Gebruikers zoekmachines zeer tevreden

Gebruikers zoekmachines zeer tevreden

95% van de internetbezoekers vindt wat hij zoekt via de verschillende zoekmachines. Hiermee onderstrepen zoekmachines hun kracht als navigatiemiddel op het internet. Ergernissen zijn er ook, zoals verwijzingen naar dode links, niet relevante zoekresultaten, of de vertoning van teveel resultaten na het geven van een specifieke zoekopdracht.

Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en Internetonderzoekbureau R&M interactive dat twee maal per jaar wordt gehouden. Voor dat onderzoek werden 1.480 internetgebruikers ondervraagd over hun zoekgedrag. De ondervraagde steekproef vormt een representatieve afspiegeling van Nederlandse internetgebruikers.

Verschillen tussen zoekmachines
Google steekt qua geleverde prestatie boven het gemiddelde uit. Zij laat zien dat maar liefst 97% van de internetgebruikers die via Google zoekt, meestal vindt wat hij zoekt. De resultaten van Ilse vertonen een stijgende lijn, op dit moment geeft 92% van het zoekende publiek aan, bij Ilse meestal te vinden wat hij of zij zoekt. Ter vergelijking: in mei 2002 toonde Ilse een score van 84%. MSN laat momenteel een score zien van 84%.

Verschillen tussen jong en oud
Opvallend is dat de zoekende internetter naarmate hij ouder wordt, het moeilijker vindt om via zoekmachines de juiste informatie te vinden. Tot een leeftijd van 35 jaar kan de gemiddelde internetter goed uit de voeten met het gebruik van een zoekmachine.

Voor gebruikers tussen de 35 en de 50 jaar wordt dit al wat moeilijker; personen van 50 jaar of ouder hebben het meeste moeite met het vinden van de gewenste informatie.

Ergernissen
Er zijn echter ook ergernissen bij het zoekende internetpubliek. Slechts 26% van alle zoekmachinebezoekers zegt zich helemaal nooit te irriteren aan de bezochte zoekmachines. Waar bestaan deze ergernissen dan uit? 43% van de gebruikers van zoekmachines stoort zich wel eens aan ?dode links?. Ook het krijgen van ?niet relevante zoekresultaten? vindt 29% van het ondervraagde publiek enigszins vervelend. Als een link naar dezelfde website vaker als 1 keer wordt genoemd, wordt dit maar op prijs gesteld door 68% van de bezoekers van zoekmachines; 32% stoort zich eraan. Het tonen van ?teveel resultaten? wordt door 13% van de zoekende internetter als ergernis ervaren.

Bron:
http://www.persberichten.com/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.