Gezichtherkenning door merken op komst

Gezichtherkenning door merken op komst

Op marketing pulse staat een stukje over gezichtherkenning op de PC.  Op dit moment voornamelijk gedreven vanuit beveiliging maar straks het ultieme instant-herkenning door merken. Merken die ons vervolgens (virtuele) belevingen gaan bieden waar we nu nog alleen van kunnen dromen.

Gezichtsherkenning lijkt nu langzaam volwassen te worden. Logitech heeft nu al een webcam (Quickcam Fusion) die ons afbeelt bij onze gesprekpartner als een haai, een een heks of een speculaaspopje. De software herkent bepaalde emoties in ons gezicht en kopiert die naar de avatar. Het werkt nog niet perfect, maar dat is een kwestie van tijd. Voor 99 euro heb je al zo’n webcam.

Gisteren zag ik in de sportschool een Sony Playstation die mij opneemt en projecteert op een monitor die op zo’n drie meter voor me staat. Daar zie ik mezelf dus in als een spiegel maar zie tegelijkertijd dat er een aantal objecten om mij heen zijn geplaatst. Vervolgens moet ik virtuele ballen wegslaan en ontwijken. Dodelijk vermoeiend maar heel erg leuk. Zeker omdat er voortdurend nieuwe games bijkomen en het tegen anderen kan gaan opnemen.

Vandaag las ik in de krant (voorpagina Leidsch Dagblad) dat Philips komt met een nieuwe vorm van gaming die niet alleen onze auditieve-  en visuele zintuigen prikkelt, maar ook ons gevoel. Zo krijgen we trillingen in de stoel, wordt het warmer en kouder en gaat het ?cht waaien.

Merken zullen ons straks virtuele ervaringen gaan bieden waar we nu nog alleen van kunnen dromen. We zullen direct worden herkend (personalisatie ten top) en geplaatst in de virtuele wereld van het merk. Daar kunnen we -als entertainment - rustig ons dingetje kunnen doen (bvb een product bekijken of kopen), anderen ontmoeten of helemaal worden meezogen worden in een zeer meeslepende film of intensieve game. Gezichtsherkenning, real-time animatie en het Phlips product gaat hier zeker bij helpen. Long content, branded entertainment, sponsored games, het staat pas aan het begin maar lijkt nu zeker te gaan gebeuren en over tien jaar hebben we een mediacontext die niet meer lijkt op die van vandaag. En waarin merken een transformatie hebben ondergaan.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • en wat te denken van de geuren

    geplaatst op
  • @Jan. Thanks voor de aanvulling!
    Philips heeft het nu nog niet over geuren. Volgens mij is dit ook een lastige. Ten eerste omdat je een ruim palet aan geuren wilt maken. Dat kost een flinke installatie aan aroma's die je fysiek zal moeten aanvullen. Ten tweede is de timing van de geur lastig. Om een goede ervaring te krijgen moet je precies op het goede moment precies het goede aroma ruiken maar dat moet ook weer verdwijnen. Je hersenen reageren extreem snel op een geur. Een geur gaat niet door een perceptiemechanisme als spraak en geluid maar 'prikt' direct door in je hersenen. Een geur verspreidt zich zeer langzaam door de lucht tov licht, geluid en andere stralingen. Daarnaast wen je snel aan een geur. Als gevolg is geur een lastige. Maar het zal ongetwijfeld volgen idd.

    geplaatst op
  • Vond via Planet overigens de iSmell. Er is dus wel ontwikkeling op dit gebied maar volgens Philips dus nog niet rijp voor de massamarkt.

    geplaatst op
  • Ook niet echt een handig gekozen naam - I smell...

    geplaatst op
  • Erwin ik waardeer je visie zéér. Gezichtsherkenning brengt ons allen verder. Zintuigmarketing is echter niet nieuw. V&D dankt er in basale vorm de toch nog marginale liquiditeitspositie aan. Elk deel van de dag worden er nieuwe geuren verspreid door het warenhuis die de perceptie van de winkel moeten sturen en de koopactie moeten stimuleren. Sommige Amerikaanse autofabrikanten danken hun succes aan de geur van hun nieuwe auto’s vaak meer nog dan niet zintuiglijke zaken als mooi, prijs en veilig.

    Wat ik erg interessant vind zijn de actuele mogelijkheden om de ‘codes’ in de cortex die zorgen voor de zintuiglijke waarneming te kunnen simuleren en te manipuleren. Beelden die zorgen voor geurwaarneming, geluiden die waarneming beïnvloeden en geuren die koopimpulsen veroorzaken . ‘Merken’, om maar even met jouw woorden te spreken, welke deze ‘source-codes’ beheersen zullen onze sensorieke beleving semi-natuurlijk kunnen beïnvloeden. Er is al zoiets als een cognitieve waarneming die met deze 'codes' sterk doorontwikkelt en benut kan worden.

    geplaatst op
  • @albert: leuk!
    vwb je eerste stukje: ik bedoelde eigenlijk in combinatie met de mediabeleving thuis, dat zit er nu aan te komen.

    vwbt je tweede stukje: dit ken ik nog niet. Je bedoelt dat je specifeke beelden, beeldpatronen of beeldpatronen in de tijd kan ontwerpen die ons laten denken dat we iets ruiken? Daar wil ik alles over weten!! meer meer meer...

    geplaatst op
  • Off-topic: je naamlink werkt niet, Erwin.

    geplaatst op
  • @Jeroen: snap k nie. Volgens mij zit www.mensmerk.nl eronder, net als bij jou www.adformatie.nl Dan kom je toch op mijn weblog???

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.