Grote verschillen in zoekgedrag Nederlanders

2 april 2003, 15:25

Nederlanders zoeken bij zoekmachines op ??n woord en klikken vanuit de resultaten door indien het website-adres ze bekend in de oren klinkt. Vier op de vijf gebruikers van zoekmachines vindt meestal waar ze naar op zoek zijn, zo niet dan zoekt bijna de helft bij een andere zoekmachine. Favoriete onderwerpen bij zoekdiensten zijn respectievelijk vakanties, software, boeken, CDs en gezondheid.

Dat blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor 2003, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en Internetonderzoekbureau R&M Interactive dat twee maal per jaar wordt gehouden. Voor dat onderzoek werden 650 Internet gebruikers ondervraagd over hun zoekgedrag. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse Internetgebruikers. Voor deze publicatie hebben we Ilse, Google en Startpagina vergeleken.

Hoe zoekt men?

De manier waarop Internetters de zoekmachines gebruiken, verschilt. Van de Internetters geeft 44% te kennen dat zij doorgaans ??n zoekwoord invoeren om hun weg op het web te vinden. Bijna 38% is gewend om meerdere woorden in te geven bij een zoekopdracht. Slechts een minderheid (12%) maakt daarbij gebruik van de en/of-functie om die zoekopdracht te specificeren.

Wat doet de gebruikers van de zoekmachines nu besluiten door te klikken naar een site die als zoekresultaat uit de machine komt rollen? Belangrijk criterium blijkt dat het webadres van de website (URL) op de een of andere manier bekend in de oren klinkt (voor 47% van de zoekers). Ook belangrijk is het feit of de opgegeven zoektermen daadwerkelijk in de titel of in de bijgeleverde omschrijving van de site te vinden zijn (26%). Op de derde plaats scoort de aantrekkelijkheid van die beschrijving zelf: staat er duidelijk in wat de website te bieden heeft (27%).

Geen resultaat?

Indien men niet heeft gevonden waarnaar men op zoek was:

– zoekt 45% verder door middel van dezelfde zoekopdracht, maar bij een andere zoekmachine (!);

– zoekt 40% verder bij dezelfde zoekmachine maar dan met een meer gespecificeerde zoekopdracht en

– zoekt 39% verder bij dezelfde zoekmachine maar gebruikt een andere zoekopdracht.

Internetgebruikers die bij Google zoeken, lijken – in vergelijking met gebruikers die bij Startpagina.nl en Ilse.nl zoeken- veel vertrouwen te hebben in hun zoekmachine: Slechts 35% probeert na een teleurstellende zoekopdracht een andere zoekmachine. In een dergelijk geval stapt 56% van de Startpagina.nl-gebruikers en 53% van de Ilse.nl-gebruikers over naar een concurrent.

Wat zoekt men?

De meeste gebruikte zoektermen bij zoekdiensten zijn -vakanties/vliegreizen-, -software- en -boeken/CDs-. Het is opvallend dat deze top 3 van zoektermen wordt ingenomen door producten waarbij de aanschaf relatief eenvoudig via het web kan verlopen. Er bestaan aanzienlijke verschillen tussen Google (meer software), Startpagina.nl (meer huis/wonen) en Ilse.nl (meer vakanties) als het gaat om de populariteit van specifieke zoektermen.

Tevreden met het resultaat?

Er is ook gevraagd in hoeverre de laatste keer dat men een zoekmachine gebruikte succesvol verliep. Vier op de vijf zoekmachinegebruikers (79%) geven aan dat de laatste zoekmachine-sessie het gewenste resultaat opleverde. De belangrijkste reden om een sessie als niet succesvol te bestempelen, is de situatie waarbij de zoekmachine weliswaar een resultaat oplevert dat betrekking heeft op het juiste onderwerp, maar waarbij de resultaten toch niet datgene bieden wat men oorspronkelijk in gedachten had. In 2% van alle zoekmachine-sessies leidt een niet-succesvolle zoekopdracht ertoe dat men een toevlucht zoekt tot offline media zoals de Gouden Gids of een telefoonboek.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!