Google’s GMail blijkt ongeleid projectiel

7 april 2004, 19:52

Na vragen over privacy, nu ook inbreuk op merknaam?

De op 1 april gelanceerde plannen van Google om te komen met een gratis email service houdt de gemoederen al meer dan 1 week bezig.

De eerste vraag hield zich bezig met ‘is het een grap of niet’, waarbij na enkele dagen en ontkenningen van Google de grap er wel af was en uiteindelijk bleek dat het Google serieus is.

Nu hebben dan verschillende partijen zich gestort op een van de eigenschappen van de emaildienst, namelijk het matchen van advertenties op basis van de email inhoud. Volgens enkele partijen wordt daardoor inbreuk op privacy gepleegd. Ook is men bang dat ondanks het opheffen van emailaccounts Google nog steeds emailberichten zou bewaren. Tegenstanders van GMail, zoals de service is genoemd, eisen dat Google komt met een beleid die er op toeziet dat er vertrouwelijk wordt omgegaan met de inhoud van emailberichten.

Naast de zorgen om privacy, is er nu ook een ander probleem voor Google. Het blijkt zo te zijn dat het in Londen gevestigde investerings onderzoekbureau The Market Age claimt de merknaam GMail te bezitten. Het product GMail is een webbased onderzoeksysteem waarvan ongeveer 1000 klanten gebruik van maken.

“When the news came out about Google’s Gmail last week, I went to the U.S. patent and trademark authorities. I thought maybe we were in trouble. But they hadn’t (registered),” aldus Shane Smith, directeur van Market Age in een interview met Reuters.

Bron: i-Marketing Nieuws

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!