Facebook voor de kleine ondernemer: 5 voorbeelden

Facebook voor de kleine ondernemer: 5 voorbeelden

Stel: je bent een kleine ondernemer. Je hebt een mooi bedrijf en je klungelt wat aan met sociale media. Je tikt hier en daar een berichtje. Er wordt wat gereageerd. Je plaatst onderweg op je smartphone een reactie. Het knaagt. Want eigenlijk zou je er veel meer uit willen halen. Maar hóe? Ik sprak met Diederik Broekhuizen, freelance socialmedia-adviseur en -creatief, over de inzet van Facebook en sociale media onder de kleinere ondernemers. Wat zijn volgens hem nou goede voorbeelden?

Onderzoek van Hiscox in de US (dec, 2012) laat zien dat nog niet massaal gebruik wordt gemaakt van sociale media door kleine ondernemers. In het onderzoek gebruikt slechts 35% van de ondernemers sociale media voor hun bedrijf (19% gebruikt Facebook, 15% Linkedin en 4% Twitter). MKB’ers vinden het moeilijk om te starten met sociale media omdat het voelt als schieten met hagel. Hoe bereik je een jouw (kleine) doelgroep op een kanaal waar werkelijk iedereen op aanwezig is? En hoe val je op tussen al die pagina’s?

Het is zeker lastiger voor MKB’ers om succesvol te zijn op sociale media”, zegt Diederik Broekhuizen, zelf verantwoordelijk voor verschillende Facebookpagina’s van MKB’ers. “Ten eerste heb je te maken met een lager budget. Er is vaak geen geld om een ervaren socialmediaredacteur of -manager aan te nemen, advertenties te plaatsen of om grote prijzen weg te geven. Ten tweede kennen mensen minder vaak het merk, daarom zijn ze minder geneigd uit zichzelf het platform op sociale media op te zoeken. De natuurlijke aanwas is daardoor vaak kleiner.”

5 voorbeelden

Toch kunnen Facebookpagina’s van kleinere ondernemers júist interessant zijn voor de directe mensen uit de omgeving. Nieuw tentje in de buurt? Like, misschien hebben ze een goede kaart. Leuk feest binnenkort bij jouw in het dorp? Like, wie weet gaan je vrienden ook. Heeft je favoriete winkel een nieuwe collectie? Like, en vraag gelijk of ze jouw maat nog hebben. Kleine ondernemers zijn hot. Juist nu we op zoek zijn naar activiteiten die om ons heen gebeuren, in plaats van aan de andere kant van de wereld. Ik vroeg Diederik naar enkele succesvolle voorbeelden.

1. Bilder & de Clerq

“De gloednieuwe winkel van Bilder & De Clerq in Amsterdam, waar je alle ingrediënten per gerecht kunt kopen, lukt het om 3 maanden na opening al meer dan 4,900 likes te hebben. Dit hebben ze heel slim aangepakt door reeds in januari 2012 te beginnen met het informeren van de potentiële consument. Het tekenen van het huurcontract voor de winkel in juli 2012, hun inspiratiebezoek aan Engeland in november 2012, de sleuteloverdracht in december 2012, uitgebreid verslag van de verbouwingen van het pand, het aannemen van nieuwe werknemers en natuurlijk alles omtrent de opening. Alle content gaat gepaard met zeer smakelijk beeld van de producten, de huisstijl en de winkel. De teksten zijn kort en enthousiast en overal is duidelijk goed over nagedacht”.

2. Sawadee

“Reisbureau Sawadee blinkt echt uit in fijne, stijlvolle updates over waar ze goed in zijn: groepsreizen naar avontuurlijke bestemmingen. Ze kleden hun acties origineel in, hebben een fijne tone of voice en weten altijd weer de juiste afbeeldingen te kiezen om je direct te laten smachten naar een eigen wereldreis.” Bekijk ter inspiratie deze posting of deze.

3. Schorem

“Niet veel winkels kunnen deze Barbier nadoen: meer dan 40.000 likes! Nu zijn likes natuurlijk niet het allerbelangrijkste, het gaat uiteindelijk om de engagement, de interactie op je pagina. Toch is het noemenswaardig dat deze baardenkapper zo ongelofelijk veel aanhang heeft. De pagina speelt goed met beeld. Voor en Na foto’s van opvallende knipbeurten, grappige foto’s en de sfeer van de zaak komen direct goed over via het beeld en de teksten”. Een voorbeeld van een succesvolle posting van Schorem vind je hier.

4. Restaurant de Jong 

"Dit is een goed voorbeeld waar mooi beeld blijkbaar heel goed werkt. Maar ook het delen van goed nieuws levert veel likes op”.

5. A-film

Zelf is Diederik verantwoordelijk voor de Facebookpagina van A-film. “We proberen de content altijd net even anders te brengen dan andere partijen uit de filmindustrie. We proberen niet alleen mensen naar de bioscoop te trekken, maar willen de filmliefhebbers ook achter de schermen van de filmdistributie laten meegluren. Wie werken er? Wat komt er allemaal bij kijken?"

