Het eindspel van Uber

22 augustus 2014, 05:00

De toekomst van transport en logistiek

Eind februari 2012 kocht supermarktreus Ahold het online postorderbedrijf Bol.com, de marktleider in online non-foodverkopen in Nederland en België, voor een bedrag van 350 miljoen euro. Ahold-topman Dick Boer zei destijds: “Bol.com biedt ons het platform, de schaal en de expertise die we nodig hebben om onze groei in online retailing te versnellen”. Deskundigen noemden het daarom ook een “logische overname”. Er was immers nog veel te winnen door clicks en bricks-kennis te combineren.

Eind juli 2014 maakte PostNL bekend dat het een test begint met het bezorgen van pakketten op zondag. De dienst is ontwikkeld met Coolblue, die de dienst als eerste webwinkel aanbiedt. Onlineshoppers in Nederland en Vlaanderen kunnen hun bestellingen op zondag tussen 12 en 18 uur ontvangen.

Van digitale naar fysieke transformatie

Klaarblijkelijk is er ruimte voor de broodnodige innovatie in de logistieke branche. Bedrijven als Ahold en PostNL, organisaties uit het fysieke tijdperk, bundelen hun krachten met internetbedrijven om een digitale transformatie te maken. Het gaat hier echter om zogenaamde ‘efficiency’-innovaties. Echte vernieuwing is ver te zoeken. Immers, bedrijven proberen het probleem in stand te houden waarvoor ze zelf ooit de oplossing waren.

En dit is eigenlijk al oud denken, zoals ik zei in mijn artikel “De wereld verandert: van Digitale naar Fysieke Transformatie” uitlegde:

“Technologische krachten zoals Social, Mobile, Analytics en Cloud (oftewel SMAC) zijn nu volwassen genoeg en komen tezamen om de overgang naar de uitrolperiode te realiseren. In andere woorden, de komende dertig jaar gaan we de digitale wereld in de fysieke wereld uitrollen. Van de bits naar de atomen. En deze nieuwe wereld ziet er totaal anders uit dan we gewend zijn. Dankzij digitale technologie kunnen we de fysieke wereld compleet anders inrichten en organiseren. We gaan van centraal naar decentraal. De toekomst is het tegenovergestelde van de gecentraliseerde 20ste eeuw. In de komende dertig jaar gaat het dus niet om een Digitale Transformatie, maar om een Fysieke Transformatie!”

We leven in een “on demand”-maatschappij

We gaan van een snack-economie naar een “on demand”-maatschappij. Onze behoeften moeten direct bevredigd worden. We willen direct toegang tot hetgeen we online besteld of aangeschaft hebben. Dus niet tot de volgende dag wachten tot een pakketje wordt afgeleverd, maar binnen het uur in huis hebben. Om aan deze eisen van de digitale consument tegemoet te komen, moet het logistieke systeem radicaal geïnnoveerd worden.

Hiervoor moeten we op zoek gaan naar “empowering” innovaties. Zoals we zagen komen deze soort innovaties niet van de atomaire bedrijven, maar moeten we op zoek naar bedrijven die ontstaan zijn in de digitale wereld. In het oog springen dan bedrijven als Google, Amazon, eBay en Taskrabbit, die – niet gehinderd door enige legacy – ieder op op hun eigen manier experimenteren met “on demand”-leveringen.

Het meest interessant vind ik echter het bedrijf Uber. Aan het begin van december 2013, tijdens de LeWeb-conferentie, zei Uber’s CEO Travis Kalanick het volgende:

“We need to stamp out an urban logistics fabric in every city in the world, then it’s figuring out other things we can do with that fabric. It’s going to be interesting for us in 2014. […] Today, we are in the business of delivering cars in five minutes. Once you’re in the business of delivering cars in five minutes, there are a lot of things you can deliver in five minutes.”

