Facebook begint met uitrollen Timeline voor Pages

Facebook introduceert eveneens communicatie tussen pagina's en fans

Facebook begint met uitrollen Timeline voor Pages

Facebook is zojuist begonnen met het uitrollen van de Facebook Timeline voor pagina's. De eerste Timelines van Coca Cola en Starbucks zijn al live. Facebook Pages kunnen o.a. gebruik maken van een aantrekkelijke coverfoto en beschikken over een eigen tijdlijn waar mijlpalen van het bedrijf aan kunnen worden toegevoegd. Zo is de gehele geschiedenis van Coca Cola verwerkt in haar Timeline. 

Pro-actieve communicatie met fans!

Uit de tour die Facebook aanbiedt aan pagina eigenaren blijkt dat je als pagina nu ook pro-actief kunt communiceren met je fans. Een opvallende vernieuwing! Tot nu toe is Facebook hier terughoudend mee geweest. Als pagina kon je tot nu toe alleen reageren op inkomende berichten van je fans. Een select aantal pagina's kan nu al beschikken over de Timeline, 30 maart gaat iedereen over.

Het sociale netwerk introduceert tevens een paneel waarmee admins makkelijker hun pagina kunnen beheren. Naast berichten sturen naar gebruikers kunnen admins meldingen en statistieken bekijken. .

 

Advertenties in nieuwsoverzicht & mobiel

Gesponsorde verhalen kunnen vanaf nu op meer plekken voorkomen dan alleen aan de rechterkant van de pagina. Gesponsorde verhalen verschijnen nu ook in het Nieuwsoverzicht. Eerder deze dag ontdekte medeblogger Boris Geheniau al dat Facebook was begonnen met het uitrollen van gesponsorde verhalen in het nieuwsoverzicht van gebruikers. De geruchten hierover ging al langer rond, maar spotte vanochtend de advertenties voor het eerst in het wild. Volgens AllThingsD zullen ook in de mobiele applicatie van Facebook vertoond gaan worden.


Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Waar komen je aparte pagina's te staan, zoals acties?

    geplaatst op
  • Inmiddels de tabs, waar ook Dennis het over heeft, wel gevonden. Maar zo te zien is een welkomsttab nu onzichtbaar en dus niet meer nodig....?

    geplaatst op
  • Ik ben nog erg zoekende naar de pluspunten van dit nieuwe ontwerp voor bedrijfspagina's.

    Een timeline is interessant op de manier zoals Coca Cola hem invult, maar voegt verder weinig toe. Ik vind het allemaal ook veel onduidelijker geworden voor de bezoekende fan/klant/enthousiateling... Wellicht dat bedrijven nu veel meer de nadruk moeten gaan leggen om de aparte tabbladen, en minder op de wall..

    Ben benieuwd wat we hiermee gaan zien gebeuren.

    De extra grote visual is dan wel weer gaaf, overigens..

    geplaatst op
  • Weet iemand overigens of je de 'nieuwe' tabbladen ook altijd uitgeklapt kunt laten zien aan de bezoeker? Nu toont hij er standaard 4, en moet je het handmatig uitklappen.

    Zou ook fijn zijn als je bij het 'info' gedeelte onder de visual iets meer kwijt kon.

    geplaatst op
  • Ik heb mijn pagina inmiddels ook omgezet. Nadeel inderdaad is dat de landingspagina nu niet het eerste is wat te zien is.
    Komt ook erg rommelig over.

    Voordeel is dat we hem wel breder kunnen gaan maken dan de 520px.

    En het omslag blad is erg gaaf. Moet ik nog wel even iets moois voor verzinnen.

    Het zal nog wel een kwestie van wennen zijn.

    geplaatst op
  • Het ziet er naar uit dat je inderdaad geen welkomtab meer kunt instellen als landingpage. De´standaard tab´ optie onder ´toestemmingen beheren´ is nl. verdwenen.

    geplaatst op
  • Het zal inderdaad even wennen zijn, maar over het algemeen heeft het zo op de eerste oogopslag meer potentie en mogelijkheden dan het oude ontwerp.

