Gesponsorde online content effectief

Gesponsorde online content effectief
, Upstream
@marcoderksen

Naarmate het aantal internetgebruikers wereldwijd toeneemt, wordt online adverteren een steeds belangrijker onderdeel van de marketing mix. Omdat het gebruik van banners vrij controversieel is, zoeken adverteerders naar andere vormen van internetreclame.

Karen L. Becker-Olsen van New York University onderzocht de effectiviteit van banner-reclame en gesponsorde content bij web communities. De resultaten wezen uit dat zowel communities als adverteerders profiteren van gesponsorde content.

Gesponsorde content zorgt vooral voor een positieve houding ten opzichte van de adverteerder en maakt dat consumentenrespons tegenover de producten of diensten verbetert: consumenten schatten de kwaliteit hoger, zien de betrokken adverteerder eerder als marktleider en zijn tot op zekere hoogte ook meer bereid om een daadwerkelijke aankoop te doen.

Uit het onderzoek bleek verder dat reclameboodschappen met gesponsorde content anders verwerkt worden dan banner-reclame. Het hangt dan ook van het doel van de reclame af of adverteerders beter banners of gesponsorde content kunnen gebruiken. In sommige gevallen kan een combinatie van beide het meest effectief zijn.

Bron:
http://nu.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Zijn banner-advertising en ‘sponsored content’ effectieve manieren om commerciële boodschappen te communiceren? Karen L. Becker-Olsen (New York University) heeft uitgebreid empirisch onderzoek gedaan naar de effecten van banner-advertising en sponsored content.

    De onderzoeksresultaten stemmen positief. Ten eerste is gebleken dat banner-ads de attitude tegenover een onderneming, de klantenresponsiviteit en de gepercipieerde productkwaliteit aanzienlijk kunnen verbeteren/versterken - mits er een goede fit is tussen de banner-advertentie en de website. Met andere woorden: als banners niet effectief zijn, komt dat waarschijnlijk doordat ze op de verkeerde website(s) staan.

    Ten tweede is gebleken dat ook sponsored content – als variant op gesponsorde sportgebeurtenissen of andere events — een effectief advertentie-instrument is. ‘Gesponsorde inhoud’ kan een positieve houding tegenover een adverteerder creëren en kan de klantenresponsiviteit, gepercipieerde productkwaliteit, gepercipieerde category leadership en zelfs de aankoopintentie versterken. Volgens Becker-Olsen is het niet ondenkbaar dat sponsorship zich gaat ontwikkelen tot een waardetoevoegend alternatief voor — of op z’n minst een waardevolle aanvulling op — banner-advertising voor ondernemingen die de banden met hun klanten willen aanhalen.

    Bron:
    Journal of Advertising

    Via:
    http://www.marketing-online.nl/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.