Gouden Gids in Mobile Search met Truvo Mobiel

19 september 2007, 21:10

Gouden Gids in Mobile Search met Truvo MobielVandaag is Truvo Mobiel gelanceerd. Een Mobile Search applicatie van de uitgevers van de Gouden Gids en de Nationale Telefoongids

Omschrijving van Truvo Mobiel:

Truvo Mobiel is een mobiele portal waarmee de gebruiker eenvoudig en overzichtelijk zoekt in de database van de Gouden Gids en Nationale Telefoongids. Tevens kan gezocht worden in Wikipedia, nieuwsartikelen van De Telegraaf en alle internetpagina’s die speciaal voor mobiel internet beschikbaar zijn (mobiele web). Naast deze zoekmogelijkheden bevat de mobiele portal andere diensten, zoals een actueel nieuwsoverzicht, het weerbericht van Meteoconsult en de mogelijkheid ringtones en wallpapers te downloaden. Truvo Mobiel is in gebruik te nemen door een SMS met de tekst Truvo mobiel te sturen naar 5511. De gebruiker kan de retour ontvangen link naar de Java-toepassing gratis downloaden en installeren op een mobiele internettelefoon. Het gebruik van mobiel internet van de provider zijn de enige kosten verbonden aan de dienst.

Extra diensten

Het tweede deel van Truvo Mobiel, ‘extra diensten’, is in samenwerking met partners tot stand gekomen, waaronder:

• De Telegraaf; het laatste nieuws in de categorieën: Binnenland, Buitenland, DFT, Telesport, Privé en Autonieuws. Getoond wordt de kop met intro. Door op de link te klikken, kan het hele artikel worden bekeken op de mobiele website van De Telegraaf.

• Meteoconsult; het laatste weerbericht van locaties over de hele wereld, met keuzemogelijkheid voor een vijfdaagse verwachting.

• Arvato, onderdeel van Bertelsmann; ringtones en wallpapers uit de top 10 of verschillende categorieën. Kosten per ringtone zijn € 3,00. Kosten per wallpaper zijn € 1,50.

Over de stap:

Persoonlijk vind ik het een zeer sterke stap van Truvo om met deze applicatie te komen. De markt van Mobile Local Search ligt nog helemaal open. Mooi voorbeeld ook om te zien hoe distributie van dit soort applicaties/diensten niet meer altijd via de operator portal gaan. Blijkbaar is er voldoende vertrouwen in eigen kracht om een volwassen installed base te creëeren.

Over de dienst:

Ergens kan ik het niet geloven dat operators Local Search helemaal links laten liggen en dit spel uit handen geven aan searchengines en de telefoongidsen. Local Search zie ik als een strategische portal voor het aanbieden van diensten. Voor een 1ste generatie applicatie ziet Truvo Mobiel er volwassen uit. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een rare beweging om nu ook ringtones en wallpapers te gaan verkopen in deze applicatie. Eigenlijk ontkracht het de dienst meer dan dat het waardde creèert voor de gebruiker. Daarnaast vind ik het jammer dat ik de zoekresultaten niet kan forwarden naar anderen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen via Bluetooth, SMS of MMS. Het doorsturen van zoekresultaten is ook een krachtig middel om de dienst te laten verspreiden. Jammer ook dat deze applicatie nog geen Location Based Search aankan. Ik verwacht zeker dat dit een feature is die we in volgende releases van deze app. kunnen verwachten. Sterk vind ik het wel om met gecombineerde searchresultaten te bieden( m.a.w uit meerdere bronnen). Dit geeft de applicatie genoeg body om zelfstandig een plekje in de applicatiefolder van de mobiele telefoon in te nemen .

De grote vraag is natuurlijk ga ik het gebruiken? Ik verwacht eigenlijk van wel.

P.S. Nu heb ik onlangs ook een beta invite gekregen voor een ander Mobile Search tool genaamd Taptu. Zal hier snel meer over schrijven.

Hieronder enkele screenshots.

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

9 Reacties

    thijm

    Hopen dat het hier wel werkt dann..

    Bij goudengids.nl krijg je alleen maar gesponsorde resultaten om je oren….Die niet eens in de stad liggen waar je zoekt…Echt waardeloos.


