Heeft RSS-diversificatie zin?

Heeft RSS-diversificatie zin?

Aantal abonnementen op de RSS-feeds van Marketingfacts (gemeten op 14 oktober 2005)

Steeds meer websites bieden meerdere RSS-feeds aan. Naast een RSS-feed voor alle berichten, is het in voorkomende gevallen mogelijk je te abonneren op de RSS-feed voor reacties of de RSS-feed voor een specifiek onderwerp. Een rondje langs de diverse marketingblogs en -sites laat zien dat slechts weinig lezers gebruik maken van deze optie.

Onderstaande schattingen zijn gebaseerd op het aantal RSS-abonnees in Bloglines:

Aantal abonnementen op de RSS-feeds van Emerce (gemeten op 14 oktober 2005)

 

Aantal abonnementen op de RSS-feeds van Dutchcowboys (gemeten op 14 oktober 2005)

 

Aantal abonnementen op de RSS-feeds van Molblog (gemeten op 14 oktober 2005)


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Maar die paar mensen die een specifieke feed gebruiken zijn daar misschien wél erg blij mee. Ik kan me voorstellen dat je zo'n specifieke feed in de gaten wilt houden als een bepaald blog niet helemaal je ding is, maar je een deelonderwerpje wel interessant vindt.
    Die mensen zouden wellicht niet de standaard feed gebruiken als dat de enige feed is. En daarmee zou je toch enkele geinteresseerde bezoekers mislopen.

    geplaatst op
  • Vraag is wel of de benodigde inspanningen (kosten, capaciteit) in verhouding staan tot het resultaat (gebruik). Maar je hebt wel een goed punt; het kunnen in geval van RSS-feeds voor specifieke onderwerpen weer nieuwe lezers zijn. Dit geldt overigens niet voor de RSS-feeds voor reacties. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk dezelfde lezers die ook geabonneerd zijn op de normale feed.

    geplaatst op
  • Ik denk dat veel mensen in de komende tijd ook de beperking van RSS gaan inzien; "information overload" ;)

    Dat betekent dat er flink geschrapt wordt in het aantal feeds om het overzichtelijk te houden. Wanneer je bij een organisatie dan kan kiezen voor gesegmenteerde links, maakt dat het werk een stuk eenvoudiger.

    Overigens vind ik RSS echt fascinerend. Vergeef me als ik klink als spuit 13. Maar wat ik zou mooi vind, is dat internet eerst werd afgedaan als het ultieme pull instrument, waarbij de afnemer zelf op zoek gaat en zelf iniatief neemt. (Ondermeer) RSS laat zien dat pure pull (net zoals pure push) niet bestaat. Mensen gebruiken de RSS feed om nieuws/informatie/entertainment gepushed te krijgen. Men wil er niet de hele tijd zelf achterna, men wil ook "verrast" worden.

    geplaatst op
  • Ik zou inderdaad proberen om de RSS-feeds zo divers mogelijk aan te bieden. Al is het maar for the sake of het bieden van een keuze aan geinteresseerden. Dat wordt nog altijd beter gewaardeerd dan dat de site de keuze voor de bezoeker maakt.

    geplaatst op
  • Wellicht is 't een idee om de keuze 'algemene feed + allerlei subfeeds' om te ruilen voor een 'selecteer zelf de gewenste onderwerpen met aanvinkhokjes' verzamelfeed?

    geplaatst op
  • Marco, de kosten en capaciteit in verhouding tot het gebruik is een non-issue. Een specifieke RSS feed is zo gemaakt. Sterker nog, wij maken RSS-feed die door 1 persoon worden gebruikt: gepersonaliseerde vacaturesearches. Maar ook webfeeds die door adviseurs worden gebruikt als tijdelijk instrument om kandidaten te volgen.

    Vergeet ook niet dat gespecialiseerde feeds wellicht beter door gespecialiseerde zoekmachines wordt opgepikt. DC podcasts als voorbeeld. een Podsearch hoeft alleen de podcasts te vinden, niet de rest van DC, want niet relevant.

    Juist het makkelijk en snel in kunnen zetten van mini-webfeeds draagt bij aan het personificeren en eigen maken van "jouw" internet als gebruiker. Long tail anyone?

    geplaatst op
  • Wellicht een non-issue in het geval de content reeds in xml-format beschikbaar is; het is zeker geen non-issue als er nog iets ontwikkeld moet worden om bijvoorbeeld de rss-feed van de reacties ook beschikbaar te stellen.

    Maar zoals al aangegeven in reactie op Remi, goed punt om juist ook de kleinere groepen te bedienen (of zoals jij noemt: de long tail). Suggestie van Carl is in dat geval wellicht nog beter!?

    geplaatst op
  • RSS is absoluut een goed instrument. Staat als een paal. Wat mij blijft verbazen is dat al dit soort middelen en ideeën nooit de grote groep bereiken. We praten over een "super"blog als e-merce met 1960 bezoekers. Hoeveel marketeers heeft nederland? 50.000? dat is een minimaal aantal dat gebruik maakt van RSS. Waar zit dit in. Is het een nutteloze uitvinding omdat er simpelweg geen vraag is of wordt het tijd de kennis van de gemiddelde marketeer bij te schaven. Wie het weet mag het zeggen!

    geplaatst op
  • Zoals we hier al eens eerder op marketingfacts hebben besproken, zit RSS nog in de beginfasen van de adoptiecurve. Er van uitgaande dat evenals in de VS het aantal bewuste gebruikers op ca. 4% ligt dan zijn het nog vooral de innovators en early adopters die RSS gebruiken. Een van de reden is dat het voor veel gebruikers nog te technisch is. Installeren van reader, kopieren van RSS-feed, etc. Zodra IE7 komt met geintegreerde feedreader en het aantal applicaties toeneemt, zal dit (ook onder marketeers) sterk toenemen. Althans, dat is mijn verwachting ;-)

    geplaatst op
  • En marketeers in het algemeen moeten eens uit hun stoffige kantoren komen en zien wat er online gebeurt. Er wordt nog genoeg geroepen dat weblogs en webfeeds voor geeks en nerds zijn. Zoals ik al eens eerder heb geschreven...Marketeers, slaap zacht....

    geplaatst op
  • Tja, IE 7 zal inderdaad wel helpen bij het grote publiek...

    De optie om een persoonlijke feed samen te stellen uit alle deelfeeds lijkt me erg handig. Vaak zijn die deelfeeds toch net te klein/smal en neem je dan maar de hele feed. Ik kan me best voorstellen dat ik zo'n persoonlijke feed zou gebruiken, ik ken weinig weblogs die alleen maar interessante dingen schrijven..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.