Getting Things Done #TNWEurope

23 april 2015, 15:00

Boris Veldhuijzen van Zanten interviewt David Allen

David Allen staat bekend als ’s werelds toonaangevende expert op het gebied van persoonlijke en organisatorische productiviteit. Hij is de internationale best-selling auteur van ‘Getting Things Done: prettig en efficiënt werken zonder stress’, ‘Ready for Anything: 52 principes voor een productiever leven’ en ‘Making It All Work: winnen in het spel van werken en leven’. Op de eerste dag van The Next Web Europe werd David door Boris Veldhuijzen van Zanten, co-founder van The Next Web, op het hoofdpodium geïnterviewd, want Getting Things Done gaat eigenlijk niet eens over Getting Things Done.

Getting Things Done

In 1998 zette de auteur de eerste letter op papier van het boek Getting Things Done. De eerste draft leek nergens op. Om de lat extra hoog te leggen, schreef hij zelf reviews over het boek. Een boek waar 25 jaren aan onderzoek in gaat, schrijf je niet bepaald in een avondje. Uiteindelijk heeft David er vier jaar over gedaan om het boek te publiceren. Het werd in 2002 gepubliceerd en werd een #1 best-seller.

Getting Things Done is een boek dat je niet in één keer hoeft uit te lezen om het toe te kunnen passen. Alle tips en methodieken zijn van waarde zolang je je hoofd kan ontlasten van informatie. Een pen op je nachtkastje leggen is bijvoorbeeld al een hele goede manier voor een betere nachtrust.

Vandaag de dag

Recentelijk heeft de auteur een geupdate versie van Getting Things Done uitgebracht, een boek dat beter op het huidige leven is toegepast. Of David het boek ook nu from scratch had kunnen schrijven, denkt de auteur van niet. Er is tegenwoordig genoeg te vinden over productiviteit, life hacks etcetera.

Getting Things Done

Afbeelding afkomstig van gettingthingsdone.com

Wel geeft hij aan dat er vandaag de dag verder eigenlijk niet veel veranderd is omtrent informatie. Het probleem is niet informatie-overload. Er zijn altijd al bibliotheken geweest die een gigantische bron aan informatie bevatten. Als dat de issue zou zijn, zou je op deze plekken letterlijk exploderen. Wat wél is veranderd, is de frequentie en blootstelling van informatie. Het filteren van wat potentieel betekenisvol voor jou is, dat is de uitdaging! Om maar een voorbeeld te geven, de meest rustgevende plek waar ook nog de meeste informatie te vinden is, is de natuur.

Actioneer

In 1995 heeft David getracht de ultieme tool te bouwen, genaamd Actioneer. Door middel van stemherkenning zou de tool post-its creëren die je to-do lijst in je agenda vormen. In de jaren 1995 tot 1997 was de markt niet groot genoeg. Het was in dezelfde tijd dat Palm populairder werd en Microsoft Outlook de desktop domineerde.

Als je nu GTD (Getting Things Done) in de app store typt, komen er zo’n 735 zoekresultaten naar boven. Het zijn allemaal list managers waar hele goede tools tussen zitten. Er is echter nog zo veel meer mogelijk die potentie zouden kunnen hebben.

Je hebt niet een nieuw besturingssysteem nodig, maar iets dat alles aan elkaar lijmt. Er zijn fantastische tools als Evernote en Dropbox die je niet met een andere tool hoeft te vervangen. Wat je nodig hebt is een dashboard dat je zelf kunt personaliseren en dat een denkalgoritme heeft zodat het zelfstandig kan bepalen wat je wil zien, hoe vaak en die je kan ondersteunen beslissingen te maken. Een tool die kan bedenken waar jij over na moet denken.

Mensen willen vaak de nieuwste dingen. Nieuwe tools zijn leuk, maar als je niet weet waar je mee bezig bent, wordt de overload alleen maar erger. Als je de GTD-methodologie beheerst, zou je zelfs voldoende hebben om met pen en papier alles om je heen te kunnen organiseren.

Leef in het nu

Het boek Getting Things Done gaat feitelijk niet om Getting Things Done. Het gaat om op de juiste manier bezig zijn zodat je in het moment kan leven. Zonder al die afleiding en ruis sta je bewuster in het leven en ben je scherper. Dus zit niet de hele tijd op je smartphone, maar leef!

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!