Je bekijkt een artikel van Salesforce
partner

EVBox voorbereid op verwachte groei elektrisch rijden #spon

3 mei 2021, 08:58

Het Nederlandse EVBox timmert met zijn laadpalen en laadsoftware voor elektrische auto’s hard aan de weg. Het bedrijf is in een paar jaar tijd van een klein team uitgegroeid tot een Europees marktleider met 750 medewerkers in negen landen en meer dan 250.000 geïnstalleerde laadpunten.

Het Amsterdamse bedrijf ziet door de toegenomen acceptatie van elektrisch rijden en de noodzaak vanuit milieuoogpunt de vraag voor de benodigde infrastructuur significant toenemen. Om hieraan te voldoen, hebben ze zichzelf als doel gesteld om in 2023 minimaal één miljoen laadpunten gerealiseerd te hebben. “Door de elektrische auto kijken we anders aan tegen stedelijke mobiliteit. Een belangrijke stap op weg naar een wereld met alleen nog emissievrij vervoer en veel minder luchtvervuiling”, aldus Hugo Pereira, Chief Growth Officer van EVBox.

Om bij te kunnen dragen aan de wereldwijde behoefte aan duurzame mobiliteit zagen ze al gauw in dat ze, om de steeds grotere hoeveelheid producten en assets te kunnen beheren, schaalbare oplossingen en bedrijfsprocessen nodig hadden, en ze ook hun B2C focus moesten uitbreiden naar B2B. In 2017 besloot EVBox daarom in zee te gaan met Salesforce.

De implementatie van Salesforce Sales Cloud en Service Cloud maakt dat EVBox over kwalitatief betere gegevens beschikt, haar processen gemakkelijker kan verbeteren en meer zicht heeft op het verkoopproces. Het veel beter kunnen prioriteren van leads, een optimalere samenwerking met partners en een minder foutgevoelig bestelproces zorgt ervoor dat klanten meer kwaliteit ervaren doordat er consistenter gewerkt kan worden.

Ook het maken van offertes gaat veel efficiënter. Bovendien bevatten ze minder fouten vanaf het moment dat EVBox Salesforce Configure Price Quote (CPQ) is gaan gebruiken. Fouten die vaak pas opgemerkt werden bij de installatie van de laadpaal. Door het standaardiseren en automatiseren van dit proces worden nu altijd de juiste producten en diensten geoffreerd en geleverd.

Betere customer journeys met afgestemde businessprocessen

Niet alleen de interne processen zijn succesvol gestroomlijnd. Het resulteert ook in een betere customer journey. Als snelgroeiend bedrijf is het natuurlijk essentieel dat klantcontacten en externe processen continu worden geoptimaliseerd en efficiënter gemaakt. Om dit te bewerkstelligen heeft EVBox vijf verschillende typen klanten geïdentificeerd. Klantgroepen die ieder hun eigen customer journey hebben. De klantengroepen die ze geïdentificeerd hebben zijn autobezitters, beheerders van parkeergarages, grondeigenaren, de installateurs en de automobielindustrie. Voor al deze groepen verbetert EVBox de specifieke businessprocessen om ze nog beter en klantgerichter te kunnen bedienen. Het resultaat mag er zijn; meer tevreden klanten en daardoor meer omzet!

Het resultaat mag er zijn; meer tevreden klanten en daardoor meer omzet!

Voorbeelden van het aanpassen aan de verschillende klantbehoeften zijn bijvoorbeeld autofabrikanten die hun eigen logo op de laadpalen willen. Of installateurs die iedere dag het gemak ervaren van goed en compleet uitgevoerde orders met dozen waar alle voorgemonteerde onderdelen in zitten, zodat er snel en efficiënt uitgevoerd geïnstalleerd kan worden; alles om de customer journeys van klanten te optimaliseren. Het resultaat mag er zijn; de klantenbinding en omzetgroei van EVBox zijn beiden significant toegenomen.

360-graden beeld van de klant

Het vastleggen en verzamelen van alle gegevens (offertesystemen, resourceplanning, marketingautomatisering en facturering) in het Salesforce CRM zorgt voor steeds betere, adequate en eenduidige data. In alle stadia van het proces kunnen bestellingen worden gevolgd. Daarnaast hebben ook medewerkers van de gecentraliseerde klantenservice inzicht in deze gegevens. Hierdoor kunnen klanten veel sneller antwoord op hun vragen krijgen. De kwaliteit van de service is constant en potentiële problemen worden real-time opgespoord. Door deze klantenservice-informatie aan de specifieke en vastgestelde customer journeys te koppelen, hebben ze veel meer inzicht hoe de klanten hun producten en diensten ervaren. Deze informatie wordt door EVBox continu geanalyseerd waardoor ze steeds meer inzicht krijgen en daardoor een betere customer journeys kunnen opzetten.

Partnercommunities leiden tot betere relaties

Een groot aantal klanten (beheerders van parkeerterreinen, gemeentes, autofabrikanten etc.) bereikt EVBox indirect via distributeurs en resellers. Ook deze partners willen en moeten inzicht hebben in de customer journeys van hun klanten. Niet alleen om te weten hoe ze hun leads het best kunnen nurteren en prioriteren, maar ook om aan de klantverwachting te kunnen voldoen en de juiste offertes uit te brengen. EVBox heeft honderden samenwerkingspartners die ze up-to-date moet houden.

“Concurrenten kunnen wel je producten nabootsen, maar niet je relaties”

Om dit goed te kunnen doen hebben ze Salesforce Community Cloud ingericht als centraal informatieplatform voor alle partners. “Met onze partnercommunity gaan we ons echt onderscheiden: concurrenten kunnen wel je producten nabootsen, maar niet je relaties”, aldus Pereira. “Als we onze partners beter ondersteunen, zijn die meer tevreden over onze samenwerking en krijgen we meer business.”

Door het implementeren van schaalbare en efficiëntere bedrijfsprocessen, het verkrijgen van nieuwe inzichten in partnerrelaties, de specifieke en op de doelgroepen toegespitste customer journeys en de geïntegreerde klantenservice kan EVBox beter geïnformeerde beslissingen nemen en doorgroeien naar hun gestelde doel voor 2023. “Dankzij Salesforce weten we precies hoe we het op dit moment doen en ook wat onze toekomstige strategie oplevert. Zo kunnen we elektrisch rijden voor meer bedrijven, steden en particulieren mogelijk maken en daarmee een steentje bijdragen aan emissievrij vervoer”, aldus Pereira.

Ben je geïnteresseerd in andere klantverhalen van Salesforce? Die vind je hier!

Salesforce is het beste customer relationship management-platform (CRM) ter wereld. Salesforce biedt cloudgebaseerde applicaties voor sales, services, marketing en meer. Bovendien heb je geen IT-experts nodig: je logt gewoon in en kunt direct op een totaal nieuwe manier contact leggen met je klanten.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!