Helft internetbezoek dient om productinformatie te verkrijgen

4 juni 2003, 04:35

Ook als consumenten een nieuwe aanschaf niet online kopen, is internet toch van belang om informatie over het product in te winnen. Zo’n 45% van de online winkelende consumenten gaat niet direct tot koop over. Dit blijkt uit recent onderzoek van Channel Intelligence.

Van de overige 55% die van plan waren een product aan te schaffen deed 11% dat onmiddellijk online en 6% offline. Ruim 20% zei binnen twee dagen tot aankoop over te gaan en 17% binnen een week. Prijs is de belangrijkste factor die consumenten online doet kopen: 89% van de ondervraagden noemde dit criterium belangrijk tot zeer belangrijk. Driekwart noemde het gemak waarmee op een site producten kunnen worden gekocht, 73% de reputatie van de retailer en 65% de verzendkosten. Onderzoek van AOL/RoperASW uit maart 2003 wees uit dat 73% van de Europese consumenten met internettoegang het medium regelmatig gebruiken om productinformatie te verzamelen. Bovendien blijkt internet onder Europeanen als informatiebron veel populairder te zijn dan televisie, radio, kranten of tijdschriften.

Bron:

Nieuwsbrief Communicatie, 6 juni 2003

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!