Het efficiënt promoten van je website met een marketing-toolkit

9 september 2020, 13:00

Bijna elke gids over websitepromotie zegt dat je SEO en e-mailmarketing moet doen, ga op social media, besteed geld aan advertenties – duidelijk de must-have elementen van een marketingtoolkit. Maar waar moet je precies beginnen en op welke strategie moet je je richten om het meeste uit je geïnvesteerde tijd en geld te halen? Dit zijn de vragen die ik in deze post beantwoord.

In dit artikel vind je tal van bruikbare tips die je zeker zullen helpen om de strijd om de aandacht van de gebruikers te winnen, zowel op de korte als op de lange termijn. Maar geen zorgen, dit is niet zomaar een lijst van twintig manieren om een website te promoten die je ‘verbijsterd achterlaat en je afvraagt welke hacks het eigenlijk waard zijn om te proberen’.

Hieronder heb ik twee mogelijke promotieplannen geschetst waaruit je kunt kiezen, afhankelijk van je doelen en beschikbare middelen.

1. Duurzame en lange termijn organische promotie

2. Snelle betaalde reclame

Beide strategieën zijn gebaseerd op een complexe aanpak die je helpt bij de start van de basis en die je vervolgens in staat stelt om je promotie-inspanningen geleidelijk aan op te schalen. Je kunt er één volgen of mixen en matchen om er je eigen marketingtoolkit van te maken. In dit artikel gaan we het hebben over de duurzame en langetermijn-organische promotie.

Duurzame organische promotie op lange termijn

Als we het over organische promotie hebben, is het eerste wat in gedachten komt SEO, dat echt de kern van de organische promotiestrategie vormt. Organisch zoeken blijft immers een belangrijke bron van verkeer dat zich niet kan veroorloven om onderschat te worden. Maar omdat we een veelzijdige marketingstrategie willen opbouwen, mogen ook andere verkeerskanalen zoals social media, e-mails of verwijzingsverkeer niet worden genegeerd.

Wat je je dient te realiseren voordat je begint, is dat organische promotie een spel voor de lange termijn is. Niet alleen SEO, maar ook de andere technieken. Het opbouwen van een sterke aanwezigheid in de social media, het betrekken van forums of communities, het koesteren van partnerschappen met andere spelers in je niche – dit alles kost tijd.

Organische promotie is een spel voor de lange termijn

Dus, de vraag is hoeveel tijd heb je? Ben je bereid om uren te besteden aan het produceren van kwaliteitscontent, het betrekken van je potentiële publiek op social-mediaplatforms en forums, het bijwonen van branche-evenementen en het uitvoeren van nieuwswaardige evenementen op je eigen manier? Tot slot, heb je persoonlijk of je teamleden de nodige kwalificaties?

Als de antwoorden ‘ja’ zijn en je het niet erg vindt dat sommige van je inspanningen niet direct resultaat opleveren, is organische promotie een voor de hand liggende keuze. Het kost je alleen maar de geïnvesteerde tijd en levert je resultaten op die lang meegaan. Al het harde werk zal zich uitbetalen zodra je wordt opgemerkt door Google en de spelers in je branche waarmee je kunt samenwerken.

1. Maak je website af

Voordat je begint met het promoten van je website, moet je ervoor zorgen dat deze klaar is om gebruikers en zoekmachinecrawlers te ontvangen. Als je website niet SEO-vriendelijk is en een slechte UX heeft, zullen alle promotie-inspanningen die je zult doen, tevergeefs zijn. En helaas, met een aantal onhandige websitebouwers en achtergebleven thema’s, is dit vaak het geval.

Dus, hier zijn de basisprincipes die je moet controleren als je je website eenmaal opgezet is:

  • Een website moet snel zijn, want de laadsnelheid is zowel een rankingfactor als een bron van ergernis bij je klant;
  • Je website moet er net zo goed uitzien op de desktop als op de mobiele telefoon. Met de mobile-first indexering zullen Google-bots de mobiele versies van je pagina’s als eerste zien en zullen gebruikers ook een adaptief ontwerp waarderen;
  • Al je websitepagina’s zouden moeten werken en toegankelijk moeten zijn voor de zoekmachine-crawlers.

