Hoe Burgers’ Zoo met online gamification het dierenparkbezoek verlengt [case]

19 augustus 2015, 08:00

Als dierenpark wil je net als ieder ander bedrijf de customer journey verlengen. En voor bezoekers ook relevant zijn voor en na een dagje park. Bij Burgers’ Zoo hebben wij begin dit jaar een plan uitgerold hoe we onze (jonge) bezoekers met behulp van online beter kunnen binden en blijven boeien op een educatieve wijze. Uiteindelijk hebben wij als park namelijk ook een sterk educatief doel en willen wij bij onze bezoekers een stuk bewustwording creëren. Vanuit daar is de Burgers’ Zoo Fanclub ontstaan. Een community die met behulp van gamification ‘uitlokt’ om thuis actief aan de gang te gaan met alle informatie op onze verschillende online platformen zoals bijvoorbeeld Facebook, YouTube en onze online dierenencyclopedie.

Twee jaar geleden hebben wij onze positionering, missie en visie nogmaals scherp gesteld. Op basis van deze strategie hebben wij een deel van onze marketingactiviteiten en -beslissingen herzien. Wij kijken vanuit dit kader kritisch naar wat wij doen en hoe we onze belofte nog beter gestalte kunnen geven. In de perceptie van consumenten zijn dierenparken vaak inwisselbaar voor elkaar. Maar alle parken in Nederland hebben een eigen uniek karakter. En dat unieke bij ons zijn de grote natuurgetrouwe dierverblijven waarbij wij de bezoekers onderdompelen in een stuk echte natuur aan de andere kant van de wereld.

Zo bootsen wij ecosystemen na waarbij wij als het ware een bezoeker oppakken en in een ander deel van de wereld zetten. Dat doen we bijvoorbeeld met anderhalf hectare echte jungle, een rotswoestijn en een 8 miljoen liter groot aquarium. Vanuit het ecosysteem maken wij dan ook de keuze voor onze dierencollectie. Wij willen bezoekers de schoonheid van de (wereld)natuur laten beleven en daarmee een stuk bewustwording creëren: “We moeten zuinig zijn op de bijzondere en mooie natuur!”

We hebben ook kritisch gekeken naar hoe wij met behulp van online de beleving rondom ons park verder kunnen verlengen en vergroten. Zo passen we bijvoorbeeld bewegend beeld op de homepage toe om de online bezoeker de groots opgezette ruimtes te laten zien waarbij wij de homepage dynamisch aanpassen aan het weer van morgen. Ook bij regen is Burgers’ Zoo een aangenaam dagje uit vanwege de vele binnenverblijven. Maar we zijn ook onlangs begonnen met het in de markt zetten van twee vloggers (Video Rangers) om onze jongste fans op een nieuwe manier te bereiken met informatieve vlogs.

Burgers’ Zoo-community, de Fanclub

Naast het vloggen zijn we begin dit jaar ook op zoek gegaan naar een mogelijkheid om online op speelse wijze meer binding met onze bezoekers te krijgen. Waar je ziet dat veel marketeers alle online platformen los van elkaar inzetten, hebben wij in dit geval geprobeerd een laag over de kanalen heen te leggen. Vanuit deze gedachte is de Fanclub ontstaan, die wij enkele weken geleden ‘ge-softlaunched’ hebben. Een community waarin kinderen over onze online platformen (onze online-dierenencyclopedie, YouTube en Facebook) heen geactiveerd worden om op een speelse en educatieve wijze meer over de dieren bij Burgers’ Zoo te leren.

Met gamification willen wij kinderen activeren op zoek te gaan naar antwoorden op quizvragen over dieren. Weet je het antwoord niet? Dan kun je de antwoorden op vragen vinden in onze dierenhoek of op ons YouTube-kanaal. Hierbij motiveren wij kinderen meer achtergrondinformatie te lezen over de dieren. Met de punten die je behaalt met het beantwoorden van vragen of het uitkijken van fragmenten uit onze RTL4-serie ‘Burgers’ Zoo & Waarom’ verdien je badges en niveaus.

Je kunt ook strijden met je vriendjes! Zo laden we ons educatieve karakter en proberen we op een innovatieve manier de jeugd meer te binden aan ons merk. De website van de community is responsive en dus ook mobiel te gebruiken.

De community doortrekken in het park

We hebben als test vorige week ook een app aan de Fanclub gekoppeld. In eerste instantie is deze alleen op Android beschikbaar: het is een test en we hebben voor het platform gekozen met de meeste gebruikers. In de Burgers’ Zoo-app hebben we gebruikgemaakt van beacon-technologie, zodat we ‘in-park’ op relevante plekken kunnen communiceren.

De app is stand-alone te gebruiken, maar is ook ter verrijking van een parkbezoek. Zo krijgt de bezoekers op relevante plekken in het park relevante vragen gepushed waarmee je extra punten kunt verdienen voor jouw (Fanclub) profiel. Het antwoord op de vragen is te vinden om de naamborden bij de dieren (dus je moet de informatie bij de dieren actief lezen).

Daarnaast krijgen gebruikers zoekplaten gepusht waarmee ze op zoek kunnen gaan naar de vele verschillende vogels die in ons anderhalf hectare grote tropische regenwoud zitten en de vissen in ons aquarium met 8 miljoen liter water. Hiermee kunnen bezoekers zich verbazen en verwonderen over al het moois dat de natuur ons en hen biedt. Doordat de app en community gekoppeld zijn, kun je voor, tijdens en na je bezoek actief met Burgers’ Zoo aan de gang. Zo verlengen we het contact met de bezoeker!

Uit onderzoek blijkt dat een dagje dierenpark boven een ander dagje wordt verkozen vanwege het educatieve doel. Met deze case proberen we hier op een hedendaagse manier op in te spelen (ook leuk voor scholen). En bij succes (we hebben een continue onderzoekstool ingebouwd om de resultaten te monitoren) bouwen we het platform verder uit en gaan we ook de iOS-app programmeren.

Oh ja, niet geheel onbelangrijk: als kinderen zich op de desktop voor de Fanclub aanmelden en onder de 13 zijn, moeten ze wel eerst goedkeuring krijgen van hun ouders. Ouders zijn daarbij ‘in control‘ over de functionaliteiten die hun kinderen mogen gebruiken.

Tim Lammers
marketing manager bij Burgers' Zoo

Tim Lammers is sinds 2012 marketing manager bij Koninklijke Burgers' Zoo in Arnhem. Tim is de enige marketeer in Nederland met -vanuit zijn kantoor- zicht op de pinguïns. Het werken tussen de dieren zorgt voor spannende marketing verhalen! Naast de vermarketing richting dagbezoekers is Tim ook verantwoordelijk voor het vermarkten van het Afrikaanste congrescentrum van Nederland, het Safari Meeting Centre.

Categorie
Tags

1 Reactie

    John Wittmaekers

    De fanclub is tot stand gekomen door een mooie mix van kennis, kunde en creativiteit die er is tussen buro, marketeer en doelgroep. Dankzij het vertrouwen van Tim Lammers in HEUS?! is het gelukt om een interactief platform neer te zetten dat eraan bijdraagt dat kinderen nog intensiever worden betrokken bij ‘hun’ zoo. Zonder de passie en overtuiging van alle betrokkenen was dit niet mogelijk geweest.


    19 augustus 2015 om 08:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief