Volg @hartpatientAd terwijl hij zichzelf naar een gezond hart Twittert!

Volg @hartpatientAd terwijl hij zichzelf naar een gezond hart Twittert!

Maak kennis met Ad Langendonk. @hartpatientAd is 45, getrouwd,  heeft twee jonge kinderen en heeft net als bijna 300.000 andere Nederlanders een hartritmestoornis, die zijn kwaliteit van leven in ernstige mate negatief beïnvloedt. Hij heeft veel moeten opgeven, zoals zijn werk als chauffeur en een potje voetballen met zijn kinderen. Op 27 januari wordt Ad behandeld voor zijn aandoening met een katheterablatie, een behandeling die dankzij veel onderzoek en ontwikkeling in het afgelopen decennium aan een zeer sterke opmars bezig is. Voor, tijdens en na de behandeling is Ad te volgen via Twitter en op de site van Evolutie in de zorg zal ook tijdens de behandeling het medische team live verslag doen.

Vorige week hoorde ik intern over dit social media initiatief van het Catherina Ziekenhuis Eindhoven en Philips (het mag geen geheim zijn dat ik bij Philips werk). Ik raakte erg enthousiast omdat er in de zorg sector nog altijd een terughoudendheid is bij het inzetten van sociale media. Ik word vaak benaderd door marketing professionals in de zorg en farma met vragen over hoe ze social media in kunnen zetten. Ze vinden het vaak moeilijk om in deze streng gereguleerde en conservatieve markt een social media strategie of campagne neer te zetten.

Dit initiatief verraste mij, omdat het in mijn ogen op een vernieuwende manier social media & content marketing inzet om de beoogde doelgroep te bereiken en te betrekken. Het kunnen volgen en interactie hebben met een patient en medische team in de aanloop naar, tijdens en na de behandeling is naar mijn weten een primeur in Nederland.

Social media is dus ook in de zorg vooral heel ‘social’ en minder ‘media’.

Ad deelt zijn ervaringen op twitter

Ad is eigenlijk een man die zichzelf niet graag op de voorgrond zet , maar toch heeft hij besloten om via social media zijn ervaringen rondom zijn hartritmestoornis te delen omdat hij mensen bewust wil maken van deze aandoening en zo zijn stem laten horen. In de aanloop naar zijn behandeling kunnen we al lezen hoe het voor hem is om deze aandoening te hebben.  Hij neemt ons mee in zijn ervaringen zoals met de tweet hieronder waar hij ons het Catherina Ziekenhuis Eindhoven laat ziet waar hij behandeld zal worden.

Tweeten met de dokter

Ook de cardioloog, Lukas Dekker, die Ad zal behandelen zit op twitter als @CardioloogLukas. Niet alleen kun je de interacties tussen Ad en Lukas volgen, ze zijn daar ook om jouw vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld als je meer zou willen weten over de innovatieve katheterablatie behandeling die Ad zal ondergaan.

Live operatie via social media

Voor het eerst in Nederland zal de hedendaagse behandeling van een patiënt met hartritmestoornissen live te volgen zijn via social media. De ingreep maakt onderdeel uit van een uniek initiatief dat is georganiseerd door het Catharina Ziekenhuis en Philips. De operatie is ‘live’ te volgen via dialoog.skipr.nl/evolutieindezorg, waarbij het medisch team van het Catharina Ziekenhuis de buitenwereld op de hoogte houdt van de voortgang van de ingreep.

Innovatie in de zorg

“Innovatie is het enige middel waarmee we een antwoord kunnen bieden op toekomstige vragen in de gezondheidszorg. We moeten op de kosten letten, maar met de juiste horizon. Innovaties zoals deze zijn echt de toekomst. Investeren blijft daarom belangrijk,” zegt Lukas Dekker, als hij uitlegt waarom hij met het initiatief is gestart.

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven en Philips willen met dit uniek initiatief niet enkel op toegankelijke wijze informatie verschaffen over de behandeling van boezemfibrilleren, maar willen ook laten zien hoe lonend zorginnovatie is, voor patiënt én maatschappij. Want als Ad straks behandeld is staat hij opnieuw vol in het leven en kan hij weer genieten van zijn gezin en zijn oude werk opnieuw oppakken.

Lees meer over dit initiatief op dialoog.skipr.nl/evolutieindezorg


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.