"Tevens spelen we in op de filmliefde en -kennis van de bioscoopbezoekers. Wat was hun favoriete Nederlandse film? Welke acteur zien ze liever? We geven ook regelmatig mooie grote prijzen weg via speciale tabs, zoals reizen, een jaar lang toegang tot alle exclusieve filmpremières of je gewicht in aantal DVD’s. Maar ook postings zonder prijsmechanisme doen het goed, en zijn soms heel laagdrempelig”.

Geen geld? Wees creatief!

Er is al veel geschreven over hoe te starten met social media. Een plan is noodzakelijk: wie houdt het bij, wat wil je bereiken, is de organisatie er klaar voor? MKB’ers die weinig budget hebben moeten het hebben van creatieve content. Leg alles vast wat je meemaakt je onderneming en deel wat je geschikt vindt op een leuke manier.

Wil je echt een stapje verder, ga dan op zoek naar designers binnen je eigen netwerk die mooie afbeeldingen kunnen maken. En een Facebooktab hoeft niet duur te zijn als je via-via een developer voor een zacht prijsje iets laat maken. En blijf vooral andere merken volgen (zie bijvoorbeeld deze blog van Diederik), er is genoeg inspiratie voor een succesvolle Facebookpagina.

Ken jij goede voorbeelden van Facebookpagina’s door kleine ondernemers of MKB’ers? Laat het weten!


Delen

0
3


Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • Leuke, herkenbare blogpost! Dank voor het delen van deze voorbeelden.

    geplaatst op
  • Leuk om te zien dat ons werk bij Sawadee niet onopgemerkt blijft! Mooie selectie posts is er gemaakt! Helemaal die van de Barbier met 40.000 likes...

    geplaatst op
  • Interessant artikel, leuk geschreven èn herkenbare content! Nu de oplossingen!

    geplaatst op
  • Leuk stuk! Zeker kudos voor Bilder & de Clerq en de manier waarop zij met hun Facebook fans communiceren. Vooral hun aanbieding mechanisme werkt aanstekelijk: "Drie gerechten zijn vandaag voor het laatst en dus met die fijne 35% korting - wees er snel bij want OP = OP!"

    Een kleine kanttekening bij je stuk, de Facebook pagina van Schorem doet zijn naam eer aan. Neem maar eens een kijkje bij hun likes. Hier zie je dat de meeste fans uit Bangkok komen. ;-) https://www.facebook.com/Schorem/likes

    geplaatst op
  • Interessante blog! Leuk!

    geplaatst op
  • Leuke post!

    @Jantine, schorem idd! Ik ben benieuwd of deze kapper de meeste klanten in Thailand heeft zitten inderdaad ;-)

    Als lokale business heb je ook veel voordelen. Je kan heel relevant communiceren met dingen die ook echt in de omgeving gebeuren of directe impact hebben in het dagelijkse leven van het dorp of de stad.

    Naast goede content die leid tot actie is het juiste bereik genereren ook heel belangrijk. Kwalitatief bereik kun je op twee manieren krijgen:
    - Communiceer je Facebook pagina in-store, op print folders, op je website, in de handtekening van je email en nieuwsbrieven
    - Met Facebook advertenties kun je ontzettend lokaal targetten, tot op dorpslevel met eventuele omtrek, geslacht, leeftijd, hobbies & interesses etc :-)

    geplaatst op
  • Hey, bedankt voor het mooie stukkie, altijd fijn om te horen natuurlijk... Die Thaise fans...? Hahaha, ik heb een keer een shirtje opgestuurd naar een collega (de enige) in Bangkok, die heeft dat gepost en daarna ging het los... Dus, zelf gegenereerd, maar inderdaad raar dat ons shoppie aan de andere kant van de wereld zo beroemd is, dit heeft ons overigens wel drie artikelen in lokale bladen (en Singapore) op geleverd, en een bescheiden aantal bestellingen van shirtjes en posters. Maar ik ben het volledig met jullie eens, het gaat niet om nummers maar wat je ermee doet maar toch zijn ook de fans op andere continenten die je naam laten groeien en waardoor je potentieel bereik omhoog gaat. Elke fan is er een die op de like knop heeft geduwd en daardoor in onze ogen een echte (fan) Wij hadden voor de opening van de winkel geen FB, en zijn eigenlijk begonnen met social media op de dag dat we open gingen en we hebben er heel veel van geleerd. Ik denk dat de free publicity veel heeft opgeleverd maar dat het grootste deel van de free publicity te danken is aan de social media. Het eerste jaar was het knokken voor een lettertje in de krant, maar met een (actuele) FB pagina maak je het de media makkelijker een beeld van je te scheppen. Al met al... Wij geloven heilig in de kracht van FB en aanverwanten en willen nogmaals bedanken voor het mooie stukkie, het is natuurlijk altijd gaaf om van mensen die er verstand van hebben te horen dat je goed bezig bent.

    Greetzzz, Bertus.

    geplaatst op
  • Bedankt voor de reacties! Erg leuk om te horen.
    Keep up the good work!

    geplaatst op
  • Leuke reacties inderdaad.

    Meeste mensen die Schorem liken komen trouwens gewoon uit Rotterdam. Wekelijks komen er zo'n 1000 likes bij. Heel knap nog steeds.

