Goede marketing kan zorgen voor vele groene energieklanten

Goede marketing kan zorgen voor vele groene energieklanten

Een nieuw onderzoek van marktanalyst Datamonitor geeft aan, dat zeven miljoen Europese energiegebruikers in zes Europese landen (Oostenrijk, Ierland, Finland, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk) voor 2008 op groene energie kunnen zijn overgestapt, als de energiebedrijven daartoe de juiste aansporingen geven.

Op het moment is in de meeste landen slechts een procent van de bevolking bereid het ?groene tarief? te betalen. In Nederland heeft echter al dertig procent van de klanten (meer dan twee miljoen personen) aangegeven duurzame energie te verkiezen. Dit zou kunnen bijdragen om ook andere landen te overtuigen hernieuwbare energiebronnen te gebruiken. Tot nu toe hebben autoriteiten op lokaal niveau weinig gedaan om groene energie aan te moedigen. Zij leggen de verantwoordelijkheid bij de energiebedrijven om bepaalde hoeveelheden groene energie te leveren. De betrokkenheid van de klant was daarom tot nu toe minimaal. Velen weten niet dat zij kunnen kiezen voor groene energie en wat dat inhoudt. Veel klanten denken dat groene energie alleen maar een instrument is van energiebedrijven om hun imago op te krikken. En Datamonitor vond inderdaad dat 75 procent van de topmensen van Europese energiebedrijven van mening waren dat dit de belangrijkste bijdrage van groene energie was. Slechts twee van de ondervraagden vonden dat het milieu de drijvende kracht achter de duurzame energietarieven was. Marketingbudgetten om mensen bewust en betrokken te maken van groene energie zijn beperkt. Tot nu toe waren de inspanningen om mensen over te halen over te stappen op duurzame energie minimaal. Energiebedrijven vinden de groene markt te klein om een groot marketingbudget te spenderen. Amerikaanse en Nederlandse energiebedrijven hebben echter laten zien dat intelligente marketing een groot gedeelte van de markt tegen relatief lage kosten kan bereiken. Klanten die gebruik maken van groene energie blijken drie keer zo weinig geneigd te zijn te ruilen van energiebedrijf. De ?groene klant? is minder prijsgevoelig, loyaler en meer tevreden.

Datamonitor schat dat de totale marktpotentie voor groene energie in Europa groter dan 35 miljoen klanten is, bijna 23 procent van het totale klantenbestand. Toch is dat tot nu toe slechts een procent.

De Nederlandse energiebedrijven, waaronder Essent, Nuon en Eneco hebben hun marketing budgetten met fiscale steun van de overheid gecombineerd en hierdoor dertig procent van de klanten overtuigd over te stappen op groene energie. De grootste barri?re voor klanten om te switchen is volgens het onderzoek onwetendheid en het wantrouwen van de consument. Datamonitor denkt dat acceptatie bevorderd kan worden door de klant ervan te overtuigen dat hun bijdrage waardevol is.

De consument is wat betreft ?meedoen? een kuddedier. Hij is bereid mee te doen als iedereen het doet. Een klant wil echter graag persoonlijk bevestigd zien dat hij bijdraagt aan een betere wereld.

Datamonitor voorspelt dat als bedrijven geen goede marketing campagne opzetten, het negatieve scenario in werking treedt: slechts twee procent van de klanten zal in 2008 overgestapt zijn op groene energie.

Bron:
http://www.utilities.nl


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.