Erotiek in reclame heeft positief effect op consument

Erotiek in reclame heeft positief effect op consument

Een groep van Australische en Nieuw-Zeelandse onderzoekers heeft een studie gedaan naar het gebruik van erotiek in reclame. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat licht erotische advertenties geprefereerd worden boven niet-erotische advertenties.

De onderzoekers vermoeden dat door het schokeffect van erotische advertenties de consument eerder geneigd is om de portemonnee te trekken. Ook stellen de onderzoekers dat het gebruik van erotiek in advertenties een positief effect heeft op het imago van een (non-profit) organisatie, maar dan alleen als het doel waar zij zich voor inzet een zeker congruentie heeft met erotiek. Dit speelt bijvoorbeeld bij aids-campagnes een belangrijke rol. Bij bedrijven met een winstoogmerk wordt erotische reclame echter vooral gezien als een goedkope manier van adverteren. Daarnaast blijkt dat vrouwen minder moeite hebben met bloot in een reclame voor een goed doel dan mannen. Mannen hebben grote moeite met mannelijk naakt in advertenties en laten zich tijdens een dergelijke reclame afleiden door de visuele kanten er van. Vrouwen hebben hier minder moeite mee en letten meer op het doel van een reclame.

Bron :
Journal of Advertising nr. 1, p. 69, 13,3 p.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.