Heerlijk, zo’n negen-tot-vijf-mentaliteit

Onderzoek naar vacatureteksten: geen mens begrijpt wat agile, disruptief of een schaap met vijf poten is. Met je marktconforme arbeidsvoorwaarden.

13 september 2023, 17:13 946 x gelezen

Een tamelijk kostelijk onderzoek dat we tot twee jaar geleden misschien eerder tot het domein van corporate communicatie hadden gerekend, maar met al dat employee branding dezer dagen graag meepikken. Menig marketingprofessional moet immers ook ‘HR’s’ spreken dezer dagen en Taalplatform Preply heeft onderzoek verricht naar het taalgebruik in vacatureteksten en naar ‘hoe jeukwoorden onze perceptie van een baan en bedrijf beïnvloeden’.

Preply heeft daarvoor een redelijk grote onderzoekspopulatie ondervraagd en openstaande vacatures geanalyseerd. Welke clichétermen kunnen in 2023 echt niet meer? Wat zijn potentiële ‘red flags’ in vacatureteksten? Woorden, samenstellingen, begrippen waar je spontaan gedeprimeerd van raakt – die hoek.

Interessante bevindingen uit het onderzoek:

  • Alle leeftijdsgroepen hebben de term ‘geen negen-tot-vijf mentaliteit’ verkozen tot ergste jeukbegrip
  • Andere termen en uitdrukkingen die volgens respondenten niet meer kunnen zijn: ‘carrièretijger’, ‘Work hard, play hard’ en ‘teamplayer’.
  • Vooral de millennials (in de leeftijd 24-35 jaar) ergeren zich wanneer het salaris wordt omschreven als ‘marktconform’.
  • De term ‘innovatief’ komt het vaakst voor in Nederlandse vacatureteksten. In 19% van alle vacatures om precies te zijn. Dit betekent dat een op de vijf bedrijven op zoek is naar een innovatieve kandidaat of zichzelf omschrijft als een innovatief bedrijf.
  • Op de tweede plaats van meest voorkomende termen in vacatureteksten staat het woord ‘dynamisch’. In 18% van alle openstaande vacatures wordt de term benoemd, gevolgd door ‘gedreven’ en ‘proactief’ (beide 14%).
  • ‘Agile’ is uitgeroepen tot de vacaturetekst-term waarvan de meeste Nederlanders de betekenis niet kent
  • ‘Disruptief’ staat op de tweede plaats van onduidelijke termen in vacatureteksten. 34% van de respondenten snapt de betekenis niet
  • Een op de vijf Nederlanders weet niet wat er wordt bedoeld met ‘een schaap met vijf poten’
  • Volgens 63% van de Nederlanders kunnen ‘jeukwoorden’ in vacatureteksten een negatieve invloed hebben op hun perceptie van een functie of bedrijf. Bij de millennials (24-35 jaar) is dit zelfs 71%, vergeleken met maar 47% van de 55+ respondenten.
luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!