Gebruikers zoekmachines zeer tevreden

2 oktober 2003, 17:36

95% van de internetbezoekers vindt wat hij zoekt via de verschillende zoekmachines. Hiermee onderstrepen zoekmachines hun kracht als navigatiemiddel op het internet. Ergernissen zijn er ook, zoals verwijzingen naar dode links, niet relevante zoekresultaten, of de vertoning van teveel resultaten na het geven van een specifieke zoekopdracht.

Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en Internetonderzoekbureau R&M interactive dat twee maal per jaar wordt gehouden. Voor dat onderzoek werden 1.480 internetgebruikers ondervraagd over hun zoekgedrag. De ondervraagde steekproef vormt een representatieve afspiegeling van Nederlandse internetgebruikers.

Verschillen tussen zoekmachines

Google steekt qua geleverde prestatie boven het gemiddelde uit. Zij laat zien dat maar liefst 97% van de internetgebruikers die via Google zoekt, meestal vindt wat hij zoekt. De resultaten van Ilse vertonen een stijgende lijn, op dit moment geeft 92% van het zoekende publiek aan, bij Ilse meestal te vinden wat hij of zij zoekt. Ter vergelijking: in mei 2002 toonde Ilse een score van 84%. MSN laat momenteel een score zien van 84%.

Verschillen tussen jong en oud

Opvallend is dat de zoekende internetter naarmate hij ouder wordt, het moeilijker vindt om via zoekmachines de juiste informatie te vinden. Tot een leeftijd van 35 jaar kan de gemiddelde internetter goed uit de voeten met het gebruik van een zoekmachine.

Voor gebruikers tussen de 35 en de 50 jaar wordt dit al wat moeilijker; personen van 50 jaar of ouder hebben het meeste moeite met het vinden van de gewenste informatie.

Ergernissen

Er zijn echter ook ergernissen bij het zoekende internetpubliek. Slechts 26% van alle zoekmachinebezoekers zegt zich helemaal nooit te irriteren aan de bezochte zoekmachines. Waar bestaan deze ergernissen dan uit? 43% van de gebruikers van zoekmachines stoort zich wel eens aan ?dode links?. Ook het krijgen van ?niet relevante zoekresultaten? vindt 29% van het ondervraagde publiek enigszins vervelend. Als een link naar dezelfde website vaker als 1 keer wordt genoemd, wordt dit maar op prijs gesteld door 68% van de bezoekers van zoekmachines; 32% stoort zich eraan. Het tonen van ?teveel resultaten? wordt door 13% van de zoekende internetter als ergernis ervaren.

Bron:

http://www.persberichten.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!