Facebook blijft lastig voor organisaties bij personeelswerving

3 oktober 2016, 13:00

Facebook blijft een lastig medium voor organisaties als het om interactie met potentiële werknemers gaat, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Digitaal-Werven onder de 500 grotere en bekendere werkgevers van Nederland. Hoewel het aantal bedrijven zonder een Facebook Fanpage daalt en ook het aantal onbeantwoorde vragen afneemt, is er nog veel ruimte voor verbetering.

Vorig jaar schreven we hier dat bedrijven slechter omgingen met Facebook als het gaat om sollicitantwerving. Dit kwam met name door het stijgende aantal bedrijven dat geen enkele vorm van interactie toe liet op hun fanpage. Een sociaal medium zonder sociale interactie lijkt haar doel toch wat voorbij te schieten.

Dit is in 2016 gelukkig verbeterd. Toch staat nog steeds 11 procent (in 2015: 13 procent) van alle onderzochte bedrijven mét een Fanpage geen interactie toe op die pagina – niet via een publieke post en niet via een privébericht.

Fanpage

12 procent van de onderzochte bedrijven had in zijn geheel geen Fanpage, terwijl 14 procent van de organisaties enkel een internationale pagina had. Bij slechts 12 procent van de organisaties was duidelijk iets ingericht voor kandidaten.

Interactie op de pagina

Onderdeel van het onderzoek is het stellen van een ‘slimme’ vraag aan de organisatie die betrekking heeft op het werk voor de organisatie. Denk aan vragen als ‘Heeft jullie organisatie niet een heel mannelijke cultuur?’ bij een accountant of ‘Zoeken jullie nog mensen?’.

Bij deze vragen meten we hoe snel wordt gereageerd. Het resultaat: de meerderheid weet binnen 24 uur te reageren en 26 procent reageert nooit. Misschien lijkt dat een mooi score, maar die 26 procent nonrespons is erg hoog. Bedenk daarbij dat veel organisaties nog steeds voor tienduizenden euro’s aan werving- en selectiebureaus uitgeven omdat ze geen kandidaten kunnen vinden, terwijl ze via Facebook diezelfde kandidaat misschien wel gewoon negeren. Ik ben benieuwd of er veel verschil is in reactiesnelheid als het gaat om potentiële klanten.

Ontwikkeling

Inmiddels onderzoeken we al enkele jaren de ontwikkeling. De stijgende lijn is duidelijk zichtbaar als je de cijfers in een grafiek zet. Het aantal bedrijven zonder een Facebook-pagina daalt, de nonrespons daalt – maar niet meer zo hard – en de snelheid van de reactie lijkt te stagneren.

Marketing & recruitment

Waarom dit voor marketeers belangrijk is om te weten? Vaak is marketing de ‘eigenaar’ van de pagina. Die krijgen dus te maken met wervingsvragen. Je sollicitanten zjn ook je (toekomstige) klanten – of niet als je ze slecht behandelt.

Verder laat je als organisatie veel kansen liggen door niet op één pagina zowel je marketing als je recruitment aan te bieden. Je klanten en je sollicitanten zien het bedrijf als één geheel. Je weet niet of een Facebook-bezoeker een kandidaat is die klant kan worden, of een klant die kandidaat kan worden.

Over Digitaal-Werven

Digitaal-Werven is een jaarlijks onderzoek onder ongeveer 500 organisaties in Nederland naar de digitale sollicitatie-ervaring. In dit onderzoek wordt gekeken naar de corporate recruitmentsite, de socialmedia-aanwezigheid en ook wordt er een mystery-sollicitatie uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek worden gepresenteerd op het event van 3 november en komen daarna gratis ter beschikking in rapportvorm.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!