Om er zeker van te zijn dat alles in orde is, kun je verschillende Google-tools gebruiken, zoals Google Page Speed, Mobile-friendly test en Google Search Console. Met deze laatste kun je zien welke pagina’s geblokkeerd zijn maar ook wat je best presterende pagina’s zijn en waar je links vandaan komen.

Je kunt ook de website-audittool van SE Ranking gebruiken (zie screenshot hieronder), deze kun je zelfs veertien dagen gratis gebruiken. De audit zal automatisch starten zodra je een eerste project hebt aangemaakt. Het zal fouten aangeven die verholpen moeten worden, inclusief alle hierboven genoemde zaken plus andere SEO-relevante technische zaken zoals dubbele inhoud, ontbrekende alt tags, meta-titels en beschrijvingen, interne linkproblemen, en vele andere.

Om beter te begrijpen welke fouten echt kritisch zijn, raad ik je aan deze gids te lezen bij het uitvoeren van een website-audit. Als je eenmaal begrijpt welk probleem zo snel mogelijk moet worden aangepakt, repareer deze dan om je website echt SEO-vriendelijk te maken.

Actiegerichte tips:

#1. Als het gaat om langzame paginasnelheid, zijn zware ongeoptimaliseerde afbeeldingen vaak de oorzaak. Controleer of je mediabibliotheek beeldbestanden heeft die groter zijn dan 2 MB, gebruik dan speciale comprimeringshulpmiddelen zoals tinypng om de afbeeldingen te optimaliseren en opnieuw te uploaden.

Als je net een nieuwe website lanceert, kies dan een SEO-vriendelijk CMS vanaf het begin

#2. Als je net een nieuwe website lanceert, kies dan een SEO-vriendelijk CMS vanaf het begin. En als je kiest voor WordPress, het populairste CMS tot nu toe, kies dan ook zeker een snel, mobiel-vriendelijk thema.

2. Voeg je website toe aan relevante directories

Waarschijnlijk is de eenvoudigste manier om te beginnen met het promoten van je website door het toevoegen van je site aan betrouwbare bedrijfslijsten. Het neemt meestal niet veel tijd in beslag en laat je toe om je website te promoten.

Lokale bedrijven kunnen zeker het meest profiteren van het feit dat ze in verschillende lijsten voorkomen, maar andere bedrijven mogen ook niet volledig voorbijgaan aan de bedrijvengidsen.

Elk bedrijf heeft bijvoorbeeld een Google My Business-profiel nodig. Het kan zijn dat je niet geïnteresseerd bent in een positie in de lokale zoekmachine, maar je GMB-data zal toch op je merk SERP terechtkomen. Je hele GMB-profiel kan verschijnen als een paneel rechts van de blauwe links of alleen je kantooradres zal verschijnen tussen de zoekresultaten – als je erop klikt, zal het een gebruiker naar Google Maps brengen met je GMB-profiel.

Je potentiële klanten en medewerkers kunnen de sectie ‘Vragen en antwoorden’ in je GMB-profiel gebruiken om contact met je op te nemen. Ze kunnen ook beoordelingen van je bedrijf achterlaten. Je wilt dus zeker de controle nemen over wat mensen in je profiel zien.

Je kunt je website ook toevoegen aan Bing Places for Business en Yahoo! Local om tegemoet te komen aan je gebruikers die de voorkeur geven aan deze zoekmachines.

Actiegerichte tips:

#3. Het simpelweg toevoegen van je website aan elke relevante vermelding is niet genoeg. Om je merkimago te ondersteunen, zult je actief moeten deelnemen aan de community’s van deze platforms die reageren op vragen en beoordelingen van mensen, vooral als deze negatief zijn.

#4. Je kunt eigenlijk zowel vragen over je bedrijf posten als ze zelf beantwoorden. Denk maar aan de vragen die je klanten meestal stellen – potentiële klanten kunnen geïnteresseerd zijn in dezelfde details. Bovendien kunt je trouwe klanten vragen om een beoordelingen over je bedrijf achter te laten. Om zo de beoordeling en zichtbaarheid van je profiel te verbeteren.

