Hoe gaan we zoeken? Via de zoekmachine of navigatie?

20 juli 2012, 07:16

Meerderheid gebruikt de navigatie om hun doel te bereiken

We komen op een willekeurige website via een zoekmachine en dan. Hopelijk hebben we gelijk gevonden wat we zochten. Dat is helaas maar al te vaak een illusie. De volgende vraag die we onszelf dan stellen: ga ik nu de interne zoekmachine of de navigatie gebruiken om mijn doel te bereiken?

Hoeveel procent kiest op de website de navigatie en hoeveel de interne zoekmachine. De jongens van Measuring Usability kwamen op basis van een uitgebreide test uit op 14% die de interne zoekmachine gebruikte. Op basis van statistische berekeningen geven zij aan dat tussen de 11% en 21% van de zoekacties via de interne zoekmachine gebeurt. Dit betekent dus dat de overgrote meerderheid de navigatie gebruikt om hun doel te bereiken.

Gebruik van de interne zoekmachine

In gebruikersonderzoeken zien we meestal de volgende gedragingen als men de interne zoekmachine gaat gebruiken:

  • Als ze de navigatie hebben gebruikt en niet gevonden hebben wat ze willen. De zoekmachine is dan de laatste strohalm
  • Als men iets specifieks zoekt. Men weet dan bijvoorbeeld het merk en het type van een product.
  • Als de website erg druk is, waardoor men niet goed weet waar te kijken en niet weet waar te moeten beginnen. Dit zijn vaak retail websites met uitgebreide menustructuren en duizenden artikelen.
  • Sommige gebruikers gebruiken vrijwel altijd de interne zoekmachine omdat zij denken dat zij daarmee sneller hun doel bereiken.

In de praktijk blijkt dat gebruikers niet altijd even handig zijn in het formuleren van een goede query. Het is te algemeen of te specifiek en dan ook nog soms met de nodige spelfouten. Of ze typen zoekwoorden in die synoniemen zijn van producten of diensten die worden aangeboden op de website. Ook de synoniemen zouden dan tussen de resultaten moeten staan. Maar vaak worden we teleurgesteld door de resultaten van de zoekmachine. Waarom niet gewoon Google als interne zoekmachine gebruiken? Iedereen is daar tenslotte aan gewend. Het lijkt zelfs een conventie te zijn geworden.

Betere informatie- en navigatiestructuur

Gegeven het feit dat de overgrote meerderheid de navigatie-elementen gebruikt om zijn doel te bereiken, is het van belang om veel aandacht te besteden aan het ontwerp van een doelmatige navigatiestructuur. Een interessante techniek om in beeld te krijgen hoe de informatie- en navigatiestructuur van je website eruit moet komen te zien is card sorting. Bij het toepassen van card sorting laat je gebruikers verschillende onderwerpen groeperen zodat de indeling voor hen logisch is. Concreet: onder welke categorie zou je bijvoorbeeld een ontharingsapparaat plaatsen? In de open card sort variant mag de gebruiker zelf groepen vormen en benoemen. In de gesloten card sort variant maakt men gebruik van reeds gekozen categorieën. De gesloten card sort variant is zeer interessant te noemen bij bestaande structuren omdat dan in kaart wordt gebracht of de reeds bedachte categorieën en/of onderwerpen aansluiten bij de gebruiker. Voor jezelf als website eigenaar lijkt het allemaal voor de hand te liggen, maar schijn bedriegt soms.

Een andere interessante methodiek is First click testing. Hierbij wordt gegeven een aantal opdrachten gemeten waar men als eerste op klikt. Deze methodiek geeft eveneens inzicht in of de juiste onderwerpen onder de juiste categorieën hangen in je navigatiestructuur. Uit onderzoek blijkt dat 87% hun doel bereikt wanneer men met de eerste klik op het juiste pad zit tegenover 46% wanneer men met de eerste klik al fout zit. Ook eyetracking kan worden ingezet worden om gegeven een aantal opdrachten te meten hoeveel tijd er verstrijkt tussen kijken en klikken. Door achteraf te vragen waarom men lang keek naar bepaalde navigatie-elementen of menulabels, krijg je inzicht in of de juiste onderwerpen onder de juiste categorieën vallen en/of menulabels duidelijk zijn en al dan niet associëren met de zoekwoorden waar de gebruiker je website op gaat.

Veel aandacht besteden aan een goede informatie- en navigatiestructuur loont. En met welke groep ben je beter af op je site denk je? Degene die de zoekmachine gebruiken (searchers) of juist de navigatie gebruiken (browsers)?

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Annelies Verhelst

    Ik gooi er even iets logisch in he: kun je niet beter zorgen dat het allebei op orde is? Logische navigatie en een fijne interne zoekmachine? Je wilt allebei de zoekers hebben toch?


    20 juli 2012 om 08:48
    Edwin Waelbers

    Als 14% je zoekmachine gebruikt, dan heb je gewoon een goede indicatie dat er een ernstig probleem is met je navigatie.

    Uiteraard zijn er bepaalde websites waar wél veel de zoekfunctie mag gebruikt worden. Om er een paar te vermelden:

    * Zoekertjes sites

    * Vastgoed sites

    * Job sites

    * …

    ‘Zoeken’ is gewoon inherent aan dit soort sites. Bij de andere zou het niet meer mogen bedragen dan 5%.

    In ieder geval kan je door een goede navigatie structuur die inspeelt op de top-taken, het zoekmachine gebruik drastisch laten dalen.

    Vergeet ook niet:

    * Mensen zijn ongelooflijk slecht in het vormen van zoekwoorden

    * De zoekfunctie zelf is dikwijls niet krachtig: kan geen synoniemen aan, kan niet overweg met spelfouten

    * Is soms te complex gemaakt

    * Is soms moeilijk te vinden

    * …


    20 juli 2012 om 10:29
    Rob

    @ Edwin “Als 14% je zoekmachine gebruikt, dan heb je gewoon een goede indicatie dat er een ernstig probleem is met je navigatie”.

    Hier ben ik het niet mee eens. Het kan ook gemakzucht zijn. Als jij door het invoeren van Sar in de zoekbox op de pagina van Sarenza uitkomt, dan is dat veel minder moeite dan het gebruik van navigatie.


    20 juli 2012 om 11:13
    Edwin Waelbers

    Rob,

    Dan is het toch wel héél straf dat die zogenaamde gemakzucht er niet is bij sites die o.a. een goede navigatie structuur hebben.

    Bovendien ga je er vanuit dat vinden via de zoekfunctie altijd sneller zal zijn, dan via de navigatie. Zie mijn eerdere uitleg waarom dit zo niet is.

    Het is niet zwart/wit. Een hoog gebruik van de zoekfunctie kan normaal zijn. De aard van de website en doelgroep kunnen dit ernstig beïnvloeden. Hoog opgeleiden en ouderen gebruiken ze bijvoorbeeld significant meer.

    Maar in de andere gevallen kan het wel degelijk dienen als alarm functie:

    * De navigatie is misschien niet helder.

    * De informatie is misschien te diep weggestoken op je website.

    * De website is misschien qua design en usability niet op maat van je doelgroep.

    Met veronderstelde gemakzucht heeft het geen bal te maken.


    22 juli 2012 om 10:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!