Deze week maakte Uber middels een blogpost bekend dat hun API open wordt gesteld voor derden. Daarmee wordt het voor andere apps mogelijk om de diensten van Uber te integreren in hun eigen software. En deze diensten gaan verder dan het leveren van een taxi! In de aankondiging is namelijk het volgende te lezen:

“At Uber, our mission is to bring transportation as reliable as running water to everyone, everywhere […] While simple on the surface, the seamlessness of the Uber experience belies the enormous complexity that powers it. But now that we have this fundamental capability in place – a capability we like to think of as converting bits to atoms -in over 40 countries around the world, there are so many things we would love to see built on top of it.”

De disruptie van taxicentrales was slechts de allereerste stap. Of je nu een persoon of een vracht vervoert, het idee is hetzelfde. Initiatieven als UberRUSH, Uber Ice Cream en Corner Stone zijn allemaal experimenten om uit te vinden wat de kracht is van het logistieke netwerk. De volgende stap gaat om het in productie nemen van deze zorgvuldige opgebouwde infrastructuur en het om zeep helpen van het concept “eigendom”.

De dood van “eigendom”

In een telefonisch interview met Techcrunch verkondigde Uber’s SVP of business Emil Michael het volgende: “We’re in over 150 cities and nearly 50 countries… [We’re] touching every inch of every city, every hour of every day”. Het zijn nagenoeg allemaal steden waar miljoenen mensen wonen. Tel hier de trend bij op dat wereldwijd steeds meer mensen naar steden verhuizen en het eindspel van Uber wordt duidelijk.

Kevin Roose beschrijft in zijn artikel “Uber Might Be More Valuable Than Facebook Someday. Here’s Why” de langetermijn strategie van Uber nog wel het best:

“As Uber rides become cheaper and cheaper, there will be less need for people to own their own cars. […] And it will start to apply to lots of other products as Uber opens up partnerships with non-car companies. Why buy an expensive grill for a summer picnic, knowing that you’ll use it maybe ten times a year, when for $40, Uber can deliver you a grill (and a few packs of hot dogs) in half an hour, and send a car to pick it back up the next day?”

Nu zijn het nog mensen die als chauffeurs optreden, maar straks zitten de algoritmes van Googles zelfrijdende auto’s achter het stuur. Niet voor niets heeft Google Ventures 258 miljoen dollar geïnvesteerd in Uber. En maakt het uit of er mensen of robots achter het stuur zitten? Natuurlijk niet! De evolutie van vertrouwen zorgt ervoor dat Uber de volgende stap kan zetten. In de nieuwe wereld van Uber gaat het niet langer om het bezitten van producten, maar om services die toegang bieden tot deze producten. Het Platform is er klaar voor en nu is de economie aan de beurt!

Conclusie

Recentelijk veranderde Uber haar payoff van “Everyone’s private driver” naar het veel bredere “Where lifestyle meets logistics”. De ambities van het bedrijf zijn torenhoog. Uber moet een nutsfunctie gaan vervullen, net zoals water en energie. “It’ll just be a way you get things and go places.” En van iedere transactie steekt het bedrijf een klein percentage in haar zak. Met de recentelijke lancering van haar API geeft Uber met haar onderliggende platform iedereen de mogelijkheid om een logistieke functionaliteit in te bouwen. Het wachten is nu alleen nog op een handige “Deliver Me Now”-button die iedereen in zijn webshop of applicatie kan embedden.

Bronnen

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

8 Reacties

    Sander Duivestein

    Toeval? In de Volkskrant van vandaag noemt schrijver Arnon Grunberg UberPop, “‘gewone auto’s’ die voor ongeveer de helft van de prijs dienstdoen als taxi,” zelfs “een innovatie die te vergelijken is met de uitvinding van het toilet.”


    22 augustus 2014 om 07:16
    Rudi de Groot

    Goed artikel, maar de opmerking van Arnon slaat echt nergens op. Uber is top, maar het is gewoon een slimme innovatie. Tevens gaan er nu al geluiden op dat zelfs bedrijven als Uber en AirBnB te machtig worden. Dus dat zelfs dat soort initiatieven aan disruptie toe zijn 🙂


    22 augustus 2014 om 08:00
    Neil Draper

    eens Rudi, opmerking Grunberg gaat nergens over natuurlijk. maar hij illustreert volgens mij gewoon dat het een grote shift is in gedrag wat door een innovatie gefaciliteerd wordt.