3. Maak een inhoudelijk plan en blijf erbij

Inhoud is de kern van veel promotietechnieken. Je hebt inhoud nodig om gevonden te worden op Google, je hebt promotionele inhoud nodig om te publiceren in digitale media, je hebt gastblogs nodig om je merk te promoten in andere blogs. Tot slot, het betrekken van Quora/Reddit en verschillende forums of communities vereist ook content, dat kan vrij lang duren.

Bovendien gaat het in ons visuele tijdperk niet alleen om tekst. Kwaliteitsfoto’s, infographics en video’s kunnen veel meer waarde toevoegen aan je promotiestrategie, dus denk ook hier zeker over na als je het je kunt veroorloven om dit soort content ook te maken.

Zodra je je realiseert wat voor soort content je volgende maand of over een paar maanden moet hebben, stel je alles samen en maak je een contentplan. Zodra je daarmee klaar bent weersta dan de verleiding om een paar extra artikelen in te voegen, dan is de kans groot dat je het niet allemaal aankan.

Neem de tijd om supercontent te maken

Het grootste deel van de content die je gaat maken, zou moeten worden gepubliceerd op de blog van je eigen website, je YouTube-kanaal, Pinterest-profiel, enzovoort. In termen van promotie wordt de strategie contentmarketing genoemd en het doel is om nieuwe bezoekers aan te trekken, hen te veranderen in trouwe volgers en hen aan te moedigen om je product/dienst uit te proberen. Om dit mogelijk te maken, moet je je content zorgvuldig uitwerken om het puntgaaf en boeiend te maken. Het belangrijkste om te onthouden is: Creëer nooit content voor het creëren van content.

Creëer nooit content voor het creëren van content

Behandel alleen onderwerpen waar je potentiële klanten echt in geïnteresseerd zijn: de onderwerpen die ze Googlen, zoeken op YouTube, discussiëren op forums en via social media. En om dergelijke onderwerpen te vinden, dien je een grondig zoekwoordenonderzoek te doen.

De snelste manier om trending search queries in je eigen niche te vinden is door gebruik te maken van een keyword researchtool. De meeste tools zoals Ahrefs, SemRush en SE Ranking hebben deze beschikbaar. Zodra je een trefwoord in het zoekvak typt, zullen deze tools komen met honderden soortgelijke en gerelateerde zoekopdrachten die mensen Googlen. Bovendien kun je er ook onderwerp ideeën van je concurrenten mee ‘lenen’ – je kunt controleren welke onderwerpen je belangrijkste concurrenten gemeen hebben en deze toevoegen aan je eigen contentplan. Creëer vervolgens een contentstuk dat meer waarde biedt aan de gebruikers dan die van je concurrenten.

Daarnaast kun je actieve onderwerpen bekijen door forums, Quora en Reddit te bezoeken en te bekijken welke onderwerpen je doelgroep aanspreekt. Waar mogelijk voeg een duidelijke en goede reactie toe. Dit zal helpen met het bouwen van backlinks, wat de volgende stap is op onze promotie roadmap.

Ga voor ideeën voor videocontent naar YouTube, om te zien welke foto’s trending zijn – kijk op Pinterest.

Met kwaliteitscontent zijn er geen workarounds, geen shortcuts. Je hoeft alleen maar het werk in je onderzoek te stoppen en tijd te besteden aan het creëren van iets unieks waar gebruikers dol op zullen zijn. Maar er zijn een paar mogelijkheden die je ‘contentproductieroutine’ efficiënter kunnen maken.

Actiegerichte tips:

#5. Maak zowel evergreen content als artikelen die trending topics belichten – die laatste hebben een betere kans om viraal te gaan en brede media-aandacht te krijgen. Om meer lezers te krijgen kun je een artikel vinden dat is geschreven door een populaire expert in jouw niche en een stuk content produceren op basis van tegengestelde meningen. Maak dan een social-mediapost over je artikel, tag de expert.

