Krijgt Facebook een aparte tijdlijn voor familie en vrienden?

27 oktober 2017, 06:00

Facebook is continu bezig om de tijdlijn te optimaliseren naar de wensen van de gebruikers

Afgelopen weken kwamen er steeds meer berichten naar buiten over tests die Facebook uitvoerde. Facebook zou in sommige landen namelijk aan het testen zijn met een tweede tijdlijn. In de nieuwe indeling werden de bedrijfspagina’s en andere content in een secundaire tijdlijn weergegeven, oftewel gesplitst van de berichten van familie en vrienden.

Aparte tijdlijn voor familie en vrienden

Het experiment van Facebook wordt op dit moment getest in zes landen, waaronder Slowakije, Servië en Sri Lanka. De hoofdtijdlijn bevat in deze test alleen nog maar berichten van familie en vrienden, afgewisseld met een aantal advertenties.

Berichten van bedrijfspagina’s en andere content waren te zien in een secundaire tijdlijn, de zogenaamde ‘explore feed’. Mocht je dus als bedrijfspagina willen dat je berichten te zien zijn in de ‘normale’ tijdlijn, de news feed, wordt je verplicht om betaald te adverteren.

Een Slowaakse journalist publiceerde afgelopen week de eerste resultaten en deze waren voor de paginabeheerders reden om zich zorgen te maken. De cijfers lieten zien dat er maar liefst vier keer minder interacties plaatsvonden op de pagina’s. Achteraf bleek wel dat de resultaten minder schadelijk waren dan in eerste instantie werd geconcludeerd, maar toch werd er een terugval geconstateerd. Met name in traffic bij de kleinere bedrijfspagina’s.

Interactions on 60 biggest Slovak media Facebook pages. Facebook is testing Explore Feed since Thursday. Source: CrowdTangle.

Reactie vanuit Facebook

De verantwoordelijke voor de Facebook-tijdlijn, Adam Mosseri, besloot direct te reageren op deze eerste resultaten en gaf meer uitleg over de test. Als eerste werd duidelijk gemaakt dat er op dit moment geen plannen zijn om de tijdlijn wereldwijd op te splitsen en dat het alleen maar om een test ging.

Het doel van de test is te onderzoeken of mensen een voorkeur hebben voor gescheiden persoonlijke en publieke berichten in hun newsfeed. Voor nu wordt alleen de feedback op de test verzameld en daar blijft het verder bij.

Facebook is continu aan het onderzoeken hoe persoonlijke en publieke berichten beter gescheiden kunnen worden om op deze manier de gebruikerservaring te optimaliseren. Het is dus niet uitgesloten dat meer van dit soort testen zullen voorkomen.

Hoe werkt de tijdlijn?

Toeval of niet, afgelopen week publiceerde Facebook een video waarin Adam Mosseri deels uitlegt hoe het algoritme van de tijdlijn werkt. De video is een korte samenvatting van de presentatie tijdens de F8 conferentie in April 2017.

Om uit te leggen welke berichten je wel of niet te zien krijgt in jouw tijdlijn, wordt in de video gebruikgemaakt van een vergelijking met het bestellen van eten in een restaurant. Facebook probeert jou de berichten te laten zien waarin jij het meest geïnteresseerd bent. Hiervoor gebruiken ze een algoritme dat in principe dus hetzelfde werkt als het bestellen van je lunch.

Van alle berichten (inventory) wordt vervolgens alle mogelijke informatie (signals) verzameld om te kijken in hoeverre het aansluit bij jouw interesses. Vervolgens kijken ze naar de persoon zelf. Ben jij een persoon die veel berichten met een bepaald onderwerp ‘liket’ of hierop doorklikt (predictions)? Afhankelijk van in hoeverre de video aansluit op jouw interesses, in combinatie met jouw handelen op Facebook, worden de berichten geordend (ranking). Dit is dan ook de volgorde waarin de berichten worden weergegeven op jouw tijdlijn.

Dit doet het algortime van Facebook voor elk account. Hierdoor ziet geen enkele tijdlijn er hetzelfde uit en zijn alle newsfeeds persoonlijk afgestemd op de gebruiker.

Facebook is dus continu bezig met het optimaliseren van de tijdlijn voor zijn gebruikers. Het is dus niet uit te sluiten dat we in de toekomst nog meer te maken gaan krijgen met bepaalde tests. Maar deze zullen allemaal in het teken staan van het verbeteren van de gebruikservaring en dus uiteindelijk voor ons allemaal. Als gebruiker, in ieder geval…

Alex Vijfvinkel
Media Specialist bij Fresh Bridge

Als Media Specialist bij Fresh Bridge ben ik continu op zoek naar dé trends en ontwikkelingen binnen social media. Graag blog ik over de verschillende mogelijkheden waarop de kanalen ingezet kunnen worden zodat merken hiermee hun doelgroepen bereiken.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Raedts

    Het grote dilemma waar Facebook mee kampt is dat mensen op (vooral) op Facebook komen voor posts van vrienden en familie (unieke, persoonlijke en hoogst relevante content) en dan de leuke posts van bedrijven die ze ook volgen ook meenemen. Alleen voor die bedrijven zou je niet naar Facebook hoeven.

    Die bedrijven verleiden de gebruiker om fan te worden (betalen daarvoor) en verstikken vervolgens (betaald) de timeline waardoor de posts van familie en vrienden ondergesneeuwd dreigen te raken door posts van bedrijven met tot gevolg dat mensen minder vaak hun timeline zullen bekijken en adverteerders dus ook minder bereik realiseren.

    Facebook zoekt niet naar de beste gebruikerservaring voor de gebruikers (dat zou zonder advertenties zijn bijvoorbeeld) maar zoekt naar de beste manier om het platform aantrekkelijk en relevant te houden zodat de adverteerders goed kunnen blijven adverteren.

    Ik ben benieuwd naar de uitkomst van dit experiment waarbij de belangrijkste resultaten aantal bezoeken (en bezoektijd) van gebruikers en bereik van adverteerders zullen zijn gok ik zo.


    30 oktober 2017 om 16:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!