Hoe gebruiken wij in Nederland LinkedIn

De eerste resultaten van de LinkedIn Enquête (incl. infographic)

Hoe gebruiken wij in Nederland LinkedIn

Hoe gebruiken Nederlanders LinkedIn eigenlijk? Gebruiken ZZP’ers het anders dan mensen in loondienst? Is de doelstelling vooral het vergaren van een virtuele rolodex of is het gewoon een handige manier om aan keiharde sales te doen? Wat vindt men eigenlijk done en not done? Om inzicht te krijgen in het Nederlandse gebruik van het grootste professionele sociale netwerk, hebben we in maart een landelijke LinkedIn Enquête afgenomen. Hieronder lees je de eerste uitkomsten en conclusies.

De Nederlandse LinkedIn-er

Allereerst een bedankje aan de bijna 1.000 mensen die de moeite genomen om in 15 minuten (of stiekem een beetje meer) onze uitgebreide vragenlijst in te vullen. Het gros van de respondenten is in de leeftijd van 21 tot 50 jaar (81%) en heeft minimaal een HBO-opleiding (66%). Met een verhouding van 61% mannelijke respondenten, is deze groep iets oververtegenwoordigd ten opzicht van het totaal aanwezige mannen op Linkedin wereldwijd, namelijk 56%. De helft van de respondenten werkt in loondienst, daarnaast is 42,5% ZZP’er en hebben ook nog studenten/stagiaires de enquête ingevuld (7,5%).

ZZP’er vs loondienst

Nederland heeft wereldwijd de hoogste procentuele dichtheid ZZP’ers en de hoogste procentuele dichtheid van LinkedIn-leden. Hoog tijd om deze groep ondernemers nader te onderzoeken. Dat LinkedIn een echte netwerktool is, blijkt uit het feit dat zowel werknemers als ZZP’er LinkedIn voornamelijk zien om te netwerken (94%). Daarnaast zien mensen in loondienst het up-to-date blijven op hun vakgebied (62%) en zichzelf online profileren (wellicht voor de arbeidsmarkt?) als belangrijkste doelstelling voor hun aanwezigheid. Slechts 18% van deze groep geeft aan salesactiviteiten te ondersteunen via LinkedIn.

Dat staat in schril contrast met de ZZP’ers die LinkedIn des te meer zien als een platform om hun diensten en expertise onder de aandacht te brengen. Ruim 60% geeft aan hun salesactiviteiten hiermee te ondersteunen, dit wordt eveneens ondersteund door een hoger gebruik van functionaliteiten als Status Update, Linkedin Today en een hogere mate van interactie binnen Groups door ZZP’ers. Een ander verschil is dat de werknemer minder vaak inlogt dan de ZZP’er (gem. 3x per week ten opzichte van dagelijks). Dat LinkedIn nog lang geen Facebook is, blijkt uit de gemiddelde tijd die mensen per bezoek online zijn op Linkedin, deze is voor beide gebruikersgroepen gelijk,  slechts 5 – 15 minuten.

Nederland of internationaal

Met de verdere globalisering breidt zich ook de internationale handel via online en social media steeds verder uit. Toch bestaan bij het merendeel van de Nederlandse gebruikers (80%) de connecties voor meer dan 90% uit landgenoten. De in januari van dit jaar uitgerolde Nederlandse interface is inmiddels door 2 op de 3 geadopteerd, ondanks de nog steeds niet verholpen kleine functionele bugs. Van de mogelijkheid om een tweetalig profiel aan te maken, heeft slechts 10% gebruik gemaakt, eens te meer een bewijs dat Linkedin met name nationaal gebruik wordt.

Toeters, bellen en slingers

De afgelopen periode speelt Linkedin steeds meer in op vernieuwingen op andere platformen en de wensen van members op basis van ingezonden feedback. De functionaliteit “Who Has Viewed My Profile” is inmiddels bij een groot publiek bekend, en wordt door 83% van de mensen geraadpleegd. Ook “People You May Know”, die recent nog geoptimaliseerd werd, wordt door bijna 9 op de 10 mensen regelmatig bekeken om aan nieuwe (of oude) netwerkcontacten te komen.

