Hoe het anonieme algoritme van social media verdwijnt

24 juli 2015, 08:00

De menselijke maat komt weer centraal te staan

Twitter, Facebook, Apple Music en Spotify bieden verschillende diensten aan, maar ze hebben één ding gemeen: ze willen allemaal dat de menselijke maat weer centraal komt te staan bij hun diensten. Het grote anonieme internet wordt ineens een stuk leuker.

Deze gastbijdrage is geschreven door Marc Timmermans, campagnemedewerker bij BKB. Dit artikel verscheen eerder op de blog van BKB.

Twitter maakt nog lang geen winst en hun advertentieplatform is nog volop in ontwikkeling. Zwaar weer dus. Reden voor oud-CEO Dick Costolo om af te treden: de druk van investeerders werd te groot. Twitter is op zoek naar een nieuwe manier om hun grootste kracht, het live verslag doen van gebeurtenissen, meer op de voorgrond te zetten. Mooier, maar vooral toegankelijker.

De tofste berichten zijn nu veel te moeilijk om te vinden. De oplossing die ze hiervoor hebben gevonden? Een menselijke redactie. Het is nog onzeker hoe het nieuwe Twitter-project ‘Project Lightning‘ er precies uit gaat zien, maar Twitter-investeerder Chris Sacca vat het als volgt samen:

The necessary elements are: a separate tab in Twitter (or app); thoughtfully curated follows to build the initial stream; human editors; scheduling and promotion to build traffic; and no permanent commitment nor login required.

Deze menselijke maat treedt op meer plekken op de voorgrond. Zo lanceerde Facebook vorige week ‘See First‘: dit betekent dat je nog makkelijker kunt aangeven welke updates je wél graag wil zien (van je vriendin bijvoorbeeld) en welke een stuk minder (waarschijnlijk van je telefoonprovider).

Facebook wil dat we minder afhankelijk zijn van hun beruchte algoritme en legt de controle in onze eigen handen. Het is niet meer dan logisch dat adverteerders hier wat nerveus van worden: het wordt nu duurder om aandacht van het publiek te krijgen.

Niet langer anoniem

En dan is er nog het langverwachte Apple Music. Na wat eerste strubbelingen met de royalties van Taylor Swift, wat ironisch genoeg voor enorm veel gratis publiciteit zorgde, is de dienst nu up and running. De meeste positieve feedback krijgen de afspeellijsten. Niet zomaar bij elkaar gegooid, maar handpicked. De dienst moet niet anoniem zijn, maar moet je het gevoel geven dat de redactie voor jou op zoek gaat naar de tofste nieuwe muziek.

Tekenend is dat grote concurrent Spotify meteen reageert: begin deze week kondigde het bedrijf ‘Discover Weekly‘ aan. Je krijgt nu iedere maandag een afspeellijst met nieuwe muziek in je inbox. Just for you, uiteraard. “We wanted to make something that felt like your best friend making you a mixtape.

Geen kleinschalige ambitie, maar onze sociale netwerken hebben hem wel: het grote anonieme internet onder menselijke redactie te brengen.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

3 Reacties

    Bart van der Kooi

    Hmm, deze blog is voorbij voordat ‘ie begon. Je kunt hier toch veel meer vertellen? Wat wil je vertellen? Zie je een verband? Ik niet namelijk. Facebook had al langer mogelijkheden om vrienden een belangrijkere waarde in je nieuwsoverzicht te geven. Maar dat is ook niet dezelfde ontwikkeling als Twitter die ‘menselijker’ wil zijn. Dat doet Twitter gewoon omdat het in de lead wil blijven als primair nieuwsmedium, en niet zozeer omdat men daar om vraagt. En is de Just for You lijst van Spotify níet op algoritmes gebaseerd? Lijkt me wel bijzonder dat er voor elke Spotify gebruiker door een medewerker een persoonlijke playlist gemaakt wordt.

    Sorry, ik vind dit artikel niet zo veel om het lijf hebben. Maar ik zal het woord Komkommertijd maar niet gebruiken.. oh, toch gedaan 🙂


    24 juli 2015 om 11:57
    Sander Biehn

    Sorry voor mijn reactie in het engels maar…I like this article. In the end, machines are terrible at curating content. I wish they were smarter, but they are not. That is why we follow certain entertainers and commentators, read specific magazines and voraciously follow excellent content creators online. Zoals Bart, vind ik deze artikel al voorbij omdat he zo waar en obvious is! The future belongs to a human internet where machines enable human thought to flourish everywhere…good to see that FB, Twitter et al are finally figuring that out in their quest to monetize.


    24 juli 2015 om 14:30
    Jacob Lageveen

    Anonimiteit verdwijnt gewoon in zijn algemeen. Big data is alles geworden. Het heeft wel een voordeel dat het wat meer op je interesses is afgestemd maar het is toch belachelijk dat al die sites zo overdreven veel informatie over je verzamelen? Dat heeft echt niet alleen met gebruiksgemak te maken, het gaat gewoon om de centen die met je gegevens verdiend worden.


    28 juli 2015 om 18:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!