Twitter, Facebook, Apple Music en Spotify bieden verschillende diensten aan, maar ze hebben één ding gemeen: ze willen allemaal dat de menselijke maat weer centraal komt te staan bij hun diensten. Het grote anonieme internet wordt ineens een stuk leuker.
Deze gastbijdrage is geschreven door Marc Timmermans, campagnemedewerker bij BKB. Dit artikel verscheen eerder op de blog van BKB.
Twitter maakt nog lang geen winst en hun advertentieplatform is nog volop in ontwikkeling. Zwaar weer dus. Reden voor oud-CEO Dick Costolo om af te treden: de druk van investeerders werd te groot. Twitter is op zoek naar een nieuwe manier om hun grootste kracht, het live verslag doen van gebeurtenissen, meer op de voorgrond te zetten. Mooier, maar vooral toegankelijker.
De tofste berichten zijn nu veel te moeilijk om te vinden. De oplossing die ze hiervoor hebben gevonden? Een menselijke redactie. Het is nog onzeker hoe het nieuwe Twitter-project 'Project Lightning' er precies uit gaat zien, maar Twitter-investeerder Chris Sacca vat het als volgt samen:
The necessary elements are: a separate tab in Twitter (or app); thoughtfully curated follows to build the initial stream; human editors; scheduling and promotion to build traffic; and no permanent commitment nor login required.
Deze menselijke maat treedt op meer plekken op de voorgrond. Zo lanceerde Facebook vorige week 'See First': dit betekent dat je nog makkelijker kunt aangeven welke updates je wél graag wil zien (van je vriendin bijvoorbeeld) en welke een stuk minder (waarschijnlijk van je telefoonprovider).
Facebook wil dat we minder afhankelijk zijn van hun beruchte algoritme en legt de controle in onze eigen handen. Het is niet meer dan logisch dat adverteerders hier wat nerveus van worden: het wordt nu duurder om aandacht van het publiek te krijgen.
Niet langer anoniem
En dan is er nog het langverwachte Apple Music. Na wat eerste strubbelingen met de royalties van Taylor Swift, wat ironisch genoeg voor enorm veel gratis publiciteit zorgde, is de dienst nu up and running. De meeste positieve feedback krijgen de afspeellijsten. Niet zomaar bij elkaar gegooid, maar handpicked. De dienst moet niet anoniem zijn, maar moet je het gevoel geven dat de redactie voor jou op zoek gaat naar de tofste nieuwe muziek.
Tekenend is dat grote concurrent Spotify meteen reageert: begin deze week kondigde het bedrijf 'Discover Weekly' aan. Je krijgt nu iedere maandag een afspeellijst met nieuwe muziek in je inbox. Just for you, uiteraard. "We wanted to make something that felt like your best friend making you a mixtape."
Geen kleinschalige ambitie, maar onze sociale netwerken hebben hem wel: het grote anonieme internet onder menselijke redactie te brengen.