“Groei streamingdiensten hevigste disruptie in media in 50 jaar”

17 februari 2020, 12:10

Plus 9 andere wetenswaardigheden in de week van Koot

Big Brother is niet alleen aanwezig in China maar ook gewoon in de rest van de wereld via een eenvoudige app. Alle kennis van het MBA in One Day nu voor iedereen beschikbaar en de Body Shop die snapt wat werk kan betekenen voor mensen. Hier is weer de update met het laatste nieuws van deze week.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. The Daily

Een van van de grootste audionieuwsbronnen is The Daily, de dagelijkse podcast van The New York Times. De uitzending van 10 februari was er één die je even uit je comfortzone trekt. Die aflevering ging over een app die onder andere gebruikt wordt door de Amerikaanse politie. Die app kan op basis van een foto kan vertellen wie de persoon op de foto is, waar die woont en wie zijn vrienden zijn. Luister en huiver. Dan hoor je ook meteen waarom The Daily zo’n succesvolle podcast is.

Digitale technologie evolueert van voordeel naar basisverwachting

2. Technology Vision 2020

Accenture heeft weer een lijvig rapport beschikbaar gesteld over de toekomst van technologie in combinatie met business. Navigeren in dit nieuwe domein is een belangrijke uitdaging voor C-suite leiders. Tot nu toe hebben bedrijven de technologische routekaart gevolgd die is opgesteld door digitale pioniers. Nu evolueert de digitale technologie van voordeel naar een basisverwachting. Noem het een categorievoorwaarde. En dus veranderen de best practices van gisteren in de tekortkomingen van vandaag. Bedrijven moeten meer focus aanbrengen richting de persoonlijkere experience, in lijn met de verwachting. Het gevaar is echter het ontbreken van een routekaart. Het succes van de volgende generatie producten en diensten hangt af van het vermogen van bedrijven om de menselijke ervaring te verbeteren.

3. Brand Voice

Alexa heeft een nieuwe feature voor zijn voice assistent genaamd Brand Voice. Een mogelijkheid waarmee je kunt samenwerken met het Amazon Polly-team om een ​​exclusieve, hoogwaardige, neurale tekst-naar-spraak (NTTS) te bouwen. En dat kan dus met de exclusieve stem van je eigen merk of organisatie. Luister hier maar naar Colonel Sanders van KFC.

4. Project Rearc

Het kraakt en het piept in de zoektocht naar een vervanging van de third-party cookiesystematiek. Firefox- en Safari-browers blocken inmiddels de third-party cookies en Google heeft aangekondigd om binnen twee jaar ook met Chrome deze cookies te blokkeren. Maar hoe kunnen we dan de goede doelgroepen blijven vinden, zeker in het licht van alle bestaande en toekomstige privacyreguleringen? Het IAB (Internet Advertising Bureau) komt nu met voorstellen waarbij alle betrokken partijen gezamenlijk gaan optrekken om een nieuwe ‘identifier’ te gaan ontwikkelen. Het project heet Rearc. Oftewel: ‘re-architecture’ ongeveer alles wat we nu doen. Best een uitdaging. Wil je nog even weten wat third-party cookies zijn dan is hier een handige tutorial. Krijg je meteen een beeld hoe advertenties je ‘volgen’ over het internet.

5. Streaming Video

Nielsen publiceerde de kijkcijfers van streaming video op het tv-scherm in de VS. Niet alleen kijken ze daar streaming video op de smartphone, maar steeds meer op het grote tv-scherm. Inmiddels is dat al bijna 20 procent van kijktijd. En de winnaar van deze streaming video is Netflix. Het is al groot en wordt nog steeds groter. YouTube is de nummer twee en Hulu de nummer drie. Amerikanen hebben gemiddeld tussen de een en drie betaalde abonnementen op een streamingdienst. Jongeren streamen meer en ouderen wat minder. Peter Katsingris, Nielsens senior vice president of audience insights maakt dan ook de volgende opmerking: “Make no mistake, the proliferation of on-demand streaming services is the most profound media disruption of the last half-century”.

6. The Body Shop

Iedereen die de Tegenlicht-uitzending ‘Het Rendement van Geluk’ heeft gezien, weet dat bakkersfabriek Greyston Bakery het principe van ‘open hiring’ hanteert. Oftewel, geen cv, geen vragenlijst, geen factcheck. Als er een vacature is en jij staat bovenaan de lijst, dan kun je aan de slag. Het goede nieuws is dat The Body Shop deze filosofie heeft overgenomen. Ook daar is nu een systeem van open hiring. En guess what, het personeelsverloop daalde van 43 procent in december 2018 naar 16 procent in december in 2019.

7. MBA in One Day

Voor iedereen die ooit naar een uitvoering van Ben Tiggelaars ‘MBA in One Day’ had willen gaan maar waar het er nooit van is gekomen kan nu toch het hele verhaal volgen. Want na 16 jaar en 22.435 deelnemers stopt MBA in één dag. Maar zoals ze zelf zeggen gaat de schatkamer van Tiggelaar open voor iedereen. Alles is nu voor iedereen beschikbaar. Wat een prachtig idee. Dus doe er je voordeel mee. (Dank Upstream voor de tip.)

8. Mediagebruik 5-15 jarigen

De Engelse Ofcom is een beetje te vergelijken met het Nederlandse Commissariaat voor de Media. Jaarlijks doen zij onderzoek naar het mediagebruik door kinderen in de leeftijd van 5-15 jaar en via hun ouders naar die van kinderen van 3-4 jaar. Het is natuurlijk geen Nederland maar het geeft wel een mooi beeld van het mediagebruik. De belangrijkste zaken: de helft van alle tienjarigen hebben een smartphone, smartspeakergebruik is groter dan radio, er wordt meer gekeken naar video-on-demand dan naar live televisie, TikTok en Twitch groeien hard en influencers die in de buurt wonen worden steeds belangrijker.

9. Slick en Stoop

Nieuwsbrieven. Wie heeft zich niet aangemeld voor een fors aantal van die wekelijkse of dagelijkse updates. Maar die komen dan allemaal in je inbox terecht tussen de rest van de mail. En hoe kom je er dan weer vanaf als het toch niet is wat je ervan verwacht? Daar zijn nu handige oplossingen voor. Je laat ze allemaal binnenkomen via Slick of via Stoop. Lekker handig op je smartphone en als je er dan weer vanaf wilt gewoon even op unsubscribe drukken. Heb je meteen een schone inbox.

10. Roam

We maken allemaal wel eens aantekeningen of arceren tekst bij het lezen van een artikel of een boek. Als je later terugkijkt, weet je vaak niet meer waarom je die aantekening hebt gemaakt. De context van die aantekening is dan vaak verdwenen. Hoe kan je nu toch zorgen dat je al deze interessante informatie op goede manier kunt rubriceren? Daarvoor is er nu Roam. Het is even wat werk maar als je het snapt dan bouw je eigenlijk aan je meest persoonlijke wiki. Om je eerste stappen te zetten is hier een beginner’s guide.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!