De meer recentere vernieuwingen zoals Linkedin Today (eind 2010) en Signal (voorjaar 2011) worden nog minder gebruikt. Linkedin Today, een handige tool om je eigen nieuwsbronnen te filteren, wordt slechts door een kwart gebruikt en meer dan de helft van de mensen geeft zelfs aan er nog nooit van gehoord te hebben. Signal, om updates vanuit je netwerk te filteren op relevantie, is helemaal onontgonnen gebied: slechts 5% maakt er gebruik van en maar liefst 80% kent deze functionaliteit niet. Wellicht ligt dat aan het feit dat deze functionaliteit in de Nederlandse layout ook geen aparte menuknop heeft gekregen?

Linkedin Groups

Het merendeel van de respondenten (37%) geeft aan lid te zijn van 6 tot 15 Groups. Als voornaamste reden om lid te zijn, worden het uitwisselen van en up-to-date houden van kennis opgegeven. Echter, het blijkt dat de helft van deze mensen graag leest, en minder graag schrijft of commentaar geeft. Zij plaatsen namelijk zelf nooit iets binnen deze communities. Nog altijd geeft 40% van de mensen aan dat ze teveel e-mails ontvangen vanuit de Groups en dat dit een reden is om niet lid te worden van meerdere Groups. Wellicht even kijken naar het settingsmenu (Instellingen) om daar de frequentie van Groupsberichten te verlagen, of de e-mailmelding zelfs uit te zetten.

Van de totale respondenten geeft ruim 80% aan de Linkedin Groups een waardevol aspect van het netwerken te vinden, waarmee het belang voor de leden van deze interne communities meteen onderschreven is.

En Facebook of Twitter dan?

Tijdens mijn gastcolleges aan hogescholen of universiteiten vraag ik altijd wat het eerste woord is dat bij studenten opkomt als ze aan Linkedin denken. “Saai” en “ zakelijk” zijn vaak de eerste kreten. De LinkedIn-gebruiker wordt nogal eens getypeerd als de krijtstrepenpak-man (of -vrouw) die maar meedoet om niet achter te blijven met social media, maar zelden actief is op andere platformen. Achterhaald, blijkt nu dus.

Apps

Goed verstopt onder het tabblad Meer/More bevinden zich de diverse Applicaties die een gebruiker “gratis” kan downloaden en gebruiken op zijn individuele profiel. Het merendeel van de mensen (57%) geeft aan nog geen enkele applicatie te gebruiken. ‘Onbekend maakt onbemind’ denk ik, want een aantal van deze Apps zorgt voor een effectiever en aantrekkelijker profiel. Zo wordt Slideshare (recentelijk overgenomen door Linkedin) door 23% gebruikt en zien mensen ook de meerwaarde van Events (17%), Boxnet en WordPress (16%).

Get an upgrade now!

In Nederland maakte in Q1 5,4% van de leden gebruik van een premium account. Concreet betekent dit dat van de 3,4 miljoen Nederlandse gebruikers ruim 3,2 miljoen nog met de gratis versie uit de voeten komen. Interessant genoeg geeft echter bijna 60% aan gerust € 1,- per maand te willen betalen voor de huidige functionaliteit. Dit kan natuurlijk samenhangen met de antwoorden op de vraag hoe belangrijk Linkedin is geworden bij het uitvoeren van hun functie. Hierop geeft 15% aan Linkedin van essentieel belang te vinden en 55% het platform als ondersteunend te zien.

Meer weten?

De komende weken zullen wij meer gedetailleerde uitkomsten van de enquête naar buiten brengen via de blog www.richardvanderblom.com en via de nieuwsbrief van Just Connecting.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Ik ben blij dat de infographic er bij zit, want die ondersteunt goed de tekst. (Gelukkig).

    Heb wel een spelfout ontdekt in je infographic; 'respondanten' moet 'respondenten' zijn. :)

    Altijd nuttig deze onderzoeken. Mag ik vragen waar je dit onderzoek voor gebruikt?

    geplaatst op
  • Interessant Richard en voor onze organisatie die op zoek is naar efficiënte digitale communicatie de moeite waard.

    geplaatst op
  • Nogmaals bewijs dat Netwerken net als werken is.
    Netwerken = werkwoord.

    geplaatst op
  • @Idevegte thanks voor de 10 voor taal! De onderzoeksresultaten gebruiken we om te delen met de Nederlandse bedrijven en organisaties

    geplaatst op
  • Mooi artikel, bedankt!

