Het festival der festivals: een gouden kans voor merken
Voor een festival ingevlogen worden met een privéjet en in een luxe villa verblijven die vol staat met goodiebags. Een eigen haarstyliste die ervoor zorgt dat ik met een perfecte coupe kan dansen tussen Kendall Jenner en Katy Perry (uiteraard in mijn hippe gesponsorde outfit) en als afsluiting een privé-optreden van Bebe Rexha. Was ik maar een influencer.
De ‘Super Bowl’ van marketingactivatie gericht op millennials. Zo wordt Coachella, het festival der festivals, tegenwoordig ook wel genoemd. Het zesdaagse festijn vindt al sinds 1999 elke april plaats in Californië en staat de laatste jaren bij steeds meer sterren en influencers op de kalender. En elk jaar steken merken meer energie en geld in Coachella, in de hoop hun merk een boost te geven. Het publiek – er komen zo’n 600.000 bezoekers per jaar – bestaat namelijk grotendeels uit hippe, actieve en betrokken jongeren. Een gouden kans voor merken om zich te verbinden met deze moeilijk te bereiken doelgroep.
Hier wordt hard gewerkt
Van traditionele marketing, zoals banners met logo’s, worden millennials niet warm of koud. Maar waarvan dan wel? Hier komen de influencers in beeld. Het samenwerken met influencers is natuurlijk niet nieuw, maar de manier waarop er rondom Coachella met deze social media-beroemdheden wordt samengewerkt wél.
In tegenstelling tot een aantal jaar geleden, bestaan de partnerships niet meer uit het plaatsen van een leuke selfie met de hashtag van het merk van die hippe zonnebril. Influencers worden in veel grotere mate betrokken bij de campagnes van merken.
Dit begint al in de maanden in aanloop naar Coachella. Influencers zijn de eersten die voet zetten in de Coloradowoestijn, leggen hun ervaring vast in vlogs en houden complete fotoshoots – netjes gepland en met professionele apparatuur. Zowel merken als influencers zien Coachella als een serieuze aangelegenheid waar hard wordt gewerkt. En dat is te zien aan de content die het oplevert: het ziet er mooier uit en heeft een grotere impact.
Een verbeterde festivalervaring
Naast het inzetten van influencers, doen merken hun best om een echte beleving te creëren en zo het publiek te bereiken. Hun acties moeten een aanvulling zijn op de festivalervaring van bezoekers. Een goed voorbeeld hiervan is kledingmerk H&M: officiële Coachella-sponsor.
De kledingketen had dit jaar een surreële, interactieve tent op het festivalterrein geplaatst. Deze ‘tent’ bestond uit een garage, woonkamer en patio en was met oplaadpunten voor je telefoon en interactieve foto-attracties helemaal Instagramproof ingericht. Veel andere attracties en evenementen worden speciaal door merken georganiseerd voor influencers en A-listers. De H&M-tent was daarentegen toegankelijk voor alle bezoekers.
Het doel van deze Instagramtent was natuurlijk mensen zoveel mogelijk te laten delen via social media. Ook aan de thuisblijvers was gedacht. Was je niet in staat om vrij te nemen van je werk, een vliegticket naar Indio te boeken en weekendkaartjes van 400 dollar aan te schaffen? Met de H&M Loves Coachella-collectie, die zowel in winkels als online te koop was (en nog steeds is), waande jij je een beetje op Coachella, ook al zat je eigenlijk met je bohemian outfit en bloemenkrans in Nederland op de bank te Netflixen.
Met zoveel aandacht op social media, een gastenlijst die bestaat uit de crème de la crème van Hollywood en gigantische merken die in de rij staan om het festival te sponsoren, is het niet gek dat iemand dit kunstje probeert na te doen.
Ja Rule hoopte waarschijnlijk stiekem dat H&M, Heineken en HP volgend jaar ook zouden vechten om het sponsoren van zijn nieuwe Fyre Festival. Het liep echter iets anders dan verwacht. Het festival was een complete mislukking, inclusief een aanklacht van honderd miljoen dollar voor meneer Rule. Volgens bezoekers leek het extreem dure en ‘luxe’ festival meer op de filmset van The Hunger Games dan op Coachella. Misschien kan Ja Rule volgend jaar beter een kaartje voor Coachella proberen te bemachtigen.