#6. Gebruik de kracht van het hergebruiken van content. Zodra je artikel klaar is, denk dan eens na of je hetzelfde idee met verschillende middelen kunt presenteren. Videotutorials en webinars kunnen bijvoorbeeld e-books en artikelen van experts worden. Als je een infographic hebt gemaakt voor een social-mediapromo die veel aandacht heeft gekregen, kijk dan of je deze kunt aanvullen met een volwaardige tekst en publiceer dit dan op je blog. Een inzichtelijk artikel uit je blog kan op zijn beurt worden omgezet in een presentatie, die je kunt gebruiken in een webinar of simpelweg uploaden naar SlideShare om wat exposure te krijgen.

#7. Als je content van hoge kwaliteit creëert, zal het uiteindelijk hoog scoren op Google en je organisch verkeer opleveren. Maar voordat dit gebeurt, kun je je artikelen direct promoten op verschillende content-sharingplatformen. Medium, AllTop, Scoop.it, Flipboard, Hub Pages kunnen zeker van pas komen, om er maar een paar te noemen. Overweeg om de 20/80-regel toe te passen die zegt dat je slechts 20 procent van je inspanning moet steken in het creëren van content en nog eens 80 procent in het promoten ervan.

Ga gastbloggen voor backlinks en verkeer

Een andere grote contentgroep op je promotionele bucketlist zijn gastposts voor andere blogs. Je bent urenlang bezig met het maken van teksten waar je nooit voor zult scoren omdat ze op andere websites worden gepubliceerd en, ja, dat leest je goed. In dergelijke berichten zal je teruglinken naar je eigen website en zo autoriteit opbouwen in de ogen van de zoekmachines. En als deze website waarvoor je blogt een populaire website is, kun je ook verwijzingsverkeer krijgen van de gepubliceerde artikelen.

Een andere grote contentgroep op je promotionele bucketlist zijn gastposts voor andere blogs

Hoe vind je websites die gastberichten accepteren? Er zijn vele opties, dus ik zal gewoon een lijst maken van de meest efficiënte. Begin met te denken aan de mensen in je omgeving die wellicht geïnteresseerd zijn in het uitwisselen van blogberichten: zakenpartners, klanten, mensen die je hebt ontmoet op conferenties en meet-ups. Als ze proberen hun websites te promoten zoals jij dat doet, kunnen ze geïnteresseerd zijn in samenwerking.

Als je bedrijf de new kid on the block is en je hebt nog geen connecties binnen je branche, dan kun je nog steeds bekende spelers in je niche bereiken en proberen te onderhandelen over partnerschappen. Na verloop van tijd, als je eenmaal wat connecties en autoriteit hebt opgebouwd, zullen anderen meer geneigd zijn om met je samen te werken.

Daarnaast kun je controleren welke website gastartikelen van je concurrenten heeft geaccepteerd en proberen een deal voor jezelf te regelen.

Om dergelijke mogelijkheden te vinden dien je de backlink-profielen van je concurrenten te analyseren met de focus op hun referentiedomeinen, dit kun je onder andere doen met de Backlink Checker van SE Ranking of Semrush.

Actiegerichte tips:

#8. Let bij het analyseren van de backlinkprofielen van je concurrenten op de broken links. Als een van de pagina’s van je concurrenten is verwijderd en nu de 404-fout teruggeeft, kun je contact opnemen met de website die naar deze pagina linkt en hen aanbieden om de gebroken link te vervangen door een gelijkwaardige pagina op jouw website. En als je geen gelijkwaardige pagina hebt, maak er dan een aan.

#9. Wees creatief met outreaching pitches. Stuur geen gestandaardiseerde e-mails waarbij je alleen de naam van de ontvanger verandert. Leer meer over de potentiële partner en creëer een gepersonaliseerde boodschap die hem/haar laat weten dat je goed bekend bent met wat ze doen en dat je een waardepropositie kunt bieden.

#10. Wanneer je een gastblog schrijft, moet je niet alleen naar je eigen website linken, maar ook naar de websites van je partners. Zo kun je later vragen of ze dat ook terug willen doen. Het opbouwen van backlinks door middel van gastblogging is veel efficiënter wanneer je dit in een groep doet en samenwerkt voor een gemeenschappelijk doel.