    Zin om ermee aan de slag te gaan!

    geplaatst op
  • Ok, dus eigenlijk is dit het ultieme marketing instrument van Facebook. Geen standaard landingstab (welcome) meer waar je bezoekers kan aansporen je page te liken. Custom tabs die allemaal verstopt zijn tenzij je ze zichtbaar maakt dmv Facebook marketing campagne of engament en interactie op je page. Dit heeft allemaal best wat implicaties voor brands, en voor bureaus zoals de onze. Ik ga iig vanvond de Facebook Marketing Conference kijken https://www.facebook.com/business/fmc?refid=7 en lees het leaflet http://ads.ak.facebook.com/ads/FacebookAds/Pages_Product_Guide_022712.pdf waar eea precies staat uitgelegd.

    geplaatst op
  • Ik weet niet of de chronologie van de Timeline leading zou moeten zijn. Voor veel bedrijven is dat volgens mij niet zo interessant. Er zouden eigenlijk een aantal templates moeten zijn op basis waarvan een bedrijf zich kan presenteren. Timeline zou er daar 1 van kunnen zijn.

    geplaatst op
  • Dank voor de links Anneli, ga ze bekijken en lezen!

    geplaatst op
  • Weet iemand een goede app waarmee je nieuwe pagina's (tabbladen) toe kan voegen aan je Facebook page met het nieuwe timeline systeem?

    geplaatst op
  • Het heeft inderdaad grote gevolgen voor bedrijven. De statische welkomtabs zijn verleden tijd. De nieuwe tabs zullen duidelijk meerwaarde moeten hebben voor de bezoeker en tot interactie moeten leiden.
    Vier zichtbare tabs vind ik wel summier.

    geplaatst op
  • Goeie tip die op onze Facebook pagina werd gegeven is dat je de coverfoto gebruik om bezoekers welkom te heten.

    geplaatst op
  • Graag gedaan @marjolein Ik heb hier overigens een heel overzicht van de belangrijkste wijzigingen voor wie het intereseert:


    Implicaties voor design en development

    - Je kan een cover foto uploaden (851 x 315 Pixels) , hierin mag je echter geen acties communiceren en niet een call to action bv om je page te liken. Doe je dit wel, dan is dit tegen FB regels en kan je page worden verwijderd.
    - Je profile page heeft andere requirements (180 x 180 pixels to 32 x 32 pixels)
    - Je tabs en views zijn voortaan getoond onder je coverfoto en dus niet meer in de rechter zijbalk. Hier zit meteen het grootste issue. Je kan geen standaard landingstab meer instellen. Iedereen land automatisch op je timeline tenzij ze via een Facebook Marketing campagne naar een campagne tab/app worden gestuurd. De welcome tab is hiermee dus gekilled.
    - De tabs staan voortaan in een dropdown menu aan de rechter zijkant onder je cover foto. Je kan 1 tab laten featuren (bij edit page opties) maar verder zijn er niet meer standaard meerdere of alle tabs zichtbaar.
    - Wat wel mooi is is dat je de icoontjes van je tabs makkelijker aan kan passen door een ander plaatje te uploaden.


    Impicaties voor content en engagement

    - Engagement wordt key. Je kan via een welcome tab niet meer de standaard call to action “like us” communiceren naar nieuwe fans. Wat is dus nog de reden voor mij om een page te liken?
    - Antwoord, het belang van een goede content en activatie strategie/plan en een engamentplan. Dit is de manier om fans aan je te verbinden en je content viraal te laten gaan zonder er keiharde marketing campagnes tegenaan te hoeven gooien. Bedrijven zullen dus steeds creatiever moeten worden met hun updates. In principe een goede zaak.
    - Verder wordt Facebook marketing in toenemende mate belangrijk. Wanneer je een tab/app onder de aandacht wilt brengen zul je hier naar moeten referen of in een post op je timeline, of dmv Facebook ads.
    - Je kan fans prive berichten sturen en zij jou ook. Ik heb het idee dat consumenten hier niet zo blij van zullen worden als dit te vaak gebeurt en misbruik hiervan door merken zal afstralen op de algemene behoefte van consumenten om merken te liken.
    - Je kan posts in de nieuwe timeline pinnen, dus vastzetten als admin. Je kan ze ook hiden en starren overigens als ze niet belangrijk of juist wel belangrijk zijn.
    - De ruimte van een post is groter geworden dan hij op de oude wall was.
    - Storytelling wordt belangrijker. Je kan namelijk milestones aanmaken (zoals, 5000 fans Yeuh!) (of Productlancering Product X!) (of, we hebben een Effie gewonnen voor onze campagne X yeah!)
    - Leden zien op je timeline wie van hun vrienden tevens fan zijn en wie er interacteren en op welke manier. Positieve reviews krijgen en goeie webcare bedrijven wordt dus nog belangrijker!
    - Je admin panel bovenin een page is veranderd, je hebt als admin direct op je timeline een aantal top insights staan over je members.
    - Verder zijn er een heleboel features mbt filtering en selectie van content die ik nu niet het belangrijkste vindt.

    geplaatst op
  • Super Anneli, je bent sneller dan de wind ;-)

    Fantastische samenvatting, zou zo kunnen worden opgenomen in een mooie blog.

