Goed nieuws e-mailmarketeers: Microsoft en Litmus gaan (eindelijk) samenwerken

19 augustus 2016, 06:00

Hoor je een e-mailmarketeer vloeken? Hoogstwaarschijnlijk test hij dan of een e-mail goed wordt weergegeven in e-mailpakketten, zoals Microsoft Outlook en Gmail. Niet elk e-mailpakket ondersteunt dezelfde functionaliteiten, maar je wilt wel dat alle ontvangers van je nieuwsbrief dezelfde beleving en informatie krijgen. Microsoft en Litmus maakten op The E-mail Design Conference bekend dat ze hier eindelijk iets aan gaan doen. Waarom moet jij hier, net als ik, zo enthousiast over zijn?

Het probleem van e-mailnieuwsbrieven verzenden

Wil je geanimeerde GIF-bestanden of een HTML-video versturen in je nieuwsbrief? Vergeet het maar. Als je Litmus gebruikt, een tool die laat zien hoe een e-mail wordt weergeven in verschillende e-mailpakketten, dan zie je een groot wit vlak met een dik rood kruis in bijvoorbeeld de appversie van Outlook. En dit is slechts een voorbeeld van de vele beperkingen.

Litmus heeft de missie om marketeers beter in staat te stellen om goede e-mails te verzenden, maar een samenwerking met grote e-mailmarketingpakketten hadden ze niet. De testvoorbeelden in de software kwamen tot stand doordat slimme developers bij Litmus allerlei hacks en omwegen hadden bedacht.

Maar door de samenwerking van Litmus met Microsoft komt er nu dus verandering. Waarom een samenwerking met Microsoft? Paul Farnell, de CEO van Litmus, zegt het volgende tegen de mediapost: “Outlook is one of the most notoriously difficult emails to design for.”

Wat gaat er dan veranderen?

Voorheen zag je in Litmus alleen voorbeelden van hoe een e-mail eruitziet in verschillende e-mailpakketten, maar door de samenwerking kun je binnenkort feedback geven. Met alle feedback gaat Microsoft aan de slag om Outlook te verbeteren. Je kunt dus verwachten dat er straks geen contentblokken meer verspringen in een geopende nieuwsbrief in Outlook. Ook komt er één standaard in plaats van de verschillende versies van Outlook die er nu zijn. En zo zijn er meer optimalisatiepunten.

Om dit mogelijk te maken komt aan de zijkant van de software van Litmus een module waarmee je feedback of problemen kunt versturen.

De module is nog niet live. In de tussentijd kun je alle meldingen (goed gedocumenteerd in het Engels) versturen aan outlook@litmus.com.

Microsoft is de eerste die op deze manier via Litmus samenwerkt met de e-mailcommunity. Andere grote e-mailpakketten zullen vast snel volgen, zodat de e-mailstandaard binnenkort eindelijk een stuk hoger is. En daar heeft elke nieuwsbrieflezer profijt van.

Patrick van Wattum
Senior E-mail marketing strategist bij Mailcampaigns

Patrick van Wattum is Senior E-mail marketing Strategist bij Mailcampaigns. De afgelopen 11 jaar heeft hij zijn voetsporen ruim achtergelaten in het zoeken en bereiken van de klant. Zowel in de retail als in de reisbranche. Hij heeft gewerkt aan accounts van Open32, Kookwinkel, Zinzi, Amac, Bax music en Fatboy. Geen facet van online marketing is hem onbekend, maar e-mailmarketing is toch wel écht zijn expertise.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Patrick van Wattum

    Hi Remy,

    Goed om te lezen dat je er vol mee bezig bent! Ik ben ook zeker benieuwd naar je interview met Paul!

    Het is inderdaad te zien of andere e-mailclients volgen, maar laten we optimistisch blijven. Het zou mooi zijn! En het zou ons leven toch wel een stuk makkelijker maken.

    Voor wat betreft één standaard; dat is waar Microsoft naartoe wil werken (voor de PC-versies) aldus Caitlin Hart. Ben wel benieuwd hoe ze dat exact voor zich zien, maar time will tell.

    Gr.

    Patrick


    19 augustus 2016 om 07:39
    Geert

    Ik waardeer je positieve instelling 😉 Alleen denk ik dat wij de korte termijn hier nog weinig voordeel van hebben.

    Ik ontwerp veel nieuwsbrieven en ik verwacht niet dat er nieuwe updates uitkomen voor outlook 2000, 2003, 2007 en 2010 en 2013. Ook al die pakketten worden nog met enige regelmaat gebruikt en ‘ondersteunen’ wij.

    En vloeken? Hier hebben sommige programmeurs op het punt gestaan om hun PC van het balkon af te flikkeren. Het is zo’n drama al die e-mail cliënten

    Verder snap ik de aankonding niet. Heb je als Microsoft de Litmus gemeenschap nodig om die bugs uit je programma te halen? Hebben ze ooit zelf wel iemand een nieuwsbrief laten maken voor hun eigen programma? Het is niet dat er ‘bugs’ inzitten. Hun hele e-mail rendering is één grote bug.

    Zoals je merkt haalt dit onderwerp niet mijn positieve kant naar voren… Maar ik hoop met je dat er snel verbetering in komt. IE6 (7, 8 en 9) zijn tenslotte ook uiteindelijk uitgefaseerd, dus er is hoop!


    19 augustus 2016 om 10:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!