Gamification in de organisatie

7 mei 2012, 13:00

Voorbeelden en kansen voor het toepassen van gamification in organisaties

Gamification is het toepassen van speldenken en speltechnieken. Eerder schreef ik al over gamification in de praktijk, gamification in Nederland en wat gamification niet is. Hoewel de meeste aandacht uit gaat naar B2C-gamification zijn er ook volop kansen om gamification succesvol toe te passen binnen de organisatie. Bijvoorbeeld om medewerkers te motiveren of gezond te houden!

1. Fitte medewerkers dankzij gamification

Floord is een recent initiatief uit de UK waarbij medewerkers beloond worden voor het nemen van de trap. Door sensors op je bedrijfspasje en de trappen wordt iedereen die de trap neemt automatisch gemeten. Iedere trede is punten voor de ranglijst waard en dus vermijden medewerkers de lift. Samen strijden ze om de titel van meest fitte afdeling!

Een ander bedrijf, Next Jump uit Amerika, stelde onlangs $20.000,- beschikbaar aan haar 5 meest sportieve medewerkers. Door spelementen als ‘challenges’ en ‘team collaboration’ te gebruiken werd het niet alleen door de die-hards opgepikt maar gingen maar liefst 80% van de medewerkers hier actief door sporten.

Gamification kan je medewerkers dus net dat steuntje in de rug geven om meer te sporten, gezonder te eten of simpelweg wat vaker de trap te nemen.

2. Medewerkers motiveren en belonen

‘Climbing up the ladder’ is voor veel medewerkers al een soort game, alleen niet altijd leuk. Er is geen instant feedback, er zijn te weinig schouderklopjes en de challenges zijn vaak onmogelijk of juist te saai. Zou het niet interessant zijn om aanstormende generatie-Y te motiveren op manieren die ze herkennen en waar ze gevoelig voor zijn? Door ze in teams te laten spelen, hun eigen battles te laten kiezen en ze zelfs fouten te laten maken?

Dankzij de gamification-oplossing Nitro voor Salesforce.com wordt jouw salesteam niet alleen gemotiveerd door geld maar ook door slimme spelelementen. Spelers strijden zo niet alleen voor hun eigen bonus maar ook voor prestigieuze titels als ‘meest actieve speler’, ‘beste teamprestatie’ en ‘hoogst gewaardeerde speler’.

3. 360 graden coaching met gamification

Als je de medewerkersgame nog verder doortrekt, kun je zelfs denken aan gamified coaching door en voor medewerkers. In veel van de huidige sociale games kunnen spelers elkaar beoordelen en punten, credits, achievements of unlockables uitwisselen. Dus als een medespeler mij helpt of als ik zie dat hij iets unieks presteert kan ik deze speler belonen.

Waarom kan dat eigenlijk in organisaties niet? Waarom bepaalt alleen de manager aan het eind van het jaar of ik mijn bonus krijg? Waarom kunnen Piet van Repro (omdat ik mijn drukwerk altijd op tijd en netjes aanlever) of Sanne van HR (omdat ik dit jaar twee keer een afscheidsborrel voor een collega heb georganiseerd) hun kudos (waarderingspunten) niet aan mij geven? Zodat we dankzij gamification een 360 graden beeld krijgen van wat ik allemaal heb gepresteerd dit jaar?

4. Leuk en dus effectief opleiden

Tot slot zijn er talloze voorbeelden van online opleidingsmodules die een extreme boost in activiteit hebben gekregen dankzij gamification. Bij Codecademy blijft het nog bij badges en leaderboards maar bij CodeRacer race je tegen vrienden op basis van jouw leerprogressie.

Zelfs Microsoft heeft gamification omarmd met ‘Ribbon Hero II’. Een gamification-oplossing die iedereen gratis in MS Office kan installeren en waarmee zelfs de traagste digibeet al spelenderwijs in no-time flitsende PowerPoint-presentaties en Excel-sheets in elkaar draait.

Bij succesvolle games ontdek je nieuwe werelden en technieken. Door te spelen word je slimmer. Laten we gamification dan ook toepassen in de wereld die we ‘werk’ noemen.

Rutger is de bedenker en oprichter van 24sessions.com, de SAAS oplossing voor online advies.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Itamar Sharon

    Hoi Rutger,

    erg leuk artikel! Ik vroeg mij af of er boeken zijn over het gebruik van gamification op de werkvloer. Weet jij dit toevallig?

    Groet,

    Itamar


    30 juli 2012 om 14:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!