Google Maps-update: de Community Feed

10 december 2020, 07:00

Google Posts en Reviews worden nog belangrijker binnen Google Mijn Bedrijf

Google Maps heeft een nieuwe update, namelijk de Community Feed. Het startscherm in de mobiele app, het tabblad ‘Verkennen’, wordt de komende periode wereldwijd uitgebreid naar een community feed. In deze feed krijg je allerlei interessante content te zien van local guides en relevante bedrijven in de buurt. Denk hierbij aan Google posts, reviews en foto’s. Het is daarnaast mogelijk om de berichten van lokale bedrijven te liken.

Geen tijd om te lezen? Bekijk hier de belangrijkste informatie:

  • Een nieuwe Community Feed met Google Posts, reviews en foto’s van bedrijven in de buurt
  • Google Posts en Reviews worden nog belangrijker binnen Google Mijn Bedrijf
  • Google Maps wordt steeds meer een sociale app: nu ook berichten van bedrijven liken
  • Meer interactie tussen bedrijven en klanten via Google Mijn Bedrijf

Verkennen: alleen relevante bedrijven in de buurt

Google Maps introduceerde een tijdje geleden het tabblad ‘Verkennen’, waarmee alleen de relevante bedrijven in je buurt worden getoond. Door te filteren op een bepaalde categorie, laat de app alleen de bedrijven in je buurt zien die aanbieden wat je zoekt. Daarnaast kun je sinds kort bedrijven en local guides volgen, zodat je ook updates en nieuwe bijdragen van deze bedrijven en mensen in je overzicht te zien krijgt. Dit gebruiksvriendelijke karakter maakt het ‘Verkennen’-tabblad erg populair onder Google Maps-gebruikers, waardoor Google heeft besloten dit onderdeel verder uit te breiden.

Nieuwe functies in de Community Feed

Daar waar het tabblad ‘Verkennen’ eerst vooral bestond uit een overzicht van relevante bedrijven in je buurt en van bijdragen van bedrijven en local guides die je volgt, zijn de onderstaande functies nieuw in de Community Feed:

  • Reviews over bedrijven in de buurt
  • Google Posts van zaken in de buurt
  • Het liken van de Google Posts van bedrijven
  • Relevante content zoals foto’s en andere bijdragen

Hoe werkt de Community Feed?

Bovenstaande functies worden allemaal toegevoegd om de Community Feed zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Volg je bijvoorbeeld je favoriete restaurant op Google Maps? In de nieuwe feed zal je allerlei bijdragen tegenkomen over dit restaurant, zoals nieuwe Google Posts, reviews en foto’s.

Ben je een weekendje weg en benieuwd naar de Italiaanse restaurants in de omgeving? Open Google Maps, filter op Italiaanse restaurants en je feed wordt gevuld met allerlei reviews, berichten en foto’s van de Italiaanse restaurants in de buurt. Dit alles om de keuze voor jou als gebruiker van de app zo makkelijk mogelijk te maken en je eenvoudig kunt vinden waar je naar zoekt. Even terug naar de zoektocht naar een Italiaans restaurant in de buurt. Heb je een keuze kunnen maken door bijvoorbeeld reviews te lezen of heeft de Google Post van dat ene Italiaanse restaurant over de nieuwe menukaart je overgehaald? Was het eten lekker en ga je met een tevreden gevoel de deur uit? Support het restaurant dan door een review achter te laten en like bijvoorbeeld de Google Post over de nieuwe menukaart. Zo maakt Google Maps het niet alleen makkelijk voor jou om een keuze te maken, maar geef je lokale bedrijven in deze moeilijke tijden ook een steuntje in de rug.

De nieuwe Community Feed in Google Maps (Bron: Google)

Hoe kunnen bedrijven hierop inspelen?

Door de update is het voor bedrijven nog belangrijker om aan de slag te gaan met Google Mijn Bedrijf en dit ook actief bij te houden. Vooral Google Posts en Google Reviews komen nog prominenter naar voren in de nieuwe Community Feed. Zo geeft Google in hun blog aan dat deze content door de nieuwe feed twee keer zoveel wordt gelezen dan hiervoor. Bedrijven doen er dus goed aan om actief aan de slag te gaan met zowel Google Posts als Google Reviews.

Google Posts in de Community Feed

Bedrijven konden binnen Google Mijn Bedrijf al Google Posts delen over nieuwtjes, evenementen, acties en andere interessante informatie. Deze Posts waren tot nu alleen zichtbaar in de Google Mijn Bedrijf-vermelding van het bedrijf. Met de nieuwe Community Feed kunnen Google Posts nu ook in de feed van Google Maps-gebruikers terechtkomen, als de gebruiker van de app in de buurt is en zoekt naar een bedrijf als dat van jou. Bovendien kunnen de Google Posts met deze update ook geliket worden, net als op bijvoorbeeld Twitter en Facebook al het geval was.

Het bereik van Google Posts wordt met deze update vergroot, waardoor het voor bedrijven nog belangrijker is om regelmatig een interessant bericht te delen via Google Mijn Bedrijf. Door als bedrijf een link aan een Google Post toe te voegen, kunnen mensen via een button bij het bericht direct doorklikken naar de website van het bedrijf.

Google Reviews in de Community Feed

In de nieuwe feed gaan Google Reviews van local guides ook een belangrijke rol spelen. Met het tonen van deze reviews wil Google Maps je helpen bij de keuze voor een bedrijf, namelijk door te laten zien wat lokale experts vinden van de relevante bedrijven in je buurt. Google hecht veel waarde aan de mening van local guides, aangezien dit personen zijn die veel reviews en andere bijdragen hebben geleverd in Google Maps.

In de nieuwe feed gaan Google Reviews van local guides ook een belangrijke rol spelen

Voor bedrijven wordt het dus nog belangrijker om de eigen service en dienstverlening te verbeteren en actief Google Reviews te verzamelen. Zijn je klanten tevreden? Vraag dan via je website, op social media of bijvoorbeeld face-to-face of ze hun mening over je bedrijf willen delen door een review te schrijven via Google.

Een sociale app

Met de Community Feed krijgt Google Maps weer wat extra eigenschappen van een sociale app en begint het steeds meer te lijken op Facebook, Twitter en Instagram.

Google Maps begint zo steeds meer op Facebook, Twitter en Instagram te lijken

Als gebruiker van de app kun je binnenkort dus bedrijven en local guides volgen, berichten van bedrijven liken en je eigen feed raadplegen voor reviews, berichten en foto’s van relevante bedrijven in de buurt. Voor bedrijfseigenaren is het belangrijk om in te spelen op deze nieuwe update van Google. Zo wordt het bereik van Google Reviews en Google Posts groter, waardoor de invloed van deze onderdelen binnen Google Mijn Bedrijf toeneemt. Daarnaast zorgen deze nieuwe functies en het kunnen liken van berichten voor meer interactie tussen bedrijven en klanten.

Google heeft de update vorige week aangekondigd en geeft aan dat het de komende periode wereldwijd uitgerold gaat worden op zowel Android als iOS. We zijn benieuwd!

Chris Roos
SEO-specialist bij iClicks

Chris is SEO-specialist bij online marketing bureau iClicks. Hij blogt over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Google Mijn Bedrijf en SEO. iClicks is dé online partner voor het mkb en biedt een totaalpakket aan van onder meer zoekmachine optimalisatie, Google Ads, CRO, e-mailmarketing, webdesign en social media advertising.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!