    Dank voor het delen van deze informatie!

    geplaatst op
  • Nu hoop ik wel van harte dat niet ieder bedrijfje van de timeline gebruik van gaat maken alleen "omdat het kan".

    Het lijkt me tamelijk zinloos om foto's van de oprichtingsakte uit 1926, van de aandelenoverdracht uit 1965 (inclusief een foto van de hierbij betrokken notaris) en van het 75-jarig jubileum uit 2001 online te zetten.

    geplaatst op
  • Ik vind het persoonlijk een mooie ontwikkeling. Bedrijven moet nu nóg beter kijken wat hun meerwaarde is. Facebook gebruiken als interactiekanaal.

    Het feit dat tabs weggeduwd zijn. Erg jammer al zeg ik het zelf. Maar gelukkig hebben we Open Graph en biedt mooie mogelijkheden om de timeline mee te vullen.

    Mooi voorbeeld is hoe Pinterest dat nu doet. Bekijk de app maar eens op je Timeline. Prachtig. Dat kun jij als bedrijf ook doen met je eigen app.

    Ik ga onze klanten maar even inlichten dat ze nu toch echt aanpassingen moeten doen zodat bij de overgang alles er mooi uitziet. Mooi nieuw hoofdstuk in Facebook Marketing.

    geplaatst op
  • @Anneli Super! Thanks voor het duidelijke overzicht :)

    geplaatst op
  • Inderdaad veel implicaties voor fan pages! Heel goed dat er meer focus komt te liggen op content en de toegevoegde waarde die je als merk biedt. Volgens mij gaan nog veel organisaties het hier moeilijk mee krijgen...

    Ondertussen is is een van onze klanten al omgezet gister, maar ik zoek nu nog naar een manier om weer fan only content te tonen. Dit vond ik altijd een sterk pluspunt, maar met de komst van de timeline lijkt dit helemaal vervallen. Heeft iemand een idee hoe dit alsnog te doen?

    geplaatst op
  • You're welcome peeps! Had een overzichtje gemaakt voor m'n klanten en die kan ik net zo goed hier delen dacht ik! Het wordt een hele drukke maand ;)

    geplaatst op
  • Aanvullend op Anneli, die al flink haar best heeft gedaan waarvoor mijn complimenten ;), heb ik nog wat aanvullingen vanuit de visie van mij/ons (lees: Yes2web.

    De eerste conclusies zoals wij ze nu zien zijn:
    1- Content wordt nog inderdaad nog belangrijker! Engagement is en blijft het sleutelwoord. Interactie tussen merk en gebruiker staat voorop dmv interessante content, vragen, etc.

    2- De nieuwe Advertenties bieden nog meer rendement voor de klanten en verhogen de kans op interactie met de doelgroep;

    3- De TABS/Apps bieden nieuwe mogelijkheden, waarbij we waarschijnlijk meer zaken gaan combineren in één TAB i.p.v. meerdere specifieke TABS (er is immers ook meer ruimte);

    4- De nieuwe Timeline biedt kansen met betrekking tot het vertellen van de geschiedenis van het merk/bedrijf en milestones slim weer te geven, om eventueel een dialoog te initiëren;

    5- Wanneer een applicatie of tabblad onder de aandacht wil brengen zal dit via een ‘Status update’ in de Timeline of via een Facebook Premium Ad moeten aankondigen

    Maar zoals ik zei, dat is wat ons in eerste instantie opvalt en conclusies uit kunnen trekken. Ben benieuwd naar andere meningen.

    geplaatst op
  • @Jeroen, kijk eens naar deze tool:

    http://www.frankwatching.com/archive/2012/03/09/pagectrl-eenvoudig-facebook-fanpages-maken/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.