Nederlandse omzet uit m-commerce groeit naar 1 miljard euro in 2017

17 juli 2012, 12:55

Dit jaar zal er in Europa (EU-7) meer dan 2,7 miljard euro worden besteed aan m-commerce. Dat blijkt uit het 'EU Mobile Commerce Forecast, 2012 To 2017' rapport van Forrester Research. Zij verwacht dat de mobile commerce omzet de de komende jaren zal doorgroeien naar 19,2 miljard euro in 2017. Dat komt neer op een groei van 600%. In Nederland zal er tegen 2017 naar verwachting ruim 1 miljard euro worden besteed aan m-commerce. Dit komt neer op een sterkere groei dan het Europees gemiddelde (+850%). Dit jaar verwacht Forrester een omzet van 112 miljoen euro.

Met deze enorme groei zal mobile commerce tegen 2017 6.8% uitmaken van de totale online retail omzet. Duitsland kent een hoge groei, maar dit komt voornamelijk door de relatief lage smartphonepenetratie op dit moment. Met 5,7% in 2017 heeft Duitsland het laagste aandeel van mobile commerce t.o.v. de totale retailomzet. Naast de lage adoptie van smartphone speelt ook mee dat nog maar weinig retailers hun website voor mobiel hebben geoptimaliseerd, hoewel dit ook een kip en ei verhaal is. Hetzelfde geldt voor Zuid-Europa, ook die landen kennen een sterke groei, maar in absolute aantallen zijn de cijfers voor 2017 relatief laag. Desalniettemin zal een lage penetratie van breedbandinternet ervoor zorgen dat veel Zuid-Europeanen mobile first georiënteerd zijn.

Eenvoudig te verkopen producten zoals boeken, DVDs, muziek en tickets groeien daarbij het snelst. Productcategoriën waarbij gebruik kan worden gemaakt mobiel-specifieke features zoals immediacy en lokatie zullen eveneens goed presteren. Meer complexe categoriën, zoals kleding, zullen beduidend minder goed verkocht worden via mobiel.

Verkopen via mobiele apparaten zullen slechts in beperkte mate bestaande kannibaliseren, zo schrijft Forrester. “These sales will move beyond purely digital categories such as ring tones and apps. While mobile sales will undoubtedly cannibalize some existing revenues, there will be some incremental uplift as mobile shopping encourages consumers to make impulse purchases, particularly for cheaper, low consideration items that they would not otherwise have made.”

Meer statistieken vind je in het Stats Dashboard E-Commerce.

Over het onderzoek

De cijfers van dit rapport zijn afkomstig van Forrester's European Technographics Retail, Customer Experience, And Travel Online Survey, Q3 2011 (n=14.193), en het Forrester Research Mobile Commerce Forecast, 2012 To 2017 (EU-7) rapport. Het betrouwbaarheidspercentage is 95%, dat wil zeggen dat er 5% kan is dat de resultaten -1,1% tot 1,1% afwijken van wat ze zouden zijn als de gehele West-Europese populatie zou zijn ondervraagd.

Ter afbakening, Forrester hanteert de volgende definitie van m-commerce:

The purchase of physical goods or services (excluding digital content) via a mobile phone without speaking to anyone. This excludes purchases made at a retail point of sale or a vending machine using a phone to initiate a payment. This excludes purchases made on a tablet device.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!