Facebook begint met uitrollen Timeline voor Pages

29 februari 2012, 14:18

Facebook introduceert eveneens communicatie tussen pagina’s en fans

Facebook is zojuist begonnen met het uitrollen van de Facebook Timeline voor pagina's. De eerste Timelines van Coca Cola en Starbucks zijn al live. Facebook Pages kunnen o.a. gebruik maken van een aantrekkelijke coverfoto en beschikken over een eigen tijdlijn waar mijlpalen van het bedrijf aan kunnen worden toegevoegd. Zo is de gehele geschiedenis van Coca Cola verwerkt in haar Timeline.

Pro-actieve communicatie met fans!

Uit de tour die Facebook aanbiedt aan pagina eigenaren blijkt dat je als pagina nu ook pro-actief kunt communiceren met je fans. Een opvallende vernieuwing! Tot nu toe is Facebook hier terughoudend mee geweest. Als pagina kon je tot nu toe alleen reageren op inkomende berichten van je fans. Een select aantal pagina's kan nu al beschikken over de Timeline, 30 maart gaat iedereen over.

Het sociale netwerk introduceert tevens een paneel waarmee admins makkelijker hun pagina kunnen beheren. Naast berichten sturen naar gebruikers kunnen admins meldingen en statistieken bekijken. .

Advertenties in nieuwsoverzicht & mobiel

Gesponsorde verhalen kunnen vanaf nu op meer plekken voorkomen dan alleen aan de rechterkant van de pagina. Gesponsorde verhalen verschijnen nu ook in het Nieuwsoverzicht. Eerder deze dag ontdekte medeblogger Boris Geheniau al dat Facebook was begonnen met het uitrollen van gesponsorde verhalen in het nieuwsoverzicht van gebruikers. De geruchten hierover ging al langer rond, maar spotte vanochtend de advertenties voor het eerst in het wild. Volgens AllThingsD zullen ook in de mobiele applicatie van Facebook vertoond gaan worden.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

25 Reacties

    Dennis

    Waar komen je aparte pagina’s te staan, zoals acties?


    29 februari 2012 om 14:34
    Marike

    Inmiddels de tabs, waar ook Dennis het over heeft, wel gevonden. Maar zo te zien is een welkomsttab nu onzichtbaar en dus niet meer nodig….?


    29 februari 2012 om 14:47
    Remco de Vries

    Ik ben nog erg zoekende naar de pluspunten van dit nieuwe ontwerp voor bedrijfspagina’s.

    Een timeline is interessant op de manier zoals Coca Cola hem invult, maar voegt verder weinig toe. Ik vind het allemaal ook veel onduidelijker geworden voor de bezoekende fan/klant/enthousiateling… Wellicht dat bedrijven nu veel meer de nadruk moeten gaan leggen om de aparte tabbladen, en minder op de wall..

    Ben benieuwd wat we hiermee gaan zien gebeuren.

    De extra grote visual is dan wel weer gaaf, overigens..


    29 februari 2012 om 15:02
    Remco de Vries

    Weet iemand overigens of je de ‘nieuwe’ tabbladen ook altijd uitgeklapt kunt laten zien aan de bezoeker? Nu toont hij er standaard 4, en moet je het handmatig uitklappen.

    Zou ook fijn zijn als je bij het ‘info’ gedeelte onder de visual iets meer kwijt kon.


    29 februari 2012 om 15:08
    Mascha Santegoets

    Ik heb mijn pagina inmiddels ook omgezet. Nadeel inderdaad is dat de landingspagina nu niet het eerste is wat te zien is.

    Komt ook erg rommelig over.

    Voordeel is dat we hem wel breder kunnen gaan maken dan de 520px.

    En het omslag blad is erg gaaf. Moet ik nog wel even iets moois voor verzinnen.

    Het zal nog wel een kwestie van wennen zijn.


    29 februari 2012 om 15:09
    Bernadette

    Het ziet er naar uit dat je inderdaad geen welkomtab meer kunt instellen als landingpage. De´standaard tab´ optie onder ´toestemmingen beheren´ is nl. verdwenen.


    29 februari 2012 om 15:12
    Desiree Palmen

    Het zal inderdaad even wennen zijn, maar over het algemeen heeft het zo op de eerste oogopslag meer potentie en mogelijkheden dan het oude ontwerp.

    Zin om ermee aan de slag te gaan!


    29 februari 2012 om 15:13
    Bram van Rijen

    Ik weet niet of de chronologie van de Timeline leading zou moeten zijn. Voor veel bedrijven is dat volgens mij niet zo interessant. Er zouden eigenlijk een aantal templates moeten zijn op basis waarvan een bedrijf zich kan presenteren. Timeline zou er daar 1 van kunnen zijn.


    29 februari 2012 om 15:26
    Marjolein Bongers

    Dank voor de links Anneli, ga ze bekijken en lezen!


    29 februari 2012 om 15:30
    Jeroen

    Weet iemand een goede app waarmee je nieuwe pagina’s (tabbladen) toe kan voegen aan je Facebook page met het nieuwe timeline systeem?


    29 februari 2012 om 15:53
    OlgaKruidhof

    Het heeft inderdaad grote gevolgen voor bedrijven. De statische welkomtabs zijn verleden tijd. De nieuwe tabs zullen duidelijk meerwaarde moeten hebben voor de bezoeker en tot interactie moeten leiden.

    Vier zichtbare tabs vind ik wel summier.


    29 februari 2012 om 16:03
    DannyOosterveer

    Goeie tip die op onze Facebook pagina werd gegeven is dat je de coverfoto gebruik om bezoekers welkom te heten.