    Wie weet er nog andere goede voorbeelden van MKB'ers op Facebook? Ik lees ze graag.

    geplaatst op
  • Leuke tips, met aardige, aansprekende voorbeelden.

    geplaatst op
  • Heel leuk.

    Hutspot Amsterdam is ook een goed voorbeeld hiervan.

    http://www.facebook.com/HutspotAmsterdam?fref=ts

    geplaatst op
  • Ik vind de pagina van restaurant de Jong sterk in content, maar ik mis de interactie op de pagina. Restaurant de Firma in Nijmegen http://www.facebook.com/defirmanijmegen doet dit wel goed. Je kan daar ook reserveren via facebook en twitter. Tevens hebben ze instagram, tumblr en een actie op foursqyare.

    geplaatst op
  • @Mitchell: misschien een idee om volgende keer gewoon erbij te vermelden dat jij degene bent die die Facebook-pagina en andere kanalen runt? Wel zo netjes, toch?

    geplaatst op
  • Ik kreeg net een melding van een nieuwe reactie in mijn mail van ene Simomes, ik zie hem hier alleen niet staan. Ze denkt dat wij likes gekocht hebben? Ik wist niet eens dat dat kon... Maar ik snap dat iedereen dat kan beweren. Ik maak zo nu en dan gebruik van het sponseren van sommige posts en dat levert altijd fans op in de gebieden waar je al veel fans hebt zitten wat logisch is omdat het de vrienden van vrienden bereikt en er zitten er inderdaad een heleboel in Thailand. Als Simomes onze pagina wat beter bekijkt zie je ook heel veel reacties en like van mensen uit Thailand. Heeft dat meerwaarde voor het kleine winkeltje in hartje Rotterdam...? Nee, natuurlijk niet (hoewel er 4 Thaise collega's speciaal naar Rotterdam zijn gekomen voor een meet and greet en om een dagje mee te kijken) maar wat wel heel gaaf is is dat er meerdere barbershops zijn geopend in Bangkok met wie we heel leuk contact hebben over het vak en die allemaal Schorem posters aan de muur hebben. Beetje kort door de bocht Simomes, want voor elke fan is hard gewerkt en zijn we trots op.

    Bertus, Schorem.

    geplaatst op
  • @Bertus: ik heb het comment even 'on hold' gezet in afwachting van een nadere toelichting op de claim dat jullie likes hebben gekocht. Dergelijke claims zien wij altijd graag ondersteund door wat bewijsmateriaal, anders kan iedereen wel partijen zwart maken.

    geplaatst op
  • Leuk om deze voorbeelden te bekijken. Allemaal B2C bedrijven. Heb je ook een dergelijk rijtje van B2B bedrijven. Anders weet ik er ook nog wel een paar.

    geplaatst op
  • @Jochem: is dat een idee voor een aanvullende blogpost?

    geplaatst op
  • Wat vinden jullie van deze facebookpagina gericht op ondernemers in het MKB?
    https://www.facebook.com/OKB.Rijnland

    geplaatst op
  • Nog even om terug te komen op die LIKES uit Thailand.... Volgende maand vliegen wij DOOR die likes met z'n tweeen en een camere team naar Bangkok om een documentaire op te nemen over de barbers en rockabilly scene daar... Niet slecht lijkt me zo... ;-)

    Greetz, Bertus, Schorem.

    geplaatst op
  • @Robert: klinkt goed, hou ons op de hoogte. Verhaal maken als vervolg als jullie terug zijn?

    geplaatst op
  • @Bram Is misschien wel leuk toch? Je kunt me mailen op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) Ik vind het wel SUPER grappig, eerst die discussie over thaise fans en dan dit hahaha...

    geplaatst op
  • @bram / @robert: Leuk! Zal ik jullie mailen?

    geplaatst op
  • Ik ben ook erg benieuwd naar deze ontwikkelingen!

    geplaatst op
  • @Robert: heb je gemaild! Berber, ik hou je in de loop hierover, ok?

    geplaatst op
  • Hoi, we zijn dus naar onze Thaise (Facebook) fans geweest om een documentaire op te nemen en het was een hetze, gillende fans Hahahaha (geen grap) Eerder werd gesuggereerd dat we die fans gekocht hadden of dat ze "nep" fans waren. Ik zal niet al te diep erop iin gaan maar we hebben de Bangkok post gehaald, 1 TV programma, 2 magazines en een deal om ons eigen haarproduct daar te exploiteren. Moraal: Onderschat geen enkele fan ook al komen ze uit de raarste delen van de wereld, je weet nooit hoe een balletje kan rollen. De documentaire over ons bezoek aan Thailand is in december bij BNN op TV. 10007442_266904200145827_594831863_n.jpg

    geplaatst op
  • @Bertus Haha super leuk!
    Ik vind het wel een artikel waard voor Marketingfacts, toch @Bram?

    Hoe kan ik je bereiken? Wil je mij anders een mail sturen?
    .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    Thanks!

    geplaatst op
  • @Berber, @Bertus: absoluut een artikel waard!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.