Gates verwacht nieuw reclametijdperk

7 juni 2004, 11:26

Er wordt al jaren geroepen dat het tijdperk van de klassieke, massamediale reclame ten einde loopt. Volgens Bill Gates zitten die veranderingen er nu echt aan te komen. De consument zal meer en meer aan de knoppen zitten.

Adverteerders zullen daar rekening mee gaan houden. De adverteerder zendt z?n boodschap de wereld in en hoopt dat de consument het oppikt. Dat is de klassieke manier van reclame. Maar dit eenrichtingsverkeer heeft volgens Bill Gates langzamerhand z?n tijd gehad. Internet leert de consument hoe prettig het is als hij zelf aan de knoppen zit, en dat werkt door in andere media. Tv zal in de toekomst steeds meer een internet-achtig karakter krijgen, en dat betekent dat de consument zelf bepaalt op welk moment hij waarnaar kijkt. Reclamemakers moeten in reactie daarop andere wegen zoeken om die consument te bereiken. We zien nu al dat productplacement toeneemt. Daarnaast zullen creatieven zich meer moeten inspannen om de verpakking van de reclameboodschap zo aantrekkelijk te maken dat de consument vrijwillig kijkt. Maar er is ook een andere kant aan de medaille: in de beste hardsell traditie zullen sommige adverteerders er alles aan blijven doen om tot de consument door te dringen. Niet voor niets neemt spyware hand over hand toe. Daar zullen softwareproducenten als Microsoft de komende jaren nog hun handen aan vol hebben.

Bron:

Advertising Age en Marketing online nieuwsbrief

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Het grote probleem van de Nederlandse tijdschriften en e-zines is dat een groot deel van het nieuws uit het buitenland komt. Alvorens journalisten dit nieuws begrijpen en hebben vertaald zijn we in voorkomende gevallen weken verder. Er is dan altijd wel iemand die het al heeft gepost in zijn (of haar) weblog.

    Gaat steeds lastiger worden voor journalisten om met uniek nieuws te komen. Of zouden ze zich in de toekomst laten leiden door hetgeen er in de weblogs wordt gepost?


    7 juni 2004 om 18:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!