Gamification in B2B
Voorbeelden en kansen voor B2B gamification
Gamification is het toepassen van speldenken en speltechnieken. Eerder schreef ik al over gamification in de praktijk, gamification in Nederland, wat gamification niet is en de kansen voor gamification in organisaties. Maar ook voor B2B-gamification zijn er volop kansen. Hoog tijd dus om ook die kant van gamification te belichten!
1. Een gamified klantencommunity
Het SAP community network is met meer dan 2.500.000 gebruikers één van de grootste klantcommunities ter wereld. Iedereen kan informatie delen of vragen stellen over SAP-producten. Medewerkers spelen een bescheiden rol, de echte experts zijn de gebruikers. De antwoorden, tips en ideeën worden namelijk aangedragen door klanten en fans van SAP. Zij benutten het podium om hun expertise te ventileren.
Door slimme gamification van de community worden gebruikers geprikkeld hun kennis actief met anderen te delen. Zo zijn er badges en punten te verdienen om jezelf omhoog te werken op de statusladder. Maar ook aan de subtiele kant van gamification is gedacht. Leden kunnen zich specialiseren (kwaliteit boven kwantiteit) en zelfs verkozen worden tot member of the week (epic meaning).
De gamified klantcommunity is dus een perfect middel om gebruikers te binden en ze elkaar te laten helpen. Voor de gebruikers is het de mogelijkheid om hun expertise te etaleren en zo een goede indruk te maken op (potentiële) klanten. Heb je zelf een klantcommunity die maar niet van de grond wil komen? Bedenk dan wat er voor jouw klanten te halen en te brengen is en hoe je met gamification die intrinsieke motivatie aan kunt wakkeren!
2. Gamified partnerprogramma’s
De welbekende partnerprogramma’s waar veel grote softwarehuizen mee werken zijn al een soort game, alleen zijn ze vaak eendimensionaal ontworpen. ‘The only way up’ is meer omzet genereren. De beloning is korting en misschien een kaartje voor het jaarlijkse golf- en kreeftevent.
Wat ontbreekt is de flow die ervoor zorgt dat spelers het spel op hun manier kunnen spelen, steeds een level verder willen en met plezier het maximale bereiken. Door een strakke flow, een opeenvolgende diversiteit aan uitdagingen (van bugreport plaatsen tot €1.000.000 omzet genereren) en een nieuwe manier van belonen (waarbij klanten zelf hun beloning kiezen) geef je iedereen de kans om te winnen!
3. Gamification van je website en salesfunnel
Ook voor veel B2B-bedrijven is de website het eerste en belangrijkste contactpunt met prospects. Gamification kan helpen om van anonieme websitebezoekers realtime warme leads te maken. Met de gamification-oplossingen van bijvoorbeeld Badgeville of Bunchball kun je sitebezoekers realtime volgen en iedere actie naar gelang de aard en waarde van die actie belonen.
Als een bezoeker al drie keer van de productpagina naar de contactpagina heeft geklikt, is dat een duidelijk koopsignaal. Met gamification kun je daar realtime op inspelen door hem bijvoorbeeld te belonen met een eenmalig aanbod als hij zijn gegevens achter laat.
Mensen houden van doelen. Dus draai de rollen om en geef bezoekers van je site een doel! Whitepaper downloaden? Laat ze het verdienen.
Zelf heb ik een keer een bescheiden mailing verstuurd namens Fanminds. We stuurden honderd marketingmanagers anonieme ‘fanmail’ en ondertekenden de brief met een mysterieuze afzender. De marketingmanagers waren gevleid en werden nieuwsgierig naar de ware identiteit van de anonieme afzender. Zo draaiden we de rollen om en gingen wij niet achter hen aan, maar zij achter ons! Door de actie te tweeten en hun gegevens achter te laten, konden ze de ware identiteit ontrafelen. Een klein verschil in benadering die ons meer dan 60% respons en direct business opleverde.
Gamification hoeft dus niet altijd om punten of status te gaan. Door mensen nieuwsgierig te maken, ze doelen te geven en te denken in de flow van games kun je ook B2B van stille prospects, actieve klanten maken!