    20 september 2007 om 06:07
    ronaldtervoert

    @raimo: ik werk o.a. al enige tijd via de ‘mobi-portal’ van T-mobile om snel allerlei diensten te gebruiken. Is prima. Ik zie dan ook niet direct de toegevoegde waarde van Truvo. Daarnaast vind ik de zoekresultaten van De Gouden Gids al lange tijd redelijk matig tot slecht. Dus bespaar me die experience op mn mobiel 😉 Kortom, hetgeen wat Truvo biedt heb ik momenteel ook al binnen handbereik, en volgens mij zelfs meer, dus waarom zou ik het gebruiken?


    20 september 2007 om 06:18
    Raimo

    @thijm, Ik ben bang dat de gevonden Gouden Gids resultaten gewoon weer gesponsord zijn. Lijkt me idd geen houdbaar model.

    @Ronald, Op lange termijn voor Local Search met GPS is het handiger om een client op je toestel te hebben. Zie ook Google Maps app en navigatie apps. Kan gewoon niet via de browser.


    20 september 2007 om 06:33
    ronaldtervoert

    @raimo: idd. op lange termijn. Dus laat ik Truvo nog even voor wat het is 😉

    Tegen de tijd dat local search er is en ‘massaal’ gebruikt gaat worden zal het wellicht z’n toegevoegde waarde hebben. Maar dan zijn er denk ik inmiddels ook al genoeg concurrenten om uit te keizen.

    Zolang de meeste mobiele bellers geen eens gebruik maken maken van hun gprs-functionaliteit (ik geloof dat 70% van de toestellen het heeft, maar slechts 9% het daadwerkelijk ook gebruikt), en de meeste uptodate smartphones nog geen gps ingebouwd hebben, lijkt me Truvo een beetje aan de vroege kant..


    20 september 2007 om 06:41
    Raimo

    @Ronald ter Voert

    Ben het niet met je eens hier. Het is juist nu belangrijk om ervaring op te doen met Mobile Search. Experimenteer eens. Volgend jaar om deze tijd is de oorlog los gebarsten. Mobile Search is een zware bedreigende disruptie voor Truvo. Ik zeg vol gas erin!!

    Trouwens inmiddels gebruikt 1/3 van de Nederlanders Mobiel Internet weleens.. Door de flatfee bundels gaat het nu echt hard. We gaan komend half jaar echt doorstoten met data verkeer.


    20 september 2007 om 06:48
    ronaldtervoert

    @raimo: mee eens dat je ervaring moet opdoen met mobile search.

    Initiatieven zoals Truvo moeten we zeker niet ontmoedigen, maar mijn punt gaat over de toegevoegde waarde van deze dienst naast de reeds bestaande services op dit moment en de nabije toekomst. Die is redelijk minimaal. Pas als de GPS zijn intrede heeft gedaan in de gemid. mobiel, dan wordt een Truvo (voor mij althans) pas relevant.

    Kortom, ik vind het nu een beetje meer van hetzelfde.


    20 september 2007 om 07:34
    Joost Diepenmaat

    @Ronald: Het hele internet is maar een beetje van hetzelfde.

    Heel simpel; de revolutie op het ‘normale’ internet achter de computer is in een heel rap tempo gegaan. Het mobiele internet is daarintegen zeer zwaar achter gebleven. We zijn het er allemaal over eens dat mobiel internet booming gaat worden. Laat een site als Truvo maar succes hebben.

    Ik geloof alleen zelf totaal niet in losse java client applicaties die je moet downloaden. Het enige voordeel is op dit moment dat het aanzienlijk efficienter werkt en er voor zorgt dat we niet al teveel plaatjes over de slome gprs lijn moeten vervoeren. Voor de rest is het de gebruiker opzadelen met een hoop gedoe.


    20 september 2007 om 11:22
    ronaldtervoert

    @joost: geheel met je eens wat betreft de losse applicaties.

    Gezien de stimulans die het mobiele internet wel kan gebruiken, mag Truvo van mij erg succesvol worden hoor. Hopelijk doet het veel mensen beseffen dat ‘de mobiel’ vandaag de dag een multifunctioneel toestel is met erg veel aangename features.

    Enne, misschien moet je toch eens overschakelen naar umts. Een hele verademing 😉


    20 september 2007 om 11:53
    Raimo

    @Joost,

    Hmm geloof je wel in widgets? Geloof je wel in een TV client? Email client? Navigatie client? Social Networking client? Presence client?


    21 september 2007 om 21:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!