4. Bouw relaties op om je merk te promoten

Je marketingsucces hangt grotendeels af van je vermogen om relaties op te bouwen: met je bestaande klanten en doelgroep, met je marketingpartners en met prominente figuren in je bedrijfsniche. Door met al deze mensen een sterke band op te bouwen, kun je van hen ambassadeurs van je merk maken.

Je zult zeker op verschillende manieren met ze omgaan, maar in ieder geval zal je iedereen wat waarde moeten bieden.

Quora en Reddit hebben bijvoorbeeld communities opgericht van mensen die regelmatig naar hun website komen om interessante onderwerpen te bespreken. De onderwerpen variëren van reizen en DIY hacks tot design en SEO, dus je zult zeker iets vinden dat relevant is voor je niche.

Mensen die geïnteresseerd zijn in deze onderwerpen zijn jouw potentiële klanten. Maar je kunt ze niet zomaar komen vragen om naar je website te komen en je product uit te proberen. Om te beginnen met het promoten van je website, moet je eerst zelf een deel van de Quora en Reddit communitie worden. Spring in de discussies, bied inzichten, en na verloop van tijd zul je vertrouwen opbouwen en in staat zijn om deze platformen te gebruiken om zo nu en dan backlinks toe te voegen naar je website om zo je backlink profiel te versterken en gericht verkeer te krijgen. Zorg ervoor dat je dit op een relevante en niet agressieve of salesgerichte manier doet.

Nu kun je naast het zelf promoten van je website andere mensen aanmoedigen om je aan te bevelen in hun omgeving. Begin met je bestaande klanten. Om van hen de ambassadeurs van je merk te maken, moet je eerst je klanten tevreden stellen met je product of dienst. Dit betekent dat je altijd moet streven naar de best mogelijke service en actief moet samenwerken met je gebruikers om te weten hoe zij zich voelen over jouw merk. Vervolgens kun je de meest loyale klanten aanmoedigen om merkambassadeurs te worden door bijvoorbeeld een affilaite programma te introduceren.

Ga samenwerken met experts in je niche, hun aanbevelingen kunnen gerichte leads opleveren

Tot slot kun je samenwerken met experts in jouw niche, omdat hun aanbevelingen bijzonder waardevol zijn en veel gerichte leads kunnen opleveren. In ruil daarvoor dien je hen ook backlinks en exposure te geven. Zodra je een loyaal publiek hebt, zullen andere spelers in jouw niche graag een vermelding krijgen op jouw social media berichten en nieuwsbrieven, gastblogs schrijven voor je blog of deelnemen aan de evenementen die je organiseert.

Actiegerichte tips:

#11. Als je bedrijf een IT-product aanbiedt, overweeg dan het aanmaken van een account op ProductHunt en breng wat tijd door met het opbouwen van relaties met deze gebruikers. Het zal je helpen om succesvol te lanceren op Product Hunt met de steun van de community en veel exposure opleveren. In ieder geval is Product Hunt een geweldige plek om de aandacht van duizenden gebruikers te vestigen op jouw app/software/website.

#12. Sluit je aan bij social-mediagroepen, zoals Instagram, LinkedIn, en Facebook-groepen om je ideeën te delen met de zeer geëngageerde doelgroep en om nieuwe mogelijkheden voor samenwerking te vinden.

#13. Volg social-mediavermeldingen met behulp van speciale tools zoals Awario, Mention, Talkwalker et cetera. om mensen te vinden die al over jouw merk praten. Vervolgens kun je met hen in contact komen en beginnen met het opbouwen van nieuwe samenwerkingsverbanden.

5. Ga de dialoog aan met je publiek via verschillende kanalen

SEO, gastblogging, crowd-marketing en bedrijfslijsten kunnen allemaal potentiële klanten opleveren. Maar dan moet je deze leads ook in je marketingtrechter krijgen en ook een retentiestrategie ontwikkelen. Dat is waar social media en nieuwsbrieven een rol gaan spelen. Ze helpen je om in contact te blijven met je publiek en om snel feedback te krijgen.

