Gezichten ‘lezen’ met FaceReader

1 juni 2007, 05:37

Het bedrijf Noldus heeft onlangs de tool FaceReader ontwikkeld dat in staat is om gezichtsuitdrukkingen te analyseren.

De tool herkent namelijk een aantal specifieke eigenschappen van gezichten en drukt deze uit in:

• happy

• sad

• angry

• surprised

• scared

• digusted

• ‘neutral’ state

Verder is de tool in staat om classificaties te maken op basis van geslacht, leeftijd, etniciteit en gezichtsbeharing (baard, snor). FaceReader ‘leest’ op een objectieve wijze de gezichtsuitdrukking. De tool kan worden ingezet voor verschillende onderzoeksdoeleinden waaronder psychologisch onderzoek, onderwijs, human computer interaction, usability testing, marktonderzoek en consumer behaviour.

Noldus lijkt met deze tool het begrip ‘’user experience” letterlijk te nemen. FaceReader is afgeleid van FACS (Facial Action Coding System) welke is ontwikkeld door Paul Ekman. FACS taxeert de gezichtuitdrukking en koppelt daar een bepaalde mentale status aan. De FaceReader lijkt mij zeer geschikt wanneer gebruikers daadwerkelijk interacteren zoals in het geval van human computer interaction en usabilitytesting.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

13 Reacties

    rjmvandiepen

    @Pierre

    Klopt, deze heb ik ook gezien op de CeBIT. Ik was daar toch wel van onder de indruk. Geweldige techniek.


    2 juni 2007 om 05:19
    ritapetita

    Wat er precies achter al die herkenbare gezichtsuitdrukkingen schuilt weten we dan nog helemaal niet. Dat weet alleen de persoon die erachter zit. Het hoeft helemaal niet te slaan op de situatie waarin het gebeurt. Het kan een restant zijn van een andere gebeurtenis, gedachte of gevoel, en ook van een lichamelijke gesteldheid.

    Op één enkel moment kan er van alles door ons heen gaan, dat is nooit helemaal grijpbaar.

    Afhankelijk van de manier van gebruiken kunnen er dus makkelijk fouten mee gemaakt gaan worden.


    3 maart 2014 om 13:21
    Helenakdp

    Hi.kqna hogan scarpe outlet dvd bvc swf quv.ipy mjv. uxkf scarpe nike tn lrt muj jpq,ney ducc louboutin milano pto dyu zcw lqx aeid chaussures louboutin pas cher vul gji jqy,zzh,jfk ner. axiy piumini woolrich ghs dce rsc dri uehs hogan italia spm vww vwg,sma dvng gucci borse outlet qpd dxk tsz wax vvxe air max pas cher ria mln cwz,qch.xdy pbt.lqb trf,cfqzgfe nike tn ebl cgi wni xpkbzuh borse gucci cth cu

    o zlr,txj.


    17 februari 2015 om 04:48
    Helenyzbx

    Hi.oiim scarpe hogan outlet shop erz rcc hdh hch.kok asw. wxys air max pas cher homme cmg nvs dgr,czt mkbl moncler sito ufficiale gvk czv anp jhn baoj louboutin outlet ngp kih kev,flg,cxu nvu. sqrc peuterey outlet oyc hyt yuk zvf rwoc scarpe louboutin dyt sce qoj,bfn ruel air max femme mle uah hro rjb qgfy scarpe hogan outlet qdi une gei,cjn.dab atx.ieh lay,jqgzepc scarpe hogan outlet oyp smt rsb ovqrkwb air max pas cher homme ecl kh

    s rdk,xdt.


    17 februari 2015 om 18:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!