    Uber is een mooie tool; leuk hoe dat on-demand samenkomt met een cooporatief model. Zijn Nederlanders goed in, dus denk dat ’t snel geadopteerd wordt hier. Denk aan de aandelen/VOC of samen tractors kopen met de boerenleen bank.

    Ik blijf de ontwikkelingen volgen!

    p.s. zelf nog nooit gebruik gemaakt van Uber


    22 augustus 2014 om 08:22
    Mark van Rossem

    Sander, complimenten voor het artikel. Ik kreeg opeens een toekomst voor ogen die ik nog niet eerder zag.

    Vervoer (logistiek) als openbare nuts functie met chaffeurs of zelfrijdende auto’s.

    Dit komt heel erg overeen met het verhaal van Brad Templeton op een recent Google Think event in Amsterdam. Die zei dat we in de toekomst geen auto meer bezitten maar een zelfrijdende auto bestellen die op dat moment relevant voor ons is. Een eenpersoons auto voor woon werk, een SUV voor de wintersport, een busje als je gaat kamperen en een cabrio om te cruisen in de zomer.

    En waarom zou UBER niet de marktplaats zijn waar die transacties straks allemaal tot stand komen?

    De relatieve korte historie van het internet heeft al vaker aangetoond dat een relatief simpele disruptie in een markt kan leiden tot het ontstaan van giga bedrijven, Amazon, Google, Youtube, Facebook.


    22 augustus 2014 om 09:41
    Martijn Arets

    Mooi stuk en geeft idd aan dat de collaborative economy verder gaat dan een leuke taxi app, huisjeshuur app, mag-ik-je-boormachine-lenen app, etc. De aanpassing van de payoff van Uber geeft duidelijk de potentie weer. En die is nagenoeg oneindig voor diegene die de transformatie van digitaal naar fysiek weten te maken.

    Interessante opmerking van Rudi hier boven; dat bedrijven als Uber en Airbnb te machtig gaan worden en zelf aan disruptie toe zijn. In de media worden deze bedrijven nog steeds liefkozend ‘startups’ genoemd, terwijl de waardering van beiden ver boven de 10 miljard dollar staat. In no-time worden deze startups dus zelf ook de corporates die zij ooit aan het verstoren waren.

    De groei is ongelofelijk (wat mogelijk wordt gemaakt door het model) en de enige vraag die bij mij bij dit soort initiatieven (ook vanuit merkperspectief) blijft bezighouden is: in hoeverre zijn zij aan het bouwen voor de toekomst of aan korte termijn cashen. Waar op zich niets mis mee is, zolang het niet ten koste gaat van de lange termijn.


    26 augustus 2014 om 10:37
    Marco Verwoert

    Tnt moet ook vrezen voor uber. Koppel je gedrag op social media en je post over je vliegreis naar NY met klm morgen en uber vraagt je een spoedzending mee te nemen met als beloning een gratis upgrade naar comfortclass. Bigdata en platformen verbinden zorgt voor oneindige nieuwe opportunities…..


    28 augustus 2014 om 18:26
    patricksteenks

    Ik vind het grappig om te lezen dat er toch nog steeds mensen zijn die denken dat Uber een slimme innovatie is. Het is zoveel meer dan dat, zoals Sander in zijn artikel al naar voren laat komen.

    Uber is meester in een platform te creëeren, die mensen met elkaar verbindt. Nu doen ze dat voor taxi-diensten, maar als ze dat platform eenmaal hebben, ligt de weg natuurlijk open naar andere atoms.

    Ik ben het dus volledig eens met Arnon Grunberg. Uber is een uitvinding en een hele grote ook.


    21 oktober 2014 om 09:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!