Voeg een nieuwsbriefwidget of aanmeldknop toe vanaf de eerste dag dat je live bent

Voeg een nieuwsbriefwidget of aanmeldknop toe aan je website vanaf de eerste dag dat je live bent. Gebruik zorgvuldig opgestelde e-mails om je klanten betrokken te houden. Je kunt gebruikers aanmoedigen om zich aan te melden met de belofte om hen een shout-out te geven wanneer je een nieuw artikel publiceert of een promotie uitvoert. Als je website producten verkoopt, fysiek of digitaal, kunt je nog een stap verder gaan en een korting op de bestelling van de gebruiker aanbieden in ruil voor hun inschrijving op je nieuwsbrief.

Maak bovendien social-mediaprofielen aan voor je bedrijf en begin met het opbouwen van community’s. Post regelmatig om je huidige prestaties en toekomstige plannen te delen, je blogberichten en videocontent te promoten. En als het je lukt om een viraal stukje content te creëren dat veel aandelen krijgt, kun je zelfs nieuwe leads krijgen.

Actiegerichte tips:

#14. Allerlei wedstrijden en giveaways doen wonderen als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten via sociale media. Mensen houden van gratis spullen, dus ze zullen blij zijn om je post te delen/een vriend te taggen of inschrijven voor de nieuwsbrief, zolang ze er maar iets van waarde voor terug krijgen. Wees gewoon creatief bij het maken van je giveaway pitch.

Geef je lezers een kans om je inhoud gemakkelijk te delen op social media

#15. Geef je lezers een kans om je inhoud gemakkelijk te delen op social media. Voeg social media share buttons toe aan je blogberichten. Outdooronly.nl heeft dit bijvoorbeeld gedaan door een widget aan de linkerzijde toe te voegen. Je kunt zelfs nog een stap verder gaan en je lezers een deel van je blogpost laten markeren en deze met één klik te delen op Twitter/Facebook. WordPress-gebruikers kunnen hiervoor een speciale plugin installeren.

#16. Als je aan het begin van je reis staat, kan het niveau van betrokkenheid op je social media vrij laag zijn, maar voel je niet ontmoedigd en weersta de verleiding om de handdoek in de ring te gooien. Tegenwoordig kan een gebrek aan social media profielen een rode vlag zijn voor je potentiële klanten, dus heb je ze zeker nodig. Probeer de giveaway tip om de betrokkenheid te stimuleren of overweeg het gebruik van betaalde reclame, die we in het volgende hoofdstuk meer in detail zullen bespreken.

En nu jij

Zoals je kunt zien, zijn er na het doornemen van beide delen van dit bericht genoeg manieren om je website te promoten in het moderne digitale landschap. Als je werkt in een droomteam van marketingexperts, kun je proberen om het allemaal te omarmen, van SEO en outreachmarketing tot social media en betaalde reclame. Als je een enkele professional bent die wenst dat hij/zij een extra paar handen had, kun je je het beste richten op strategieën die het beste werken voor jouw bedrijf.

In ieder geval heeft elke niche zijn eigen specifieke kenmerken en is elke website uniek, dus je zal wat moeten testen om erachter te komen wat de perfecte marketingmix in jouw geval is. Het kan alleen gratis promotiemiddelen bevatten, alleen betaalde promotietechnieken, of een beetje van beide. Veel bedrijven geven er de voorkeur aan om gratis en betaalde promotiestrategieën te combineren om snel wat tastbare resultaten te behalen en ook op de lange termijn te winnen.

Laat hieronder een reactie achter om ons te vertellen aan welke promotietechnieken jij de voorkeur geeft en waarom.

Dit artikel is gelezen door ons SEO-panel, Annelies Verhelst en Martijn Hoving.

Patrick Heijmans
Online Marketing Specialist bij WebwinkelCommunity

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft daarnaast ook de website OutdoorOnly opgezet. Een compleet outdoor platform waar hij ook zijn andere passie: Outdoors kan laten zien.

Categorie
Tags
seo,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!