Google onbetwiste leider in Nederland

27 januari 2005, 09:47

Search Engine Mediabureau Checkit presenteert vandaag in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive een selectie van de resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor die afgelopen december werd uitgevoerd onder 1.154 Nederlandse internet-gebruikers.

Belanrijkste conclusie uit het onderzoek is dat Google zijn dominantie op de zoekmachinemarkt in een versneld tempo uitbreidt. Verder blijken de toolbars wel bekend te zijn bij internetgebruikers maar worden ze nog niet massaal gebruikt. Desktop search programma’s zijn nauwelijks bekend en worden amper gebruikt.

Hieronder staan gegevens over de marktaandelen van de vijf meest gebruikte zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die in oktober 2004 werd uitgevoerd.

Google 84% (+10)

Ilse 9% ( -5)

MSN 2% ( -1)

Vinden 2% ( =0)

AltaVista 1% ( -1)

Het marktaandeel van Google blijft maar stijgen. Bij de vorige monitor was de stijging nog 6 procentpunt. Nu bedraagt de stijging maar liefst 10 procentpunt. De marktaandelen van de overige zoekmachines zijn haast verwaarloosbaar in vergelijking met marktleider Google.

Nieuw in de Nationale Search Engine Monitor is dat er onderzoek is gedaan naar het gebruik en de waardering van toolbars. Van alle Nederlandse internetgebruikers heeft 66% wel eens van toolbars gehoord. Van deze mensen kent 70% de Google toolbar, 50% kent de MSN toolbar en 25% kent de Yahoo toolbar. Ook hier steekt Google dus boven de concurrentie uit. De bekendheid van toolbars is hoger dan het gebruik ervan: 15% gebruikt de Google toolbar, terwijl de MSN toolbar en de Yahoo toolbar door respectievelijk 3% en 1% van de internetgebruikers worden gebruikt. Het blokkeren van pop ups (48%) en het uitvoeren van zoekopdrachten (76%) zijn de populairste functies van de Google toolbar en deze toolbar krijgt van de gebruikers gemiddeld een 7,6 als rapportcijfer.

Een ander nieuw item in de Nationale Search Engine Monitor is dat er onderzoek is gedaan naar het gebruik van desktop search programma?s. Met deze functionaliteit die door een aantal zoekmachines wordt aangeboden, kun je snel de inhoud van je eigen computer doorzoeken. Een opvallende uitkomst is dat maar liefst 72% van de internetgebruikers nog nooit van desktop search programma?s heeft gehoord en dat 91% geen desktop programma gebruikt.

Dit is de zevende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Bron:

Persbericht Checkit

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Paul

    Krijg vandaag van Marc te horen dat hij nog niet helemaal tevreden was…volgens Nielssen hebben ze een marktaandeel van 87%. Zitten we toch aardig in de buurt :-))

    Bert Wiggers pakt het sportief op en geeft te kennen dat ze nog 91% te winnen hebben en Google slechts 16%. Welgemeend succes bert!!


    27 januari 2005 om 15:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!