Facebook-content: tips en voorbeelden

Facebook-content: tips en voorbeelden

Facebook is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is dan ook niet gek dat bedrijven massaal merkpagina's starten en promoten. Facebook-pagina's kunnen zorgen voor merkbeleving, merkidentificatie, feedback, collaboratie en uiteindelijk ook een verhoging van de sales en loyaliteit. Maar wat is nou de meest effectieve content op Facebook?

Engagement

Of je nu 100 of 10.000 fans hebt weten te verzamelen, de mate van activiteit en kwaliteit op je pagina bepaalt het succes. Uit de overwegend lage activiteit van de gemiddelde merkenpagina blijkt dat het creëren van goede content nog steeds een grote uitdaging is.

EdgeRank

Dit credo wordt versterkt door EdgeRank, het algoritme dat Facebook gebruikt om content te wegen en op basis daarvan de newsfeed van gebruikers in te richten. Deze score wordt bepaald door het aantal en het type reacties (likes, comments of shares) dat je post krijgt. Niet al je content komt dus automatisch bij je fans op de Newsfeed terecht. Als je EdgeRank daalt, bestaat er zelfs een aanzienlijke kans dat je posts niet eens gezien worden!

Relevantie en fun

Als je hoog wilt scoren in EdgeRank en de zichtbaarheid van je posts wilt boosten zul je ‘shareworthy content’ moeten creëren. In de praktijk betekent dat vaak een combinatie van relevantie en fun. Relevantie is uiteraard een open deur maar nog steeds zijn 90% van de Facebook posts simpelweg niet boeiend voor fans. Jij zit toch ook niet op vage bit.ly linkjes met saaie nieuwsberichten te wachten? Fun is een ander aspect, we kunnen er wel omheen draaien maar voor de meeste mensen is Facebook gewoon tijdverdrijf. Een grappig plaatje krijgt meer likes dan een lang verhaal dat toch niet wordt gelezen. Hou het kort en leuk!

In dit artikel geef ik jullie graag tips om effectief te posten op Facebook met een hele verzameling aan verschillende typen posts die ik in de praktijk tegen kom. Maar uiteraard is het vinden van je eigen tone-of-voice, je eigen content en je eigen spelregels nog het meest belangrijk.

20 Tips voor effectief posten op Facebook

  1. Hou je posts zo kort mogelijk. Uit onderzoek blijkt dat posts met minder dan 80 karakters 27% hogere engagement rates krijgen.
  2. Verpak je boodschap in een afbeelding. Volgens Facebook zelf leiden afbeeldingen namelijk tot minimaal 100% meer engagement dan alleen tekst.
  3. Gebruik fotoalbums in plaats van alleen maar enkele foto's. Albums voegen meer toe aan de ervaring van fans omdat ze deze zelf actief kunnen doorbladeren.
  4. Ga de dialoog aan door een vraag te stellen. Open vragen die beginnen met wie, wat, waar of wanneer zijn het meest effectief.
  5. Zet een call-to-action in je posts. Vraag je fans in je post letterlijk om een “Comment”, “Like” of “Share”.
  6. Varieer in type posts: tekst, foto, video, poll, mijlpaal, externe link en events en meet uiteraard wat werkt.
  7. Gebruik hoogtepunt-posts (sterretje) en de pinfunctie om je post beter op te laten vallen.
  8. Laat je Timeline niet automatisch vullen met Twitter berichten. Het zijn immers echt verschillende kanalen!
  9. Werk met herkenbare categorieën die je op terugkerende dagen plaatst. Fans gaan dan vooruit kijken en vaker mee doen. Zie onderstaand voorbeeld van Lay’s waarbij fans iedere maand de smaak van een Lay’s chip moeten kraken met behulp van een simpele foto.
  10. Vul ook de history van je Timeline en gebruik de mogelijkheden in hierin zoals bijvoorbeeld Fanta en McDonald's dat succesvol hebben gedaan.

  1. Houd de tone of voice op Facebook casual maar blijf vooral dicht bij je eigen merkwaarden.
  2. Push minder. Op Facebook staat interactie centraal, het is dus geen push-kanaal waar jij onbeperkt linkjes kunt droppen in de hoop dat mensen het gaan liken.
  3. Maak een contentkalender waarin je per dag vast legt wat en hoe je post en plan dat eventueel al in via het klokje op Facebook!
  4. Experimenteer met posttijden buiten werkuren maar zorg er wel voor dat je dan ook beschikbaar bent om te reageren.
  5. Plan je posts vooruit maar wees wel alert zodra ze daadwerkelijk geplaatst worden en check altijd of iets wat je nu inplant over een week nog wel relevant is (of gewijzigd kan zijn)
  6. Lokaliseer je posts met geo targeting als ze alleen relevant zijn voor een specifieke doelgroep.
  7. Tag wanneer het van toepassing is ook andere pages in je status update voor nog meer engagement en cross-promotie.
  8. Zorg dat je afbeeldingen een mooi design hebben en hou daarbij rekening met de juiste afmetingen. Het is erg zonde als de helft van je boodschap niet direct zichtbaar is. Meer info over de afmetingen vind je hier.
  9. Gebruik volledige links, daar wordt eerder op geklikt!
  10. Beloon fans voor hun loyaliteit met aandacht. Reply op de comments van je fans en bedank ze voor hun input. Je bent hier immers om met je fans te communiceren. Bovendien, hoe meer engagement, hoe groter de kans dat je post uiteindelijk op de Newsfeed van je andere fans terecht komt.

