Gijs Vroom (Emerce): “Als uitgeverij moet je klaar zijn voor een papierloze toekomst”

Gijs Vroom (Emerce): “Als uitgeverij moet je klaar zijn voor een papierloze toekomst”

Al in zijn studietijd gaf Gijs Vroom allerhande tijdschriften en magazines uit. Toen hij voor VNU werkte begon het bij hem te kriebelen om zelfs iets nieuws te gaan doen met zijn plannen. De kans om die uit te voeren zag hij in de overname van Emerce in 2009. Daar geeft hij uit in het groot, waarbij hij zich niet meer richt op Nintendo en Playstation maar op de invloed van digitalisering op business, media en marketing. In deze aflevering van Top Names gaat hij met Fast Moving Targets in gesprek over de kracht van de mix en een papierloze toekomst.

Toen Vroom Emerce overnam bestond het uit een blad, een website, een jaarlijks evenement en acht man personeel. Drie jaar bouwde hij aan het merk ‘Emerce’. Nu staat het voor vooruitgang, nieuw en fris op het gebied van business, media en marketing. Emerce is er inmiddels mee uitgegroeid tot een rendabel bedrijf. Vroom: “We maken omzet op ons blad, sponsoring, ons e-guide-boek, een website die uitgebreid is met nieuwe diensten en kaarten voor events onder andere op het gebied van financial, retail en healthcare. In die mix van producten ligt onze kracht. Alleen als eventcompany zouden we geen achterban of nieuws hebben, en dan zit je niet ‘in het hart van’.”

De organisatie van achttien events staat garant voor meer dan 50 procent van Emerces inkomsten. Maar met 3.000 betalende en 8.000 gratis abonnees blijft ook het blad een belangrijk onderdeel van de mix. Bovendien vormt de database daaronder de basis voor marketing van Emerce Events.

Wat er in de toekomst met het blad gaat gebeuren weet Vroom echter nog niet zeker. Hij merkt dat informatie in tijden van overload speciaal, uniek en goed moet zijn: “Voor nieuws dat voorhanden is kun je geen geld vragen. Paywalls hebben alleen zin voor supergoede en getargete informatie. Maar tot de tijd dat papier geheel vervangen is blijft ons blad nog wel even bestaan.”

Vrooms ambities liggen op het moment vooral op Hollands territorium: eerst hier een goed online platform maken met goed, snel nieuws en uitbreiding met dossiers, whitepapers en jobs. De events hoeven wat hem betreft niet te groeien in aantal, maar wel in kwaliteit. En wellicht richt hij zijn pijlen daarna op events, een blad en een online platform in het buitenland.

Vroom droomt zo uiteindelijk een overkoepelende merknaam ‘Emerce’ te creëeren waarbinnen via kanalen allerlei communities bediend worden. Heel anders dan in zijn studietijd, toen voor iedere doelgroep aparte tijdschriften en magazines gemaakt werden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.