitatiegesprek hebt, weet je bijna zeker dat de persoon met wie je afspreekt jouw naam intypt in het Google. Jouw LinkedIn-profiel behoort hoogstwaarschijnlijk tot de hoogste zoekresultaten. Maar hoe moet zo’n LinkedIn-profiel er dan uitzien? Keijzer: “Zoals jij jezelf als professional wilt profileren. Een goede profielfoto en goede samenvatting waaruit blijkt wie jij bent en wat je te bieden dragen daaraan bij.”

#2 “Maak jezelf zichtbaar en onmisbaar als expert op je vakgebied door middel van goede, informatieve en professionele content.”

Wat is goede, informatieve en professionele content? Keijzer: “Wees jezelf en laat zien waarin jij die expertise hebt. Dat kan zijn door het delen van blogs en verhalen van andere mensen. Het is niet nodig om het zelf allemaal te creëren. Neem mensen mee in jouw verhaal en laat zien waar je mee bezig bent. Dit levert meer bereik op.”

#3 “Maak altijd een bedrijfspagina aan, ook al ben je ZZP’er of MKB’er.”

Me, myself and I: waarom zou je als ZZP’er ook nog een bedrijfspagina aanmaken? Keijzer: “Als zzp’er is het persoonlijke profiel het belangrijkste, je moet die gunfactor creëren. Het draait echt om jou. Jij bent jouw bedrijf. Maar een bedrijfspagina is er om je bedrijf te profileren. Daarnaast zijn er een aantal voorbeelden die een persoonlijk profiel niet hebben, dat is onder andere dat je kunt adverteren op LinkedIn.”

#4 “Wees niet bang om te netwerken, voeg ook mensen toe die je nu (nog) niet kent en bouw aan relaties”

Iemand toevoegen die je niet kent: doe jij dat weleens? Keijzer: “Ik zie het vooral als een kans. Het kan leuke gesprekken of mooie opdrachten opleveren. Als je een nieuwsbrief verstuurt, weet je ook niet precies wie die mailing allemaal lezen. Het gaat er niet om wie jij kent, het gaat erom wie jou kennen. Kwaliteit van het netwerk is wel erg belangrijk.”

#5 “Offline aan relaties bouwen is minimaal zo belangrijk als online, ga niet voor kwantiteit maar kwaliteit en verdien de gunfactor.”

Online is maar online. Keijzer: “Als je mensen in real life ontmoet, heb je een hele andere match met mensen. Online versterkt offline.”

Bekijk het hele interview.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!