14 verschillende typen Facebook-posts

In het volgende stuk volgt een overzicht van verschillende typen posts die je ook voor jouw merk kunt toepassen. Puur ter inspiratie! Hier kun je prima van afkijken maar zorg er wel voor dat de posts die je plaatst ook echt bij je merk passen.

  1. Quotes. Korte pakkende one-liners. Biermerk Dos Equis geeft haar brand personality hiermee een bijna godlike status van coolness (à la Chuck Norris).
  2. Milestones. Mijlpalen van je bedrijf, merk, land of fanpage vieren. Pringles gebruikt het om haar 20 miljoen fans te bedanken.
  3. Inhakers. Inhaken op de actualiteit, zoals feestdagen, nieuws of het weer. Gebeurtenissen die fans op dit moment bezighouden. HEMA doet het goed omdat ze de actualiteit met haar eigen producten combineert. Maar de dertien in een dozijn biermerk inhakers op het EK kunnen wat mij betreft de prullenbak in.
  4. Raad het plaatje. ‘Wat of wie is het?’, ‘Zoek de verschillen?’ of ‘Waar zijn we?’. Zorg echter net als Werkspot.nl wel voor een goede koppeling met het merk of product.

hema werkspot facebook

  1. Brand facts. Je merk is in essentie de reden dat mensen fan worden! Bied je fans net als Guinness interessante nieuwsfeiten over je merk en gerelateerde thema’s.
  2. Cool stuff. Op zichzelf al shareworthy content over je merk en aanverwante thema’s. Dit kun je net als Red Bull zelf ontwikkelen, maar user-generated content kan prima (als de rechten dat toelaten).

Guinness Werkspot Facebook

  1. Questions. Vraag fans naar hun voorkeur, mening, kennis of tips voor volgende posts op je Timeline. Varieer net als Nescafé Dolce Gusto ook eens met ja/nee- en true/false-vragen waar fans snel op kunnen reageren.
  2. Facebook polls. Laat je fans met deze crowd-sourcing tool op hun voorkeur ‘stemmen’. Met onderstaande actie laat KLM haar fans zelfs een beetje mee beslissen over aanbiedingen.
  3. Exclusiviteit. Kondig nieuwtjes over je merk als eerste of exclusief aan op Facebook. Geef je fans net als Innocent de bevestiging dat ze bijzonder zijn – en dat ze je fanpage altijd goed in de gaten moeten houden!

klm innocent facebook

  1. Fan posts. Plaats posts van fans ook in de spotlight. Door de introductie van de ‘nieuwe’ Timeline raken met name fan posts snel op de achtergrond. Coca-Cola houdt dit goed in de gaten, shared de leukste berichten en krijgt daar van fans weer veel waardering voor.
  2. Fill in the blanks. Laat fans statements invullen of zinnen afmaken. Malibu gebruikt dit slim om er zelfs waardevolle inzichten over merkbeleving mee te verkrijgen.

cocacola malibu facebook

  1. Photo caption. Laat de fans een titel of onderschrift verzinnen voor je bij foto. Nescafé Dolce Gusto gebruikt hier een catchy afbeelding van een product-gerelateerd item voor.
  2. Friend tags. Fans vragen hun vrienden te taggen in je foto-posts. Hiermee kun je net als Malibu eenvoudig de vrienden van je fans naar je pagina trekken.
  3. Superfan. Beloon je grootste helden voor hun inzet door ze net als Skittles van tijd tot tijd in de spotlights te zetten!

Tot slot: experimenteer, meet en verbeter

Realiseer je dat bovenstaande voorbeelden geen garantie voor succes zijn. Enkel inspiratie. Het belangrijkste is om zelf te experimenteren. Dan ontdek je met welke content jij jouw specifieke Facebook-doelstellingen gaat bereiken. Of dat nu likes, shares, engagement, insights of sales is!


Delen

0
5


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Dank! Kan ik wel wat mee..

    geplaatst op
  • Interessant artikel! Gaat van pas komen met het opzetten van de Social marketing strategie.

    geplaatst op
  • Dank Remco en Roel, was leuk om te maken. Als ik jullie verder nog van info of tips kan voorzien hoor ik het graag!

    geplaatst op
  • Erg handige opsomming! Dank!

    geplaatst op
  • Leuk! hier kan ik zeker wat mee!
    Ga ik gelijk toepassen op mijn werk!

    geplaatst op
  • Ik zou ook zeker de nieuwe Aanbieding functie niet vergeten in dit lijstje. Wij hebben gister een FB Aanbieding getest en die is flink viraal gegaan (meer dan 77.000 mensen bereikt) en meer dan 1800 keer geclaimd. Erg fijn om te zien dat het dus werkt en hard kan gaan. Ondanks de kosten hebben we een prima ROI gedraaid op de campagne.

    geplaatst op
  • Leuk artikel! Ik ga het uitprinten voor m'n collega's en we zullen het zeker ter inspiratie gebruiken.

    geplaatst op
  • leuk artikel! kan ik zeker wat mee doen in mijn social marketing strategie!

    geplaatst op
  • Kun je een foto + volledige link op je persoonlijke facebook en pagina delen + taggs van de personen.

    geplaatst op
  • Hoe relevant is deze informative nog en wat zijn nieuwe ideeën sinds 2012. Ik neem aan dat er wel het een en ander bijgekomen is om je bedrijf bekend te maken via Facebook.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.