Digitale handleiding voor de Olympische Spelen

Digitale handleiding voor de Olympische Spelen

De Spelen zijn afgelopen vrijdag van start gegaan en de eerste gouden plak is inmiddels al binnen. Om niet onvoorbereid op pad te gaan brengt de handleiding voor de Spelen een aantal handige handvaten om Londen vast te pakken en de komende tijd niet meer los te laten. Van social media en apps tot sponsoren: alles over de eerste Socialympics.

Apps

Het worden de eerste Socialympics en om altijd op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en een kijkje achter de schermen bieden zowel apps als social media de uitkomst. Daarom een aantal interessante apps en social media kanalen op een rij om niets van de actie te hoeven missen. 
In aanloop naar de Spelen kwam er een stortvloed aan apps beschikbaar, slechts een aantal zijn het bewaren waard.

London 2012: Join In & Results
De eerste officiële London 2012 app Join In kwam twee maanden geleden uit en is na een aantal updates uitgegroeid tot het officiële centrum van informatievoorziening van, voor en over de Spelen. Voor alle tussenstanden en resultaten is er een aparte app genaamd Results.
London 2012 Join In: App Store & Google Play

London 2012 Results: App Store & Google Play

London 2012: Mobile game
Om onderweg de tijd te doden en even een Olympisch record neer te zetten op de 100 meter is er de mobile game van London 2012. Swipe, tap of schud je eigen atleet als eerste naar de finish en win Olympisch goud.
London 2012: Mobile game: App Store & Google Play

Londen 2012: NOC*NSF 

Voor de Nederlandse sportliefhebber is er de gratis app van NOC*NSF. Het laatste nieuws, informatie over alle Nederlandse atleten en op de foto met een goude medaille. Zowel in Nederland als in Londen een app die niet mag ontbreken.
Londen 2012: NOC*NSF: App Store & Google Play

Helden in Londen

Stop de zoektocht naar alle social media-kanalen van de atleten. Helden in Londen is de (m)app in het social media-doolhof en laat je gemakkelijk sporters zoeken, vinden en overzichtelijk onderbrengen in een timeline. Zo gaat geen kijkje achter de schermen aan je voorbij.
Helden in Londen: App Store

Social media

Tweet de Nederlandse atleten naar goud met de hashtag #GoTeamNL
In eerste instantie (en bij vele nog steeds) heerst een twijfel of alle restricties van het IOC op het gebied van social media niet te streng zijn. De komende weken zullen het gelijk of tegendeel bewijzen, maar ook het Olympisch comité is actief op een aantal interessante social media.

Het complete document met alle richtlijnen is hier terug te lezen.

Instagram

Volgens social media manager van het IOC, Alex Huot, is er een levendige community op Instragram, zo kreeg de eerste foto vanuit het Olympisch dorp 6,021 likes en volgen meer dan 30.000 liefhebbers de foto's met veel plezier.

Tumblr 

Maar liefst vier officiële pagina's op Tumblr brengen de Spelen vanuit verschillende invalshoeken. Olympics Tumbler brengt verschillende feeds samen, Olympic Fashion draait om mode, kleding en stijl, Faces of Olympians brengt het gezicht achter de Spelen en Olympic Moments deelt speciale Olympische foto's vanuit Getty Images.

Foursquare 
Wie de afgelopen tijd op Foursquare incheckte bij (oud-)Olympische accommodaties maakte kans op een gratis kaartje voor één van de wedstrijden. Daarnaast mag een eigen Olympische badge natuurlijk niet ontbreken.

Atleten Hub & Google+ 

Eerder dit jaar werd de officiële Atleten Hub gelanceerd waar alle atleten zijn ondergebracht. Het succes werd een aantal maanden geleden doorvertaald naar Facebook. Ook op Google+ heeft het IOC, naar eigen zeggen, 1.6 miljoen volgers maar gemakkelijk te vinden is de pagina niet.

Het is prime time voor de Olympische sponsoren de komende weken, vier jaar lang is er naartoe gewerkt om op het hoofdpodium van de sportwereld te schitteren. Zowel nationaal als internationaal proberen organisaties een graantje van de associatie met de Spelen mee te pikken, maar dat het niet altijd een natural fit is weten MacDonalds en Coca Cola ondertussen. Tijd om zo vlak voor de openingsceremonie de eerste balans op te maken van de organisaties die gaan strijden om de harten van de sportliefhebbers.

Sponsoren nationaal

Nationaal staat de actie teller inmiddels op 52 zo meld marktonderzoeksbureau Trendbox. Van de mega campagnes van begin tot goud door Rabobank tot de was alles maar zo goed pannenset van Fissler, ook in Nederland lopen we warm voor de Spelen. Een drietal acties trokken de aandacht.

Juich jezelf naar de Spelen – Volkswagen 
Een auto die rijdt op geluid, met Volkswagen Juich jezelf naar de Spelen.

Flag Tags – Panasonic

Opvallend afwezig zijn we bij de Facebookapp Flag Tags van Panasonic. Met de Facebookapp word je de ultieme fan door je via de webcam te versieren met de nationale vlag. Momenteel staat Nederland op de 27ste plaats, de lijst wordt aangevoerd door gastland Engeland.

Ranomi slaapt voor goud!
Joop Zoetemelk zei ooit dat de Tour in bed gewonnen wordt, Ranomi Kromowidjojo is in dat geval een groot kanshebster, want Auping zorgt ervoor dat ze een goede nachtrust heeft. M Line en Stena Lines delen die mening overigens maar pakken minder groot uit.

Internationaal


Internationaal is social media voor vele (Olympische) sponsoren een belangrijke pijler, Sociagility houdt alle scores van Olympische sponsoren overzichtelijk bij in een social scoreboard. Een lijst om de komende weken in de gaten te houden, momenteel is dit de top 5.

Youtube is ook tijdens de Spelen een populair platform voor Olympische sponsoren, wie wint de race om het Youtube kampioenschap? Klik op start race

Deze blog is een samenvatting van drie blogs die eerder verschenen op SportNext. Afbeelding: J P (cc)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.