    29 februari 2012 om 16:23
    ARispens

    Graag gedaan @marjolein Ik heb hier overigens een heel overzicht van de belangrijkste wijzigingen voor wie het intereseert:

    Implicaties voor design en development

    – Je kan een cover foto uploaden (851 x 315 Pixels) , hierin mag je echter geen acties communiceren en niet een call to action bv om je page te liken. Doe je dit wel, dan is dit tegen FB regels en kan je page worden verwijderd.

    – Je profile page heeft andere requirements (180 x 180 pixels to 32 x 32 pixels)

    – Je tabs en views zijn voortaan getoond onder je coverfoto en dus niet meer in de rechter zijbalk. Hier zit meteen het grootste issue. Je kan geen standaard landingstab meer instellen. Iedereen land automatisch op je timeline tenzij ze via een Facebook Marketing campagne naar een campagne tab/app worden gestuurd. De welcome tab is hiermee dus gekilled.

    – De tabs staan voortaan in een dropdown menu aan de rechter zijkant onder je cover foto. Je kan 1 tab laten featuren (bij edit page opties) maar verder zijn er niet meer standaard meerdere of alle tabs zichtbaar.

    – Wat wel mooi is is dat je de icoontjes van je tabs makkelijker aan kan passen door een ander plaatje te uploaden.

    Impicaties voor content en engagement

    – Engagement wordt key. Je kan via een welcome tab niet meer de standaard call to action “like us” communiceren naar nieuwe fans. Wat is dus nog de reden voor mij om een page te liken?

    – Antwoord, het belang van een goede content en activatie strategie/plan en een engamentplan. Dit is de manier om fans aan je te verbinden en je content viraal te laten gaan zonder er keiharde marketing campagnes tegenaan te hoeven gooien. Bedrijven zullen dus steeds creatiever moeten worden met hun updates. In principe een goede zaak.

    – Verder wordt Facebook marketing in toenemende mate belangrijk. Wanneer je een tab/app onder de aandacht wilt brengen zul je hier naar moeten referen of in een post op je timeline, of dmv Facebook ads.

    – Je kan fans prive berichten sturen en zij jou ook. Ik heb het idee dat consumenten hier niet zo blij van zullen worden als dit te vaak gebeurt en misbruik hiervan door merken zal afstralen op de algemene behoefte van consumenten om merken te liken.

    – Je kan posts in de nieuwe timeline pinnen, dus vastzetten als admin. Je kan ze ook hiden en starren overigens als ze niet belangrijk of juist wel belangrijk zijn.

    – De ruimte van een post is groter geworden dan hij op de oude wall was.

    – Storytelling wordt belangrijker. Je kan namelijk milestones aanmaken (zoals, 5000 fans Yeuh!) (of Productlancering Product X!) (of, we hebben een Effie gewonnen voor onze campagne X yeah!)

    – Leden zien op je timeline wie van hun vrienden tevens fan zijn en wie er interacteren en op welke manier. Positieve reviews krijgen en goeie webcare bedrijven wordt dus nog belangrijker!

    – Je admin panel bovenin een page is veranderd, je hebt als admin direct op je timeline een aantal top insights staan over je members.

    – Verder zijn er een heleboel features mbt filtering en selectie van content die ik nu niet het belangrijkste vindt.


    29 februari 2012 om 16:43
    Marjolein Bongers

    Super Anneli, je bent sneller dan de wind 😉

    Fantastische samenvatting, zou zo kunnen worden opgenomen in een mooie blog.

    Dank voor het delen van deze informatie!


    29 februari 2012 om 19:40
    Erik van der Veen

    Nu hoop ik wel van harte dat niet ieder bedrijfje van de timeline gebruik van gaat maken alleen “omdat het kan”.

    Het lijkt me tamelijk zinloos om foto’s van de oprichtingsakte uit 1926, van de aandelenoverdracht uit 1965 (inclusief een foto van de hierbij betrokken notaris) en van het 75-jarig jubileum uit 2001 online te zetten.


    1 maart 2012 om 07:03
    Mike van Hoenselaar

    Ik vind het persoonlijk een mooie ontwikkeling. Bedrijven moet nu nóg beter kijken wat hun meerwaarde is. Facebook gebruiken als interactiekanaal.

    Het feit dat tabs weggeduwd zijn. Erg jammer al zeg ik het zelf. Maar gelukkig hebben we Open Graph en biedt mooie mogelijkheden om de timeline mee te vullen.

    Mooi voorbeeld is hoe Pinterest dat nu doet. Bekijk de app maar eens op je Timeline. Prachtig. Dat kun jij als bedrijf ook doen met je eigen app.

    Ik ga onze klanten maar even inlichten dat ze nu toch echt aanpassingen moeten doen zodat bij de overgang alles er mooi uitziet. Mooi nieuw hoofdstuk in Facebook Marketing.


    1 maart 2012 om 09:24
    Desiree Palmen

    @Anneli Super! Thanks voor het duidelijke overzicht 🙂


    1 maart 2012 om 09:35
    Lianne van Vliet

    Inderdaad veel implicaties voor fan pages! Heel goed dat er meer focus komt te liggen op content en de toegevoegde waarde die je als merk biedt. Volgens mij gaan nog veel organisaties het hier moeilijk mee krijgen…

    Ondertussen is is een van onze klanten al omgezet gister, maar ik zoek nu nog naar een manier om weer fan only content te tonen. Dit vond ik altijd een sterk pluspunt, maar met de komst van de timeline lijkt dit helemaal vervallen. Heeft iemand een idee hoe dit alsnog te doen?


    1 maart 2012 om 11:08
    ARispens

    You’re welcome peeps! Had een overzichtje gemaakt voor m’n klanten en die kan ik net zo goed hier delen dacht ik! Het wordt een hele drukke maand 😉


    1 maart 2012 om 11:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief