Op 1 april 2018 (geen grap) worden alle websites die nog gebruikmaken van Google Site Search automatisch omgezet naar Google Custom Search. Dat betekent dat er door Google geselecteerde advertenties in de zoekresultaten op jouw website gaan verschijnen, mogelijk zelfs advertenties van jouw concurrenten. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven voor Google Site Search, zoals Algolia, Cludo of het Nederlandse Pandosearch. Geen advertenties en meer maatwerkmogelijkheden.
Google Site Search is Googles maatwerk-zoekoplossing voor elke website. Je kunt het gemak van googelen inzetten voor je bezoekers, zonder advertenties. Daar betaal je abonnementskosten voor. De zoekresultaten kun je voorzien van je eigen branding, dus daarmee heb je een prima zoekoplossing op je site. Helaas kondigde Google dit jaar aan om per april 2018 te stoppen met Google Site Search.
On April 1, 2017, Google will discontinue sales of the Google Site Search. All new purchases and renewals must take place before this date. Google Site Search will be completely shut down by April 1, 2018.
Als je niets doet, wordt je site search dus omgezet naar Google Custom Search. Hoewel dat ook Googles zoektechniek gebruikt, is het grootste nadeel dat de zoekresultaten advertenties bevatten. Andere nadelen zijn dat je de styling niet kunt aanpassen naar je eigen huisstijl, het Google-logo in beeld blijft en er geen klantenservice of support bij krijgt. Daarmee is Google Custom Search een flinke stap terug.
Het alternatief is een zogenaamde JSON API te gebruiken, een programmatische manier om zoekresultaten bij Google op te halen. Dat klinkt in eerste instantie aantrekkelijk, maar de limiet van slechts 100 zoekopdrachten per dag is te laag voor een goedbezochte site of shop met tienduizenden bezoekers per dag. En heb je vragen, klachten of wensen rondom die alternatieve manier, dan is er niemand die je kunt bellen of mailen.
Wil je de omzetting naar Google Custom Search voorkomen, dan kun je dat niet lang meer voor je uit schuiven. Je hebt nog een kleine zes maanden de tijd. Tijd die je nodig hebt om je te oriënteren, een goed verhaal over de waarde van site-search te ontwikkelen, je stakeholders te overtuigen, een nieuwe search-oplossing te laten implementeren en tests te draaien.
Voor professionele organisaties is Google Custom Search een no-go. Je wilt grip op de resultaten, je wilt je eigen uitstraling eraan geven en je wilt iemand kunnen bellen als het niet werkt.
Alternatieven voor Google Site Search
De zoektocht naar een nieuwe site search voor je website is niet ingewikkeld. Je vindt meerdere aanbieders die elk hun eigen voordelen hebben, compleet met tabellen vol functies en handigheidjes. De vraag is niet zozeer welke aanbieder je moet kiezen, maar vooral wat je nodig hebt. De vergelijkingstabel onderaan dit artikel helpt je al een eind op weg.
Als je op zoek bent naar een eenvoudige vervanger voor Google Site Search, heb je voldoende aan een partij die je website indexeert en zoekopdrachten netjes beantwoordt met een lijstje aan webpagina’s. Precies zoals je gewend bent van Google, zonder de advertenties en andere beperkingen.
Maar als je toch met een nieuwe site search te maken krijgt, kan het ook interessant zijn daarmee een volgende stap te zetten in je online dienstverlening: goede site search kan namelijk ook je omzet verhogen, je klantenservice ontlasten en inzicht geven in de kwaliteit van je content.
Site search verhoogt je omzet
Je kunt met goede site search de conversie van je webshop verhogen. Een studie van Econsultancy geeft aan dat de conversie voor bezoekers met behulp van een goede zoekfunctie op de site 1,8 keer hoger is dan voor bezoekers die alleen de sitenavigatie gebruiken. Forrester en MarketingSherpa hebben het zelfs over een factor van 2 tot 3.
De reden voor de hogere conversie is eenvoudig: bezoekers die de site search gebruiken, weten meestal precies wat ze willen en verwachten. Een goede searchtool biedt de meest directe en logische manier om snel te vinden wat je zoekt. Daarmee voorkom je dat klanten wegklikken en bij je concurrent gaan kijken. Goede site search verhoogt je conversie.
Site search ontlast je klantenservice
Elke bezoeker die razendsnel antwoord op vragen vindt, belt niet met de helpdesk. Dat scheelt wachtrijen aan de telefoon en bergen e-mails. Misschien kun je je klantenservice zelfs verkleinen.
Goede site search geeft antwoord op de vragen die je sitebezoekers hebben. Dat is bij voorkeur geen lijst met paginalinkjes waar je zelf verder kunt zoeken in lange teksten. De antwoorden moeten relevant zijn en rekening houden met de context van je vraag.
In een webshop toon je producten als resultaat, tenzij het een vraag is over bijvoorbeeld retourzending van een reeds gekocht product gaat. De zoekfunctie van je site moet dat onderscheid kunnen maken om te voorkomen dat je de bezoeker frustreert.
Als je bij een internetprovider zoekt op traag internet, wil je geen antwoorden die te maken hebben met nieuwe abonnementen. Je wilt antwoorden die gaan over het verbeteren van je snelheid of direct contact met de klantenservice om het probleem op te lossen.
Door site search in te zetten als alternatief voor de klantenservice, heb je minder telefoontjes en meer tevreden klanten.
Site search verbetert je content
Zoekende klanten vormen een uitstekende bron van informatie waarmee je je aanbod verbetert. Kom je in je statistieken vaak de zoekterm ‘upgraden abonnement’ tegen, maar worden er geen resultaten gevonden? Dan weet je dus drie dingen:
- Veel klanten zijn tevreden en willen zelfs een duurder abonnement afsluiten.
- ‘Upgraden abonnement’ verdient een handige upgrade-pagina.
- ‘Upgraden abonnement’ moet een hoge prioriteit en relevantie krijgen binnen je site search.
Goede site search houdt je ook een spiegel voor. Het toont tekortkomingen in je content, zoals ontbrekende of onvolledige content, zelfs verkeerde titels bij afbeeldingen en video’s of gebrekkige formattering van je teksten, zoals titels, koppen en subkoppen. De resultaten dwingen je consequent en consistent de informatievoorziening op orde te hebben.
Inzicht in wat bezoekers zoeken en van je verwachten helpt dus enorm om de online ervaring te verbeteren. Grijp die kans!
Vergelijking search tools
In onderstaande tabellen vergelijken we een aantal searchtools voor je, te weten:
Disclaimer
Ik werk zelf voor Enrise, de ontwikkelaar van Pandosearch. Onderstaande vergelijking is subjectief. Wij juichen het toe als de lezer zich verder verdiept in concurrerende applicaties. Daarvoor biedt de vergelijking hopelijk een goede aanzet.
Alle in de vergelijkingstabel vermelde search tools bieden dezelfde basisfunctionaliteit:
- Zoektermen aanvullen
- Resultaatsuggesties
- Promoties
- “Bedoelde u…?”-functionaliteit
- Filters voor heldere overzichten
- Facettering voor verfijnde resultaten
- Synoniemen voor zoekwoorden
- Ranking van zoekwoorden
Elke searchtool kan een onbeperkt aantal domeinen aan in meerdere talen en legt geen beperkingen op voor het aantal zoekopdrachten die jouw bezoekers op je website doen. Ga voor jouw ideale site search naar de partij die het best aansluit bij je ambities. Of dat nu meer conversie is, minder druk op de klantenservice of meer inzicht je de kwaliteit van je content.