Future jobs waarop je straks kunt solliciteren

11 oktober 2019, 13:45

Vergelijk de vacatures van nu eens met die van tien jaar geleden. Zeker weten dat je in de archieven van 2009 geen UX-copywriters, XR-designers en Design Sprint Facilitators tegenkomt. De arbeidsmarkt verandert snel door de exponentiële ontwikkeling van technologie. Wat betekent dat voor jou als vakspecialist, welke vaardigheden worden belangrijk en wat zijn de beroepen van de toekomst? We blikken vooruit met drie voorbeelden van future jobs.

Heeft u nog botte messen, mevrouw?

Dat oude beroepen verdwijnen en nieuwe ontstaan, is van alle tijden. Niemand wordt meer gewekt door een porder aan het raam. Wel door een data-driven sleep-cycle app die is ontwikkeld door een team van data-analisten, developers en designers. Een scharensliep kom je niet meer tegen, maar je bent niet verbaasd als je op een feestje een interaction designer ontmoet. Van de kinderen die nu waar ook ter wereld naar de basisschool gaan, krijgt twee derde later een beroep dat nu nog niet bestaat.

“Dat oude beroepen verdwijnen en nieuwe ontstaan, is van alle tijden”

Eigenlijk gebeurt er steeds hetzelfde: aan de ene kant gaat werkgelegenheid verloren, aan de andere kant schieten de nieuwe carrièrekansen uit de grond. Het enige verschil met vroeger is dat technologie het tempo flink opvoert. Kon de porder het misschien nog uitzingen tot aan z’n oude dag, nu is de kans groot dat je tijdens je werkzame leven het roer een paar keer goed moet omgooien.

Future skills

Trendwatchers, economen en arbeidsmarktspecialisten zijn het erover eens: technologie neemt steeds meer repetitief routinewerk van ons over. Vooral uitvoerende functies zijn hier de dupe van: denk aan eenvoudige administratieve rollen, lopendeband- en kassawerk. Tegelijkertijd ontstaat er ruimte bij creatieve en strategische rollen. Want al die digitale processen, diensten en producten die het handwerk van ons overnemen, moeten wel door iemand worden uitgedacht, ontworpen en getest.

“Er is werk aan de winkel op het snijvlak van tech, strategie en creativiteit”

Werk aan de winkel dus op het snijvlak van tech, strategie en creativiteit. Natuurlijk zijn daar andere vaardigheden voor nodig dan voor uitvoerend routinewerk. Het World Economic Forum maakte een lijstje van skills die in de toekomst steeds belangrijker worden. Hierin staan bijvoorbeeld originaliteit, innovatiekracht en ideeëngeneratie. Gelukkig kun je veel van deze vaardigheden ontwikkelen. Misschien ben je nu nog niet klaar voor de sprong naar je future job, maar met de juiste training kun je de stap waarschijnlijk wél zetten. Geen zorgen dus, youve got this.

Dit doen we straks in 2030

We bedachten drie beroepen die in 2030 belangrijk zullen zijn.

Chief Experience Officer

Over een paar jaar zijn bijna alle organisaties overgestapt op digitale dienstverlening. In de callcenters en stenen kantoortjes van weleer worden nu groenten verbouwd. Klanten, burgers en medewerkers kunnen terecht op websites, apps en platforms om hun zaken te regelen. UX-design is hierdoor cruciaal geworden. De hele business staat of valt bij de gebruikservaring die ze biedt. De Chief Experience Officer (CXO) overziet de UX binnen de hele organisatie, en zet de strategische lijnen voor de toekomst uit.

Augmented Reality Designer

Augmented Reality is in 2030 echt gemeengoed geworden. Het digitale laagje over de werkelijkheid creëert allerlei nieuwe mogelijkheden, en niet alleen in de game- en gadgetscene. De technologie wordt toegepast in alle sectoren: van zorg en onderwijs tot marketing en de makelaarswereld. Genoeg te doen dus voor Augmented Reality Designers, die deze ‘extended reality’-ervaringen ontwerpen.

Chief Design Officer

Bij ‘design’ denk je misschien aan mooie meubels of een homepage die van het scherm spat, maar in het tech-tijdperk is álles design. Design Thinking is namelijk de belangrijkste methode geworden om nieuwe diensten, producten, oplossingen en werkwijzen te ontwikkelen. De Chief Design Officer (CDO) bewaakt het design-DNA van de organisatie en ontwikkelt een ontwerpvisie voor de toekomst.

“In het tech-tijdperk is álles design”

De functies hebben met elkaar gemeen dat ze technologie, strategie en creativiteit combineren. En ze vragen om de future skills die we hierboven hebben genoemd. Op welke functie solliciteer jij straks?

Minke Havelaar
Manager BD en Marketing bij Competence Factory

Minke Havelaar is Hoofd Marketing en Business Development bij opleidingsinstituut Competence Factory. Samen met haar team is Minke verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe 'future proof' opleidingen en trainingen op het snijvlak van creatie, strategie en tech. Berucht als 'smaakpolitie'. Altijd iets nieuws aan het leren. Op dit moment: Grieks, zakelijk tekenen en UX.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!