Het verkopen van kraanwater als missie

Het verkopen van kraanwater als missie
,
@yoshituk

Je staat er niet zo bij stil, maar door dure marketingcampagnes is het niet meer dan normaal dat je flesjes water van Spa, Perrier of Evian koopt. Met een water drinkende inktvis probeert men ons te overtuigen en merkbeleving bij te brengen. In de horeca, maar ook onderweg schaf je voor een paar euro een wegwerpflesje aan als dorstlesser. Dat terwijl je in ons land uitstekend kraanwater hebt. Lekker, honderden malen goedkoper en vooral duurzaam. Met 'krnwtr' gaan ze bij WeTapWater de strijd aan met bronwaterproducenten. Een strijd tegen de wegwerpcultuur, een strijd tussen David en Goliath.

Voortkomend uit een persoonlijke ergernis daagden de twee initiatiefnemers, Tetsuro Miyazaki en Tom Niekamp, elkaar begin 2010 uit om honderd dagen lang enkel en alleen kraanwater te drinken. Een experiment om te zien of ze het zelf zouden volhouden en ook om anderen wakker te schudden. “Hoe vaker we ons verhaal vertelden, hoe meer we erover blogden, hoe enthousiaster we zelf werden. Na honderd dagen besloten we door te gaan en mensen aan te moedigen flesjes links te laten liggen en te kiezen voor kraanwater”, licht Miyazaki toe.

Terwijl Miyazaki en Niekamp anderen informeerden over de gevolgen van bronwater voor het milieu, bleken er maar weinig alternatieven te zijn. “We drinken allemaal kraanwater maar als we bezoek hebben of in een restaurant zitten, vinden we het beter een of ander bronwater op tafel te zetten. Precies daarom hebben we ‘krnwtr’ ontwikkeld. Een merk waarmee je trots laat zien dat je bewust kiest voor kraanwater. We moedigen anderen aan een krnwtr-drinkfles te gebruiken en horeca te kiezen voor het krnwtr-pakket. Met bijvoorbeeld een karaf laat je ook als horecaondernemer zien te kiezen voor minder productie van plastic, minder transport, minder koeling, minder afval en meer duurzaamheid”.

krnwtr

Het lijkt een futiliteit. Niet het kiezen voor hervullen van een PET-flesje, maar kiezen voor bijvoorbeeld een bidon van krnwtr. Hoe breng je zoiets als kraanwater aan de man?
“Het is vaak zo voor de hand liggend dat men niet beseft wat de impact is van het drinken van bronwater. Vooral ons experiment '100dgnkrnwtr' kreeg veel aandacht. We vertelden een persoonlijk verhaal. Gedrevenheid en enthousiasme worden, bijvoorbeeld in sociale media, opgepikt. Echt zijn, dat werkt. Nep zijn niet. Daar prikken mensen doorheen. Ook proberen we zo veel mogelijk relevante informatie de delen, en steeds informatie te bieden die op een andere manier interessant kan zijn. Op een gegeven moment weten onze volgers wel dat het slecht gaat met oceanen en is het leuk om tips te geven om je kraanwater lekkerder te maken. Of we schrijven over onderzoeken die met gezondheid en gedrag te maken hebben. ”

Naast het overtuigen van de consument wordt online in kaart gebracht welke horecagelegenheden op dit moment al kraanwater op de kaart hebben staan. Het zou gezien kunnen worden als inkomstenderving. Zijn de ondernemers uitsluitend enthousiast?
“Een behoorlijk aantal zaken is enthousiast over krnwtr en gebruikt onze karaffen heel graag. Ze bieden kraanwater aan en vinden dat ze dat wel mogen laten zien. Wij overtuigen ze onder andere door te laten zien dat klanten liever kraanwater drinken wanneer ze water bestellen. Dat weten zij ook. Daarnaast is het een onvervalst streekproduct. Als duurzaamheid belangrijk is en groenten seizoensgebonden moeten zijn, dan kan water niet uit Italië komen als je het hier uit de kraan kunt krijgen. Maar uiteraard is niet iedere ondernemer enthousiast. Velen zien het ook als inkomstenverlies. Zij verkopen liever duur water dan kraanwater. We vinden het prima als ze het naast elkaar aanbieden maar met ons vinden de meeste horecabezoekers het onbegrijpelijk wanneer kraanwater niet wordt aangeboden. Klanten klagen hierover en zullen eerder geneigd zijn een negatieve ervaring te delen.”

Met meer dan 10.000 fans op Facebook en honderden horecagelegenheden vermeld op de website zullen jullie vast niet onopgemerkt gebleven zijn bij de grotere organisaties. Hoe reageren zij?
“Zowel Spa als Vrumona hebben reeds contact met ons opgenomen. Spa was niet zo blij met ons (zie blog). Bij Vrumona vonden ze dat we te weinig begrip hadden voor de inspanningen van water- en frisdrankindustrie om de hoeveelheid plastic terug te dringen. Ons argument blijft evenwel dat 80% minder plastic nog 100% meer plastic is dan geen plastic.”

Met een groeiend besef voor wat slecht is voor het milieu is kraanwater bezig met een opmars. Met krnwtr wordt getracht het water een beter imago te geven en zichtbaarder te maken voor de consument. Zo wordt aankomende zomer op verschillende festivals krnwtr geschonken. Op de hoogte blijven van de strijd tussen David en Goliath? Volg het blog van WeTapWater.


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Geweldig! Ik was al een gebruiker van kraanwater dus niets nieuws voor mij.

    Ze bouwen er meteen een businessmodel omheen en je hebt een merk dat de consument via de kraan zelf aanleverd.

    geplaatst op
  • Mooi initiatief, zeker ook omdat Wetapwater de horeca ondernemer de keuze laat kraanwater gratis te schenken of tegen betaling. Het is een misvatting dat gasten in de horeca enkel kraanwater bestellen vanwege de kosten.

    geplaatst op
  • KRNWTR, een top idee! Wat me vooral aanspreekt is dat het initiatief voortkomt uit een echt verhaal dat niet "kunstmatig" gevormd is, iets waar vele grote merken een voorbeeld aan kunnen nemen.
    Daarnaast wordt er goed ingespeeld op de "hervul-je-spaflesje" trend en maakt het MVO binnen veel sectoren gemakkelijker en vooral aantoonbaar.
    Is het wat betreft het "winst probleem" niet mogelijk een klein symbolisch bedrag te rekenen? De kosten voor een liter kraanwater zijn immers verwaarloosbaar laag waardoor men mogelijk (procentueel gezien) meer winst behaald.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.