Foto’s delen voor gratis wifi (en meer toerisme in Japan)

Studenten van Zweedse School of Communication bedenken inventieve campagne

Foto’s delen voor gratis wifi (en meer toerisme in Japan)

De tsunami heeft er voor gezorgd dat Japan een sterke teruggang in haar toerisme heeft gekend. Tijd voor Japan om haar imago op te frissen. Er zijn al eerder verschillende pogingen gedaan, maar nu krijgt het Japans bureau voor toerisme een briljante campagne aangereikt door een paar Zweedse studenten. Het idee: door het online foto’s delen kunnen toeristen een gratis Wifi verbinding verdienen.

Tsunami

De hele wereld stond weer even stil toen het bericht kwam van de aardbeving en tsunami in Japan in maart 2011. Tot vandaag de dag lijdt het toerisme van Japan onder deze gebeurtenis. Veel mensen lijken nog steeds de beelden van de tsunami op hun netvlies te hebben staan als ze aan Japan denken en de afbeeldingen ervan zijn op Google nog volop aanwezig. Volgens het Japans bureau voor toerisme is echter bijna alles in het land terug naar het normale leven. Hen rest alleen nog de schone taak om het imago van Japan om te vormen tot dat van een veilig en prachtig land voor toeristen.

Fly to Japan!

In oktober 2011 kwam het Japans bureau voor toerisme zelf met het idee om in 2012 maar liefst 10.000 gratis vliegtickets naar Japan uit te delen. Het enige dat deelnemers hoefden te doen is online een reisplan in te dienen en de Japanse regering zou de gelukkige winnaars uitkiezen. Van de winnaars werd alleen verwacht dat ze in de social media over hun trip zouden schrijven. In de hoop dat de positieve verhalen die hierdoor de wereld ingezonden worden de twijfels over reizen naar het land van de rijzende zon zouden wegnemen. Helaas heeft de regering van Japan de campagne niet goedgekeurd wegens het ontbreken van budget.

Post from Japan!

Een andere insteek kwam van een aantal Zweedse studenten. Toeristen maken foto’s, duizenden, prachtige foto’s. Die mooie beelden van Japan zijn er dus in groten getale, maar komen bij de gemiddelde mens nog niet naar boven als men denkt aan Japan. Een geweldig initiatief van studenten zorgt er voor dat toeristen ambassadeur worden van het land. Ze zetten de foto’s en de vraag naar internet in om het imago van Japan te veranderen.

De studenten gaan er vanuit dat toeristen de gemaakte foto’s niet uploaden omdat er internet voor nodig is, en het gebruik daarvan in het buitenland een fortuin kost. Maar wat nou als je in ruil voor het plaatsen van een foto op Facebook gratis gebruik mag maken van Wifi? Doordat de toeristen via een applicatie op hun smartphone de gemaakte foto’s plaatsen op hun Facebook timeline krijgen ze als beloning een aantal minuten Wifi. Deze minuten kunnen ze ook verdienen doordat hun foto’s op Facebook geliked worden door anderen.

Een prachtige campagne omdat mensen graag hun belevenissen delen op sociale media maar daar op reis vaak door worden tegengehouden door de kosten van het gebruik van internet. Op deze manier kun je jouw met een smartphone geschoten pareltjes delen en krijg je ook nog gratis Wifi.

Op dit moment is nog onzeker of de campagne is opgezet in opdracht van een opdrachtgever (bijv. het Japans bureau voor toerisme) of uit eigen initiatief. Maar inventief is 'ie in ieder geval wel.

Bekijk hier de video:


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • In elk metro station in Japan is gratis wifi. Verder is ook in bijna elk hotel gratis super high speed internet aanwezig. Ik zit dit jaar weer bijna drie maanden in Japan, een hele mooie en veilige vakantiebestemming. Zeker niet zo duur, zoals vaak wordt gezegd. Dus een aanrader voor iedereen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.