    Valt mij een klein dingetje op, in de infographic "Gebruik van apps op LinkedIn" staan 13 balkjes maar slechts 12 apps benoemd. Gelet op de verticaal gecentreerde tekstverloop, is er eentje weggevallen :)

    Groet, Remco

    geplaatst op
  • 1000 respondenten.. zegt helemaal niets over of de steekproef representatief is.

    gezien de m/v verhouding twijfel ik aan de bruikbaarheid van deze cijfers..

    geplaatst op
  • @Online No-No, dat een aantal van 1000 wellicht niet geheel representatief is voor 3,4 miljoen Nederlandse gebruikers lijkt mij evident. Jouw conclusie om gezien de m/v verhouding de bruikbaarheid in twijfel te trekken, lijkt me weer wat overdreven. Zo groot is het verschil namelijk niet. Laat staan, dat iedereen de cijfers mag mis- of gebruiken in welke vorm hij/zij denkt dat het iets toevoegt.

    geplaatst op
  • Dit: 'Dat LinkedIn nog lang geen Facebook is, blijkt uit de gemiddelde tijd die mensen per bezoek online zijn op Linkedin, deze is voor beide gebruikersgroepen gelijk, slechts 5 – 15 minuten.'

    Maakt voor mij dat LinkedIn zo enorm veel efficienter is dan Facebook of Twitter. Het is juist een voordeel dat je er niet veel tijd aan kwijt hóeft te zijn. Je wordt niet afgeleid door allerlei informatie die niet zakelijk is (mits men niet zijn twitteraccount aan LinkedIn gekoppeld heeft ;)).

    Top onderzoek en artikel Richard. Bedankt!

    Deborah Bothe

    geplaatst op
  • Richard.. n=1000 kan prima representatief zijn. Sterker nog.. ik heb n=500 representatief gezien voor 3,4 miljoen NL

    als m/v 50/50 is in nl en jouw steekproef zit op 61/31 en je noemt dat representatief voor hoe NL LinkedIn gebruikt dan weet ik dat je onderzoek onzorgvuldig en onbetrouwbaar is.

    misschien kan deze site dan ook beter marketingguess heten

    :-P

    geplaatst op
  • Mooie cijfers ! Had wel bij het invullen het gevoel dat in samenwerking met LinkedIN heel veel data niet uitgevraagd had hoeven worden. In combinatie met als onderzoeker zelf LinkedIN afstruinen en gaan turven. Het was veel gedragsdata die in kaart werd gebracht.

    Over de representativiteit: het gaat erom of er officiele cijfers van LInkedIN zijn over de man / vrouw verhouding. Misschien is het wel zo dat er op LinkedIN meer mannen zitten dan vrouwen (wat ik op dit moment niet meer verwacht). Volgende stap is dat je dan de steekproef kan wegen naar de kenmerken van de totale populatie waardoor je op achtergrondvariabelen een representatief beeld krijgt.

    geplaatst op
  • Richard,

    Interessant stuk en als fervent LinkedIn gebruiker is het altijd goed om te weten waar nog onontgonnen gebied ligt. Een opmerking echter, jullie hebben onderzocht hoeveel mensen de optie van 2 talen hebben gekozen en gevonden dat nog weinig dit deden. De optie om Nederlands als taal te kiezen is pas vrij recent toegevoegd. Dit maakt dat het platform per definitie internationaal werd gebruikt, want Engels was tot voor kort nog de enige mogelijkheid.

    Allan Sedney

    geplaatst op
  • Hallo Richard,

    leuk stuk. Ik geef vanuit Marketing perspectief veel trainingen in het gebruik van Linkedin.

    Leuk om te lezen dat 60% van de Nederlandse gebruikers best 1euro per maand zou willen betalen voor de uitgebreide versie van Linkedin. Dat zou Linkedin toch al gauw 23miljoen euro per jaar opleveren. Ik weet niet, maar dit is toch best een boel geld....

    Als deze percentages wereldwijd zouden gelden dan hebben we het over bijna 1miljard euro. Kan ik nu ergens aandelen kopen? :)

    Met vriendelijke groet,

    Gysbert Wind
    WM2O Marketing & Organisatie

    geplaatst op
  • Fijn atrikel.

    Ik mis alleen enigsinds hoe linkedin op sales gebied kan worden ingezet en hoe dit aantrekkelijk voor een bedrijf kan zijn. Tips?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.